در کل اگر بخواهیم بیماری اسب‌ها را دسته بندی کنیم به ۴ دسته تقسیم می‌شوند. بیماری‌های ویروسی، میکروبی، انگلی و قارچی این چهار دسته هستند.

بیماری‌های ویروسی:

بیماری هاری

یک بیماری خطرناک و واگیر دار است. علت این بیماری نوعی ویروس است که در حیوانات خونگرم باعث بروز بیماری می‌شود. این بیماری بین پستانداران و انسان مشترک است. بیماری هاری در بزاق دهان حیوان وجود دارد و اگر بدن حیوان دیگر یا انسان را گاز بگیرد بیماری به آن‌ها منتقل می‌شود. اولین نشانه انتقال بیماری ایحاد خارش در محلی است که حیوان گاز گرفته است. اسب محل گاز گرفتگی را می‌کند و به هرکس که به او نزدیک می‌شود حمله کرده و او را گاز می‌گیرد. کم کم بیماری کل بدن حیوان را فرا می‌گیرد و بر اثر نخوردن آب و غذا تلف می‌شود.

آبله

این بیماری در اسب خود را به شکل زخم و دانه در زیر زبان، لثه و لب نشان می‌دهد. بیماری آبله  قادر است به انسان یا گاو سرایت پیدا کند. از کناره‌های دهان اسب بزاق جاری شده و قادر نیست غذا بخورد. کم کم این دانه‌ها چرکی می‌شود و وارد مخاط بینی می‌شوند. اگر به موقع درمان نشوند اسب‌های کوچک و کم سن و سال را از پای در می‌آورد.

انسفالیت

یک بیماری عفونی قابل انتقال از اسب به انسان است. این ویروس ونزوئلایی انواع مختلفی دارد. از نشانه‌های این بیماری تب، فلج شدن، مشکل در دفع ادرار و مدفوع، عدم تعادل و مشکلات عصبی است. حیوان کم کم فلج شده و نهایتا تلف می‌شوند‌. در حالتی که حیوان دچار نوع خفیف این بیماری شود فلج نشده و احتمال زنده ماندن او زیاد است. این بیماری به اسب‌های دیگر نیز منتقل می‌شود. اما علت اصلی انتقال آن پشه است.آنسفالیت دارای انواع مختلف ژاپنی، غربی و شرقی است.

آنفولانزا

این بیماری قابل سرایت بین اسب‌ها است. زمانی که چندین اسب در کنار هم نگهداری شوند به راحتی بین آن‌ها منتقل می‌شود. در مرحله اول اسب‌های جوان حساس‌تر بوده و مبتلا می‌شوند و پس از فراگیر شدن بیماری مسن‌ترها هم به آن مبتلا می‌شوند. بیماری خود را به صورت تب، ریزش اشک، بی اشتهایی، آبریزش بینی نشان می‌دهد. اگر بیماری در بدن اسب تشدید شده و به ذات الریه تبدیل شود احتمال مرگ حیوان وجود دارد. این بیماری قابل انتقال به انسان نیز هست. ترشحات دهان و بینی اسب به محیط اطراف اسب پرتاب شده و اسب‌های دیگر را نیز درگیر می‌کند.

تورم دهانی

این بیماری بین یک تا سه روز در بدن اسب پنهان است و بعد از آن خود را نشان می‌دهد. تورم دهانی قابل انتقال به انسان، گاو و خوک است. علائم آن به صورت تب و افزایش بزاق در هنگام غذا خوردن آشکار می‌شود. در مدت بیماری دانه‌هایی بر روی زبان و لب شکل گرفته که نباید با آبله اشتباه گرفته شود. این دانه‌ها ظرف دو روز پاره شده و کل زبان و لب‌ها را درگیر می‌کند. این بیماری که از طریق ترشحات حیوان بیمار دیگر یا حشرات به حیوان سرایت می‌کند، معمولا قابل بهبود است‌. اما در زمان بیماری حیوان از اشتها افتاده و نمی‌تواند غذا بخورد.

برچسب ها اسب
نوشته های مرتبط
لنگ زدن اسب نشانه چیست؟
تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۳ درصد از اسب‌ها دچار علائم لنگیدن هستند. عوامل زیادی در بروز این اتفاق دخیل بوده که مهم‌ترین آن مناسب نبودن ...