خرگوش‌ها حیوانات خانگی دوست داشتنی و بی نظیری هستند. آن‌ها برای داشتن یک زندگی شاد و طولانی نیازهای خاصی دارند که باید به آن‌ها توجه شود. در اینجا در مورد نحوه مراقبت از آن‌ها ۹ مرحله بررسی شده است.

۱- مسکن ایمنی برای خرگوش خود فراهم کنید

برای نگهداری از خرگوش گزینه‌های مختلفی وجود دارد. آن‌ها می‌توانند در یک اتاق ایمن محافظت شده با نام حیوان دست آموز سلطنت کنند. اگر در کنار خرگوش از حیوان دیگری نگهداری می‌کنید می‌توانید از کانکس‌های مخصوص حیوانات دست آموز و یا قفس بزرگی برای نگهداری از حیوان استفاده کنید. در صورت دسترسی به این دو جایگاه باید در نظر داشته باشید که فضای آن‌ها به اندازه کافی بزرگ باشد تا خرگوش بتواند آزادانه حرکت کند. در طول روز حداقل چند ساعت برای ورزش کردن، خرگوش را از قلمرو خود خارج کنید. اطمینان حاصل کنید که خرگوش از محل خانه خارج نشده باشد. اناق نشیمن بهترین مکان برای او خواهد بود. زیرا در کنار خانواده چند ساعت آزادی خود را خواهد گذراند.

۲-خانه را برای حیوان امن کنید

خرگوش‌ها برای دویدن و اکتشاف به فضای کافی نیاز دارند. برای همین باید وقتی او را در فضای خانه رها می‌کنید از وسایل خود محافظت کنید تا محیط برای او امن شود. تمام سیم‌ها را با پلاستیک یا لوله‌های انعطاف پذیر بپوشانید یا آن‌ها را در بالاتر از سطحی که خرگوش آزاد است قرار دهید.

برای جلوگیری از جویده شدن قرنیزها آن‌ها را با محافظ پلاستیکی بپوشانید. از آنجایی که خرگوش‌ها دوست دارند به زیر تخت بروند وسایل مختلف در زیر آن که احتمال جویده شدنش وجود دارد را خارج کنید. وسایل مختلف در کتابخانه و گیاهان را دور از دسترس او قرار دهید. زیرا خرگوش دوست دارد هرآنچه در دسترس اوست را جویده و به هیچ چیز رحم نمی‌کند.

۳-تهیه یونجه تازه

رژیم خرگوش باید از یونجه تشکیل شود‌. یونجه تازه باید همیشه در اختیار خرگوش قرار گیرد. یونجه بر اساس گروه سنی متفاوت خواهد بود. به بچه خرگوش یونجه و به خرگوش بالغ یونجه علفی یا تیموتی یا یونجه دوسر بدهید.

فیدر یونجه نیز برای حیوان می‌تواند مفید باشد. ابتدا یونجه را خشک کنید، تمیز کنید و سپس در اختیار او قرار دهید. 

۴-با سبزیجات تازه گلوله‌های سرشار از فیبر و آب تهیه کنید.

به یونجه سبزیجات تازه و آب اضافه کرده و گلوله‌های سرشار از فیبر آماده کنید. برای داشتن سبزیجات تازه می‌توانید این سبزیجات را در باغچه خود کاشته و هرروز غذای تازه در اختیار خرگوش قرار دهید.

۵-خرگوش‌ها به طور غریزی و طبیعی منطقه‌ای را کنده و در آن مدفوع می‌کنند.

در جعبه نگهداری از خرگوش بستری با کاغذ روزنامه‌ای قابل بازیافت ایجاد کنید. از خاک رس، کلوخه و تراشه‌های چوبی استفاده نکنید. زیرا برای خرگوش ایمن نیست‌ یونجه‌ها را در بالای بستر قرار دهید. 

۶-غنی سازی انجام دهید.

خرگوش‌ها خیلی سریع خسته می‌شوند. باید برای آن‌ها شرایطی را فراهم کنید که تحرکات ذهنی برایشان به همراه داشته باشد. بهترین گزینه استفاده از قلعه‌های مقوایی است. این قلعه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند مدت زمانی را به بازی مشغول شوند. در غیر این صورت ممکن است درها و پنجره‌های شما را بجوند. این قلعه‌ها ضمن سرگرم کردن خرگوش پناهگاهی آرام برای او خواهد بود. برای بهبود شرایط و سرگرمی بیشتر می‌توانید در قلعه اسباب بازی‌های مختلفی قرار داده تا انگیزه او برای بازی بیشتر شود.

۷-به آراستگی خرگوش خود اهمیت دهید.

خرگوش‌ها حیواناتی تمیز هستند. مرتبا خود را شست و شو می‌دهند. اما با این حال شما نیز باید به آراستگی خرگوش خود پرداخته و او را مرتب کنید. سالی یکبار آن‌ها دچار ریزش مو می‌شوند که این یک چرخه طبیعی است. برای رفع خزه‌های اضافی بدن آن‌ها را با مسواک شانه بزنید‌. در غیر این صورت ممکن است با خوردن خزهای اضافی بدنش در هضم غذا دچار مشکل شود. به طور منظم ناخن‌ها آن‌ها را بگیرید. چون ممکن است بر روی غذای او افتاده و همراه غذا خورده شود‌.

۸-چکاپ توسط دامپزشک فراموش نشود.

این حیوان به طور غریزی علائم بیماریشان را از صاحب خود پنهان می‌کنند. باید شرایط حیوان مرتبا چک شود. دقت کنید که خرگوش به طور منظم غذا بخورد، آب بنوشد. مدفوع و پوست او را چک کنید. اگر تغییری در رفتار او مشاهده کردید با دامپزشک تماس بگیرید. بهتر است اطلاعات جامعی در رابطه با بیماری آن‌ها داشته باشید تا در صورت مشاهده علائم بتوانید معاینات پزشکی لازم را انجام دهید. معاینات پزشکی راهکار دیگر در تشخیص بیماری‌های احتمالی آن‌ها است. گوش، چشم، دندان و روده را بررسی می‌کنند تا از سلامت او اطمینان حاصل شود. خرگوش خود را عقیم کنید. عقیم سازی رفتارهای پرخاشگرانه در آن‌ها را کاهش می‌دهد. 

۹-زبان و عملکرد متمایز خرگوش خود را بشناسید.

خرگوش با گربه و سگ متفاوت است. شما باید رفتارهای او را بشناسید تا بتوانبد به خوبی با او تعامل داشته باشید. زبان آن‌ها در مقایسه با سگ و گربه منحصر بفرد است.

 

لیست هرآنچه برای یک زندگی خوب خرگوش نیاز دارد.

  • خانه خوب: خانه ۳۶ اینچی مخصوص توله سگ‌ها گزینه مناسبی برای آن‌ها خواهد بود. 
  • روکش سیم: بر روی تمام سیم‌ها روکش یا لوله فلکس قرار دهید تا از جویده شدن آن‌ جلوگیری شود.
  • محافظ مبل: برای محافظت از مبل از لوله‌های فلکس اسپلیت بزر استفاده کنید و آن را بر روی پایه‌های اصلی میز یا صندلی چوبی قرار دهید.
  • دروازه کودک: برای مسدود کردن اتاق‌ها می‌توانید از دروازه کودک استفاده کنید تا مانعی برای جلوگیری از ورود خرگوش به اتاق‌ها ایجاد گردد.
  • جعبه بستر: از جعبه بستر گربه با اندازه متوسط یا یک ظرف کم عمق استفاده کنید.
  • بستر: بستری از گلوله‌های بازیافت شده از روزنامه ایجاد کنید.
  • کاسه غذا و آب: از ظروف سرامیکی استفاده کنید که به اندازه کافی سنگین باشد.  تا در صورت تکان خوردن و یا حرکت دادن خرگوش بر روی زمین نریزد.
  • فیدر یونجه: یونجه تازه در دسترس خرگوش باشد.
  • تشک پلاستیکی: در کف ناحیه‌ای که از خرگوش نگهداری می‌کنید از تشک پلاستیکی استفاده کنید که جویده نشود.
  • اسباب بازی: برای سرگرم کردن از اسباب بازی‌هایی استفاده کنید که برای جویدن قابل قبول باشد.
برچسب ها خرگوش
نوشته های مرتبط