همستر در اندازه و رنگ‌های مختلف وجود دارد. همستر طلایی، عروسکی و کوتوله از انواع آن هستند. ظاهر زیبا و اندازه جمع و جور آن باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. از همین رو افرادی که دارای فرزند بوده و به دنبال حیوان خانگی مناسب هستند همستر را ترجیح می‌دهند. اما آن‌ها برخلاف آنچه که به نظر می‌رسند عاشق نوازش نیستند. این جوندگان کوچک بسیار حساس بوده و ویژگی‌های منحصر بفردی دارند که هنگام نگهداری باید به آن‌ها توجه شود.

حیوانات کوچک اما قوی

آن‌‌ها شب را برای خود به روز تبدیل می‌کنند. در طول روز به تاریک‌ترین نقطه خانه رفته و در آن پنهان می‌شوند. در حالی که شب‌ها در قفس خود مداوم در حال دویدن، سروصدا و حفاری بوده و صدای زیادی تولید می‌کنند. فعالیت بالای آن‌ها در طول شب باعث می‌شود که روز را به استراحت بپردازند.

در روز نمی‌‌توانند سروصدای تلویزیون، صدای بچه‌ها و یا تلاش افراد برای بغل کردن و نوازش را تحمل کنند. بنابراین هرکس آن‌ها را بیدار کرده و از مخفیگاهشان خارجشان کند با دندان‌های تیزش مواجه خواهد شد.

آیا همستر به عنوان حیوان خانگی برای کودکان مناسب است؟

اگر به ویژگی‌های همستر دقت کنید مشخصات و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری آن‌ها با کودکان سازگار نیست. کودکان دوست دارند حیوان خانگی خود را بغل کنند و مانند بچه ناز و نوازشش کنند. در صورتی که همستر به بغل شدن و ناز و نوازش علاقه‌ای ندارد. آن‌ها در طول روز به دنبال آرامش هستند و دوست ندارند توسط کسی ناز و نوازش شوند. بچه‌ها دوست دارند حیوان خانگی خود را درون کالسکه یا قطار چوبی خود گذاشته و با او بازی کنند. پس می‌توان گفت همستر گزینه مناسبی برای بچه‌ها نخواهد بود.

همستر و نوازش

تماشای همستر زمانی که با پاهای کوچک خود بر روی شن و ماسه یا درون تراشه‌های چوب می‌دود و یا به نقاط تاریک فرار کرده یا مکانی را سوراخ می‌کند و یا بر روی گردونه خود در حال اجرای نمایش برای اطرافیان است بسیار جذاب و دوست داشتنی می‌باشد.

اگر شخصی هستید که دیر می‌خوابید زمانی که می‌خواهید به رختخواب بروید این کوچولوی دوست داشتنی با حرکات شیرین خود در قلب شما نفوذ می‌کند. با صبر و حوصله و تدابیر و رفتارهای مناسب می‌توانید همستر را رام کنید. اما باید درباره نیاز و خواسته‌های آن‌ها شناخت کافی داشته باشید. با این حال آن‌ها هیچوقت به یک حیوان بغلی تبدیل نمی‌شوند.

ظاهر همستر چگونه است؟

همستر دارای انواع مختلفی است. همستر طلایی که به همستر سوریه نیز معروف است، همستر عروسکی یا آنگورا که رنگ آن‌ها از همستر طلایی تیره‌تر است و همستر کلاسیک که دارای خز بلندی بر روی بدن خود هستند. همستر طلایی معمولا ۱۵ الی ۱۸ سانتی متر طول و ۸۵ الی ۱۵۰ گرم وزن دارد.

همستر کوتوله چیست؟

  • همستر کوتوله راه راه یا کوتوله چینی
  • همستر کوتوله جونگاریا
  • همستر کوتوله کمپبل
  • همستر کوتوله روبروسکی

همسترهای کوتوله بی ۷ الی ۱۰ سانتی متر طول و ۵۰ گرم وزن دارند که این نشان می‌دهد آن‌ها در مقایسه با همستر طلایی سبک‌تر و بسیار کوچکتر هستند. کوتوله چینی یا راه راه دم درازی دارد که با احتساب اندازه دم طول آن‌ها به ۱۲ سانتی متر می‌رسد. روبروسکی‌ها کوچکترین همسترهای کوتوله هستند که بسیار کوچک و شکننده بوده و برای نگهداری به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

نکات مهم هنگام خرید همستر

اگر می‌خواهید همستر به عنوان حیوان خانگی خریداری کنید ابتدا باید ببینید چه همستری برای شما مناسب است. همه همسترها پیر نمی‌شوند اما همستر طلایی نسبت به دیگر نژادها مقاومت بیشتری دارد. طول عمر همستر طلایی دو تا چهار سال است. البته این عمر کوتاه برای برخی خانواده‌ها یک مزیت محسوب شده زیرا کودکشان تنها مدت محدودی با حیوان خانگی خود سرگرم می‌شود و در آخر یاد می‌گیرند با مرگ حیوان خانگی کوچک خود کنار بیایند.

وسایل و تجهیزات همستر

اگر همستر خیلی کوچک باشد قطعا به خانه‌ای مخصوص نیاز دارد. خانه او باید به اندازه کافی بزرگ باشد و مجهز به وسایلی بوده که بتواند کوهنوردی و حفاری کند. قفس می‌تواند یک تراریوم یا آکواریوم باشد. خوبی این نوع قفس جلوگیری از کثیف شدن اطراف قفس همستر است‌. دیگر براده‌های چوب، کاه، شن، یونجه و ...به بیرون نمی‌ریزد. اما باید دقت کنید که اکسیژن لازم برای حیوان تامین گردد.

از چه وسایلی در قفس استفاده شود؟

قفس آن‌ها باید با لایه‌ای از الیاف از جمله یونجه، کاه، کناف، گرانول، پارچه کتان، چوب نرم و یا الیاف ذرت پر شده باشد. تا حیوان بتواند به حفاری بپردازد. استفاده از خاک اره برای تمام انواع همستر مناسب نیست. باید مقادیر کافی کاه، پشم، یونچه، چوب و مقوا در اختیار او قرار دهید تا بتواند لانه خود را بسازد. مکانی برای تغذیه، آب و خواب اختصاص دهید. او در طول شب به کندوکاو و جست و جو پرداخته و در قسمت‌های مختلف قفس خود پنهان می‌شود. 

چوب‌های پیچ و خم دار، شاخه، لوله مقوایی، نیمی از نارگیل، سنگ، لوله سفالی، تخم مرغ، کارتن همگی در کف قفس پراکنده باشند. آن‌ها عاشق کشف کردن و ماجراجویی هستند. برای آن‌ها دوچرخه‌ای مخصوص دویدن قرار دهید. اما دقت کنید اندازه دوچرخه برای حیوان مناسب باشد. در غیر این صورت موجب خم شدن ستون فقراتش در حین دویدن می‌شود.

همچنین سطح دویدن بسته باشد تا پای همستر به جایی نرسد. دوچرخه باید از جنس پلاستیک بوده و از پلاستیک رنگ شده استفاده نکنید. برای جلوگیری از ناپدیدشدن همستر در خانه و پنهان شدن او در زیر مبل و پرده و جویدن سیم‌ها تاجایی که ممکن است او را از قفس خارج نکنید.

رژیم غذایی همستر

رژیم غذایی او متشکل از انواع مختلف غلات، گلها، گیاهان خشک و میوه‌ها است. نسبت آجیل، گندم و دانه‌های روغنی باید کم باشد. علاوه بر غذاهای خشک می‌توانید غذاهای خاص در مقدار اندک را در اختیارش قرار دهید. او نمی‌تواند در برابر نصف خیار، یک برش کوچک سیب زمینی، کشمش و یا گل سرخ مقاومت کند. اجازه دهید این غذاهای خوشمزه را از دست شما بخورد.

مراقبت از همستر و نظافت قفس

همسترها حیوانات تمیزی هستند و مانند گربه مرتب با لیس زدن بدنشان را تمیز می‌کنند. از طرفی عبور از استخر شن و ماسه در نظافت آن‌ها موثر است. با این وجود برای تمیز کردن خود نیاز به کمک انسان دارند. باید بستر آن‌ها برای از بین بردن میکروب و بوی نامساعد مرتب تمیز و تعویض شود. همسترها در حجای مخصوصی از قفس مدفوع می‌کنند.

اگر حیوان بتواند خود را با توالت حیوانات کوچک وفق دهد شما میتوانید آن را خریداری کنید تا نیازی نباشد مرتب قفس را تمیز کنید و این کار به سالی دو سه مرتبا محدود گردد. در هنگام تمیز کردن قفس تمام اتصالات داخلی را نیز تمیز کنید.

برچسب ها همستر
نوشته های مرتبط