شاید تعحب کنید اما گربه‌ها حتی بر روی پاهای خود سبیل دارند. سبیل نه تنها چهره گربه را جذاب و دوست داشتنی کرده بلکه وسیله‌ای برای برقراری ارتباط بین گربه‌ها است. سبیل به گربه کمک می‌کند که کجا برود و بتواند از جاهای باز عبور کند. از طرفی سبیل به شما کمک می‌کند شرایط روحی و جسمی گربه را بسنجید. 

نکات مهم در رابطه با سبیل گربه

سبیل همچون رادار عمل کرده و بسیار حساس هستند. آن‌ها با سبیل خود محیط اطرافشان را شناسایی می‌کنند. درون هر تار سبیل اعصاب نازک و حساسی جای گرفته که به گربه کمک می‌کند مسافت و فاصله اجسام را تخمین زده و فضاهای خالی را تشخیص دهد. مثلا وقتی گربه می‌خواهد از دیواری به دیوار دیگر بپرد با سبیل خود تخمین می‌زند که باید تا چه ارتفاعی پرش کند‌.

این قابلیت باعث شده تا گربه نابینا برای جابه جایی و مسیریابی و جهت یابی با محدودیت مواجه نشود. پیاز یا فولیکول‌های سبیل درون عمق پوست قرار گرفته که با اعصاب پوست در ارتباط است و پیام‌ها را به مغز می‌رساند. در نوک سبیل سنسورهایی قرار گرفته که کمک میکند گربه ارتعاشات محیطی را شناسایی کند. با این قابلیت گربه مکان و موقعیت خودش و اشیا اطرافش را شناسایی می‌کنند.

این سبیل‌ها که بر روی بینی گربه واقع شده کلفت‌تر هستند. سبیل‌های نازک‌تر روی پاها، چانه و چشم‌ها قرار دارند. درازای سبیل گربه بر روی بینی در امتداد عرض بدن گربه است. علت این اندازه سبیل توانایی تشخیص گربه هنگام حرکت است. او می‌تواند تشخیص دهد فضای کافی دارد یا خیر. با کمک سبیل روی پاها از روی درختان می‌روند. 

تشخیص شرایط روحی از روی سبیل گربه

ماهیچه‌هایی که به سبیل متصل هستند موجب حرکت سبیل خواهند شد. گربه از طریق این ماهیچه‌ها سبیل‌های خود را تکان داده و شما می‌توانید به شرایط روحی او دست پیدا کنید. اگر سبیل گربه صاف و بی حرکت باشد یعنی گربه آرام است. اگر سبیل‌های گربه به سمت جلو باشند یعنی در حال کنجکاوی کردن است. اگر سبیل به سمت عقب و در نزدیکی صورت قرار بگیرد یعنی ناراحت و عصبی است.

هیچگاه نباید سبیل گربه را کوتاه کرد. درست است که مانند مو دوباره رشد می‌کند اما موجب آشفتگی حیوان خواهد شد. گربه بدون سبیل مانند انسانی است که چشم‌هایش را از دست داده است. او هراسان خواهد شد و در انجام امور و فعالیت‌هایش با مشکل مواجه می‌گردد.

آیا می‌توان سبیل گربه را کوتاه کرد؟

نام علمی سبیل گربه شارب است. این تارها به حدی برای گربه حیاتی است که کوتاه کردن آن باعث بروز مشکلاتی برای حیوان خواهد شد. سبیل یا شارب موهای بلندی هستند که نسبت به دیگر موهای گربه ضخیم‌تر بوده و در قسمت‌های مختلف بدن گربه وجود دارند. این سبیل‌ها مانند آنتن هستند و به گربه کمک می‌کند مسیر خود را در هر محیطی به خصوص محیط تاریک شناسایی کنند. البته این قابلیت در گربه‌های چاق کاهش می‌یابد.

زمانی که گربه با موانعی از جمله شاخ و برگ مواجه می‌شود شارب‌های روی ابرو به او هشدار می‌دهند که چشم‌هایش را ببندد. این گروه حیوانات می‌توانند از این قابلیت خود برای شکار به خوبی استفاده کنند. یواشکی و بی سروصدا خود را به طعمه نزدیک کرده و آن را شکار می‌کنند. سبیل روی پا به آن‌ها کمک می‌کنند از ارتفاع بالا روند، بپرند و یا تشخیص دهند شکارشان مرده یا زنده‌است سبیل به طور طبیعی مانند موهای قسمت‌های دیگر می‌ریزد و دوباره رشد می‌کند.

رشد آن‌ها در مقایسه با موهای دیگر طولانی‌تر است زیرا اندازه و قطر آن‌ها بیشتر است. از طرفی سبیل‌ها باید مرتب باشند اگر متوجه نافرمی و یا ریزش غیرطبیعی در سبیل حیوان شدید او را نزد دامپزشک ببرید زیرا ممکن است سلامتی او در خطر باشد.

علت حساسیت بالای سبیل گربه چیست؟

سبیل گربه بسیار حساس است. آن‌ها به طور عمیق در پوست قرار گرفته و در اطراف آن خون و اعصاب بیشتری قرار گرفته است‌. این حساسیت به قدری است که آن‌ها می‌توانند کمترین تغییر جهت در وزش باد را احساس کنند. اگر سبیل گربه را بگیرید شدیدا احساس درد می‌کنند. برای همین منظور برای صرف غذا از ظروف باز و جادار استفاده کنید تا بدون درد و مشکل بتوانند غذا بخورند.

تاثیر سبیل در هنگام شکار چیست؟

چشمان گربه دوربین است. آن‌ها نمی‌توانند اجسام نزدیک خود را ببینند. بنابراین برای تشخیص شکار باید بتوانند ببینند شکارشان کجاست. این حس بعد از شکار نیز در گربه نیاز است تا بتواند ببیند شکارش کجاست. سبیل پست پا، چانه و اطراف بینی در این زمینه به گربه کمک خواهد کرد. 

گربه‌ها هم می‌توانند در نور شکار کنند هم تاریکی‌ در هنگام تاریکی. سبیل کمک می‌کند به خوبی شکار را از پای درآورده و دندان‌هایش را در جای صحیحی از بدن گربه فرو کند. اگر سبیل گربه سالم نباشد نمی‌تواند به درستی شکار را از پای درآورد و در محل فشار دادن دندان‌هایش دچار اشتباه می‌شود. دید نزدیک گربه‌ها به خوبی دید دورشان نیست. آن‌ها در فواصل نزدیک برای وارد کردن ضربه کشنده نهایی به پشت گردن طعمه به سبیل‌های خود وابسته هستند.

تغییر رنگ سبیل گربه نشانه چیست؟

رنگ سبیل گربه می‌تواند تغییر کند. این تغییر رنگ با بالا رفتن سن ظاهر می‌شود. معمولا سبیل و موهای گربه به رنگ سفید یا نقره‌ای چرخیده و در صورتی که موهای گربه تیره باشند شما می‌توانید این تغییر رنگ را به وضوح ببینید.

محل قرار گیری سبیل گربه

چهار سری مو بر روی صورت، یک سری بر روی مچ دست قرار گرفته است. سبیل صورت که بزرگترین تارها در بدن گربه هستند بالای لب و بر روی پوزه قرار گرفته‌اند. سبیل پوزه در ۳ دسته چهارتایی بوده که در مجموع ۱۲ عدد هستند. دو ردیف بالایی از دو ردیف پایینی مستقل بوده و می‌توانند آزادانه حرکت کنند.

بلندترین و ضخیم‌ترین سبیل‌ها به ردیف دو و سه تعلق دارند. که بیشترین عملکرد را در اطلاع رسانی به گربه‌ها دارند. سبیل‌های بالای چشم‌ها در محافظت از چشم‌ها نقش دارند.

در آخر می‌توان گفت که سبیل در گربه اهمیت حیاتی برای او دارد. از دست زدن، فشار دادن و چیدن آن‌ها اجتناب کنید. چرا که علاوه بر اینکه با درد شدیدی برای او همراه است تعادل و توانایی‌های او را بر هم می‌زند و دیگر نمی‌تواند به راحتی شکار کرده و یا فاصله اجسام را شناسایی کند.

برچسب ها گربه
نوشته های مرتبط
چگونه گربه پرخاشگر را آرام کنیم؟
گربه‌ها برای گرفتن طعمه و یا مقابله با درگیری با گربه‌های دیگر پرخاشگری می‌کنند. آن‌ها قادرند با هم مبارزه کنند. شما باید تشخیص دهید گربه ...
چگونه در تابستان گربه را خنک نگه داریم؟
در این مقاله به بررسی نکاتی برای ایمن نگه داشتن گربه در طول ماه‌های تابستان خواهیم پرداخت که شما با مطالعه آن راحت تر میتوانید از گربه خود مراقبت نمایید.