اگر سگی را به تازگی خریداری کرده باشید و یا مدت زمان زیادی است که با شما زندگی می‌کند، ممکن است در خورد و خوراک او تغییرات جدیدی مشاهده کنید.

بی میلی و بی اشتهایی سگ دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. ابتدا باید این دلایل مشخص شوند و سپس درمان انجام بگیرد.

بهترین درمان زمانی آغاز می‌شود‌ که متوجه شویم، چرا سگ میلی به غذا خوردن ندارد؟

اگر معیار سنجش شما در غذا خوردن سگ، اعداد درج شده در پشت بسته بندی مواد غذایی است؛ باید بدانید که سگ‌ها معمولا ۶۰درصد از مقدار تعیین شده را می‌خورند و بقیه‌‌ی غذا در ظرف باقی می‌ماند. این به معنی بی‌اشتهایی سگ نیست. بی اشتهایی و غذا نخوردن سگ نشان دهنده بیماری اوست. باید پس از مشاهده این رفتار در سگ بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنید.

 بی اشتهایی در سگ‌ها می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد:

  • لثه و دندان درد:

یکی از دلایل بی اشتهایی در سگ‌ها، لثه و دندان درد است. ممکن است در اثر جویدن جسمی سخت و سفت، لثه حیوان پاره شود و یا دندان او بشکند. برای چک کردن لقی یا شکستگی دندان و عفونت لثه‌ها حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

  • بیماری در سگ‌ها

برای اینکه مطمئن شوید حیوان شما بیمار است یا نه بدن او را چک کنید.

اگر بیمار باشد، پوست و موی بدن سگ دچار تغییراتی می‌شود. ممکن است انگل وارد بدن او شده باشد و یا توده در بدنش شکل گرفته باشد.

بیماری یکی از مهمترین عوامل در بی‌اشتهایی سگ‌هاست. خود بی‌اشتهایی نشانه بیماری نبوده و برای سگ خطرناک نیست. اما بهتر است به دامپزشک مراجعه کرده تا با رفع علت آن، سلامتی به حیوان باز گردد.

گاهی اوقات بی‌اشتهایی ناشی از مشکلات کبد، کلیه و یا سیستم عفونی می‌باشد. در صورتی‌که این مشکلات به موقع شناسایی و رفع شوند، خطری سگ شما را تهدید نمی‌کند.

در برخی موارد ممکن است حیوان دچار معده درد شده باشد. این حالت که با نشانه‌هایی همچون، اسهال و استفراغ همراه است و با خوردن مرغ پخته و برنج بهبود پیدا می‌کند. 

  • واکسیناسیون

در سال‌های اخیر برای پیشگیری از مشکلات و بیماری‌های سگ‌ها، به آن‌ها واکسن تزریق می‌شود. این واکسن‌ها سالانه جان سگ‌های زیادی را در سرتاسر دنیا نجات می‌دهد. ممکن است برخی از سگ‌ها پس از واکسن زدن دچار بی‌اشتهایی شوند.

  • مسافرت رفتن و مکان‌های ناآشنا

اگر قبل از سفر و تغییر مکان حیوان شما اشتهای خوبی داشته باشد و بعد از سفر اشتهایش را از دست بدهد؛ علت آن عدم آشنایی با محیط است. برخی از سگ‌ها حتی بعد از رفتن به محیط ناآشنا دچار اختلال حرکتی می‌شوند.

اگر سگی را به تازگی نزد خود آورده‌اید، حتما به او فرصت دهید تا با شرایط محیط آشنا و سازگار شود. برای تحریک اشتهایش از غذایی که صاحب قبلی به شگ خود می‌داده، استفاده کنید.

سگ‌ها هم ممکن است مانند ما انسان‌ها روز بدی را با توجه به شرایط محیطی گذرانده باشند. این عامل خود باعث بی‌میلی و بی‌اشتهایی در غذا خوردن سگ خواهد شد. با دادن مرغ پخته و برنج تازه او را مجددا به غذا خوردن علاقمند کنید.

  • مشکلات رفتاری

برخی از سگ‌ها حساس هستند و اگر شرلیط به گونه‌ای باشد که در آن راحت نباشند دچار بی‌اشتهایی می‌شوند. از جمله این شرایط قرار گرفتن در محیطی نا‌آشنا و غذا خوردن در ظرف با ارتفاع نامناسب می‌باشد.

  • تنها بودن سگ

برخی از سگ‌ها هنگام تنهایی استرس دارند. آن‌ها تصور می‌کنند زمانی که شما در خانه نیستید و تنها هستند، نباید غذا خورد و باید فقط از خانه مراقبت کنند. پس اگر در زمان تنهایی سگ شما رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد، این نشانه استرس او است.

  • علاقه به خوراکی یا غذای جدید

سگ‌ها تنوع طلب نیستند اما در برخی موارد دوست دارند خوراکی جدیدی را تجربه کنند و غذای متفاوتی بخورند. از همین رو در غذای آن‌ها از طعم دهنده‌ها یا غذای کنسروی استفاده کنید.

  • حساس بودن به مواد تاریخ گذشته

سگ‌ها به مواد فاسد نیز حساس هستند. آن‌ها سریع‌تر از انسان‌ها، غذای فاسد را از غذای سالم تشخص می‌دهند. درصورتی که سگ شما از خوردن غذای خود اجتناب کرد، ابتدا تاریخ انقضای مواد غذایی درج شده بر روی بسته بندی را چک کنید‌.

  • عدم تغییر در روال زندگی سگ

سگ‌ها دوست دارند روال زندگیشان یکنواخت باشد. زمانی که شرایط محیطی و زندگی آن‌ها تغیی کند، این حیوانات از غذا خوردن پرهیز می‌کنند. به همین علت شرایط زندگی آن‌ها را همیشه ثابت نگه دارید و در صورتی که مجبور به تغییر هستید، به آرامی شرایط را تغییر دهید تا سگ اذیت نشود.

  • توجه به سن سگ

سگ‌های پیر در جویدن غذا ضعیف‌تر هستند و غذا خوردن و اشتهای آن‌ها با سگ‌های جوان متفاوت است. برای تغذیه آن‌ها از غذاهای کنسرو شده یا از میان وعده‌ها استفاده کنید.

  • وجود حیوان دیگر در خانه

اگر به جز سگ شما حیوان دیگری در خانه دارید و از او قوی‌تر است، می‌تواند او را تحریک کند و مانع از غذا خوردن سگ شود.

در صورت مشاهده بی اشتهایی در سگ‌ها چه باید کرد؟

در مرحله اول بدید علت بی اشتهایی را کشف کنید و سپس به دنبال درمان آن باشید. پس از مراجعه به دامپزشک رژیم غذایی مناسبی برای او تجویز می‌شود. اگر سگ شما غذای تجویز شده را دوست ندارد برای خوردن غذا به او گرسنگی ندهید. در این حالت زیر نظر دامپزشک غذای او را تغییر دهید.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید و ارزنده باشد و مشکلات سگ شما را برطرف کند.

برچسب ها
نوشته های مرتبط