در این مطلب به بررسی تغییر رژیم غذایی سگ‌ها خواهیم پرداخت.

زمانی که سگ‌ها دوران کودکی خود را سپری کرده باشند باید رژیم غذایی آن‌ها را تغییر دهید. اگر سگ شما دچار مشکلات گوارشی و یا چاقی شده، باید برای تغییر رژیم غذایی سگ خود اقدام کنید.

اگر برای تغذیه سگ خود از غذاهای آماده استفاده می‌کنید، بر روی بسته بندی علاوه بر مواد تشکیل دهنده، میزان لازمی که بر اساس رده سنی برای هر سگ مورد نیاز است نیز درج شده است. ساده‌ترین راه برای انتخاب بهترین رژیم بر اساس سن سگ، استفاده از این غذاهای آماده است. هر سگ بر اساس سن، نژاد، جثه و شرایط جسمی به مقدار مشخصی، ویتامین و پروتئین نیاز دارد.

رابطه رژیم غذایی و سن سگ

مسلما رژیم غذایی سگ‌ها در سنین مختلف متفاوت است. به طور مثال بدن سگ‌ها در سن جوانی به پروتئین بیشتری نیاز دارد. در سنین پیری مصرف زیاد پروتئین و گوشت به اندام‌هایی نظیر کلیه و کبد حیوان آسیب وارد می‌کند.

این مشکل در غذاهای آماده برطرف شده است. اگر از غذای آماده برای حیوان خود استفاده می‌کنید باید به اطلاعات مندرج بر روی بسته بندی دقت کنید. 

بدن سگ‌های مسن به فیبر بیشتری نیاز دارد. سگ‌های جوان باید پروتیین و کربوهیدرات بیشتری مصرف کنند. همه این موارد باید در رژیم غذایی حیوان گنجانده شود.

حساسیت غذایی

برخی سگ‌ها پس از مصرف بعضی از مواد غذایی دچار آلرژی شده و بدن آن‌ها دچار خارش می‌شود. در صورت مشاهده واکنش‌های متفاوت در بدن سگ پس از مصرف مواد غذایی بدانید که او به یکی از مواد غذایی حساسیت داشته است. بنابراین در اسرع وقت رژیم غذایی او را تغییر دهید.

در بسیاری از موارد سگ به غذایی حساسیت پیدا می‌کند که برای مدت طولانی آن را مصرف می‌کرده است. ممکن است سگ شما به یک باره به غذای خود حساسیت نشان دهد. شما باید عامل حساسیت زا در غذای او را کشف و رژیم غذایی سگ را تغییر دهید.

نکات مهم در رژیم غذایی سگ

رژیم غذایی سگ‌های بالغ با سگ‌های کوچک متفاوت است. بالغ شدن در سگ‌ها با نژادهای متفاوت یکسان نیست.

در کل سگ‌ها بعد از ۱۲ ماهگی به عنوان سگ بالغ و بزرگسال شناخته می‌شوند و رژیم غذاییشان باید تغییر کند. تغذیه سگ‌ها به نژاد آن‌ها نیز بستگی دارد و رژیم غذایی سگ‌های کوچک با سگ‌های بزرگ یکسان نیست.

بهتر است از گوشت و ماهی در کنار رژیم غذایی سگ‌ها استفاده شود. به طور مثال سگ‌هایی که جثه کوچک و متوسطی دارند زمانی که ۷ ساله شوند مسن شناخته شده و باید از رژیم غذایی سالم با فیبر زیاد و مصرف پروتئین محدود برای آن‌ها استفاده شود. در سگ‌هایی که جثه بزرگتری دارند ۵ سالگی برای آن‌ها به معنای مسن بودن است و باید رژیم غذاییشان تغییر کند. 

اگر سگی باردار یا بیمار است باید از غذاهایی که کلسیم دارند بیشتر استفاده کند.

میزان غذای مورد نیاز سگ‌ها

میزان غذای سگ بر اساس جثه، سن و نژاد آن تعیین می‌شود. علاوه بر این‌ها متابولیسم و فعالیت سگ نیز حائز اهمیت است.

اگر سوخت و ساز سگ شما زیاد است با سگی که همیشه در خانه بوده و فعالیتی نداشته، یکسان در نظر گرفت. اگر سگ شما بیمار است باید مواد ضروری که برای بهبود یافت نیاز دارد را در رژیم غذایی او قرار دهید.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده و به شما در این زمینه کمک و یاری رسانده باشد.

برچسب ها غذای سگ
نوشته های مرتبط