برخی غذاها و خوراکی‌های روزمره ما برای گربه‌ها مناسب نبوده و بعضا خطرناک هستند. در زیر به تعدادی از خوراکی هایی که مصرف آن ها میتواند برای گربه مضر باشد را ذکر می کنیم.

الکل

درست مانند انسان الکل ممکن است گربه را مست کند اما تحقیقات نشان داده که یک قاشق الکی ممکن است برای انسان خطرناک نباشد اما باعث آسیب کبدی و مغزی به گربه خواهد شد.

پیاز

پیاز و خانواده آن چه به صورت خام چه به صورت پخته برای گربه زیان آور است. اگر توسط گربه خورده شود موجب ناراحتی گوارشی خواهد شد. بهتر است برای پیشگیری از این مشکلات پیازها را دور از دسترس گربه نگه دارید‌.

شیر

بیشتر گربه‌ها نمی‌توانند لاکتوز موجود در شیر را تحمل کنند. آن‌ها وقتی یک بشقاب شیر می‌خورند معده‌شان دچار ناراحتی می‌شود. بهتر است به جای شیر یک کاسه آب شیرین در اختیار آن‌ها قرار دهید. 

شکلات

همانند سگ‌ها شکلات به دلیل داشتن ماده‌ای به نام تئوبرومین برای گربه‌ها نیز سمی است. حتی اگر به میزان خیلی کم در اختیارشان قرار بگیرد موجب مشکلات و نارسایی قلبی و یا تشنج در آن‌ها خواهد شد. 

نیلوفرها

گربه‌ها دوست دارند که وقتی به بیرون از خانه می‌روند چمن بخورند. اما بعضی از آن‌ها این عادت را با خود به خانه آورده و گیاهان خانگی می‌خورند. برخی از این گیاهان خانگی می‌توانند سمی باشند. نیلوفرهای بوی شیرینی دارند. از همین رو گربه‌های کنجکاو جذب این بوی شیرین می‌شوند. گرده نارنجی آن‌ها سمی است‌ باعث نارسایی در گربه‌ها خواهد شد. ممکن است گرده گل بر روی بدن آن‌ها نشسته و هنگام نظافت وارد بدنشان شود.

ضد یخ

ضد یخ‌ها طعم شیرینی دارند. این امر موجب جذب گربه‌ها خواهد شد. اتیلن گلیکول یک ترکیب شیمیایی است و در اکثر ضد یخ‌ها وجود دارد. این ماده شیمیایی برای گربه‌ها بسیار سمی و خطرناک است. تنها چند قطره از آن برای مسمومیت گربه کافی است. کافی است چند قطره از ضد یخ از ماشین شما بر روی زمین بریزد و پنجه‌های گربه به آن آغشته شود. پس از لیس زدن این ماده سمی وارد بدن آن‌ها گشته و علائمی نظیر استفراغ، آب ریزش، از دست دادن اشتها، یا اشتهای بیش از حد در او آشکار می‌گردد.

داروها

قرص پاراستامول و ایبوپروفن برای گربه‌ها سمی است و اگر گربه شما احساس درد می‌کند نباید برای تسکین درد او از این داروها استفاده کنید. این داروها برای گربه بسیار سمی بوده و صدمات جبران ناپذیری به کبد و رگ‌های خونی گربه وارد می‌کند. علائم مصرف این داروها عبارتند از نفس نفس زدن، مشکلات تنفسی و قهوه‌ای شدن رنگ لثه‌ها.

اگر گربه این مواد سمی را مصرف کرد باید چه اقدامی انجام داد؟

در صورت مصرف حتی اندک احتمال مرگ حیوان وجود دارد. بنابراین بلافاصله او را نزد دامپزشک ببرید.

برچسب ها گربه
نوشته های مرتبط
چگونه گربه پرخاشگر را آرام کنیم؟
گربه‌ها برای گرفتن طعمه و یا مقابله با درگیری با گربه‌های دیگر پرخاشگری می‌کنند. آن‌ها قادرند با هم مبارزه کنند. شما باید تشخیص دهید گربه ...
چگونه در تابستان گربه را خنک نگه داریم؟
در این مقاله به بررسی نکاتی برای ایمن نگه داشتن گربه در طول ماه‌های تابستان خواهیم پرداخت که شما با مطالعه آن راحت تر میتوانید از گربه خود مراقبت نمایید.