کاسکو

کاسکو پرنده‌ای است باهوش که می‌تواند در تعداد کلمات زیادی صحبت کند. این پرنده سخنگو طرفداران زیادی دارد. بهترین دوره برای نگهداری از کاسکو از همان زمان جوجه بودن او است. زیرا فراگیری او از همان دوره آغاز می‌شود. سرما مهمترین عامل برای بیمار شدن کاسکو‌هاست‌. پس اجازه ندهید سرما به بدن آن‌ها برسد. حتی اگر لحظه‌ای کوتاه این پرنده در برابر باد و هوای سرد قرار بگیرد دچار تنش دمایی شده و بیمار می‌گردد.

محل زندگی کاسکوها جنگل‌های آفریقایی است. بنابراین اگر قصد نگهداری از این پرنده را دارید باید تمام شرایط دمایی مناسب او را فراهم کنید. نور افتاب مستقیم، بوی طبخ غذا، باد کولر و سرما می‌تواند این پرنده دوست داشتنی را از پای درآورد. جثه این پرنده بزرگ است. بنابراین قفسی که برای اون انتخاب می‌کنید باید فضای کافی داشته باشد.

از نگهداری او در قفس‌های کوچک جدا خودداری کنید. دقت کنید قفس فضایی نداشته باسد که نوک یا پاهای  کاسکو در آن گیر کند. شرایط دمایی محیطی که کاسکو در آن نگهداری می‌شود نه باید زیاد گرم باشد و نه زیاد خنک. اگر می‌خواهید او را از مکانی به مکان دیگر جا به جا کنید حتما دورتا دور قفس او را با پلاستیک یا پارچه بپوشانید تا هوای سرد یا باد به قفس او وارد نشود. این کار علاوه بر جلوگیری از نفوذ هوای سرد و باد به داخل قفس از استرس پرنده نیز می‌کاهد.

جوجه کاسکوها سریع دچار استرس می‌شوند. بنابراین در روزهای اول او را بدور از هرگونه هیایو و رفت و آمد قرار دهید. اگر دجار استرس شود غذا نمیخورد و بدن او ضعیف می‌شود. همچنین قفس او از زمین فاصله داشته باشد و در معرض جریان باد نباشد. در کنار قفس از کرم‌ها یا اسپری‌‌های خوشبو کننده استفاده نکنید. اگر جوجه کثیف شده باشد او را حمام نکنید. در فصل تابستان می‌توانید یکی دوبار در هفته پرنده را بشویید. اما در زمستان این مقدار کمتر است.

اگر مکان کاسکو را تغییر دادید باید به او فرصت دهید تا با محیط آشنا شود. او را مدتی تنها بگذارید تا با محیط اطراف و خانواده آشنا شود. اگر در این مدت کاسکو از غذا خوردن اجتناب کرد به زور به او غذا ندهید. این کار او را ناراحت خواهد کرد. وقتی پرنده وارد محیط جدیدی می‌شود ممکن است تا دو روز غذا نخورد. وقتی کاسکو شروع به غذا خوردن کرد به او نزدیک شوید تا با شما آشنا شود. کاسکوهایی که سن بیشتری دارند و وارد خانواده جدید می‌شوند دیرتر با صاحب جدید خود ارتباط برقرار می‌کنند. هر کاسکویی شخصیت منحصر بفردی برای خود دارد.

اگر کاسکو وارداتی باشد روحیه‌ای خشن دارد. زیرا در زمان صید با آن‌ها رفتار نامناسبی می‌شود. پرنده‌های وارداتی از محیط صید می‌شوند. بنابراین این کاسکوها وحشی بوده و عادت به زندگی در قفس را ندارند. این پرنده باهوش و حساس به دلیل رفتار نامناسب صیادان خاطره بدی از انسان دارند و وقتی به قفسشان نزدیک شوید جیغ می‌کشند. در روزهای ابتدایی از گرفتن ناخن‌ها و حمام کردن کاسکو خودداری کنید. زیرا این کارها ممکن است باعث ترس و وارد شدن استرس به آن‌ها شود.

کاسکوها عاشق تخمه هستند. معمولا علاقه‌ای به خوردن میوه و سبزی ندارند. اما شما در کنار تخمه از میوه و سبزی در برنامه غذایی او استفاده کنید. این پرنده از ۳ تا ۴ ماهگی شروع به پر درآوردن می‌کند و رنگ چشمانشان زرد می‌شود. سن آن‌ها را نمی‌توان از روی رنگ جشم یا پرهای دمشان تعیین کرد. اگر به قفس کاسکو نزدیک شدید و حالت حمله و ترس به خود گرفت، نشان دهنده انس نگرفتن است. او هنوز به محیط و شرایطش عادت نکرده است. اما اگر توانستید به او نزدیک شوید و او را ناز و نوازش کنید به معنای انس گرفتن با انسان است. اگر به آرامی به روی دست شما آمد نشان دهنده صمیمیت بیشتر است. اما انتظار نددشته باشید بلافاصله با شما صحبت کنید. زیرا او به صاحب قبلی خود عادت دارد و برای حرف زدن در حضور شما به زمان نیاز دارد. کاسکوی باهوش ظرف مدت کمی کلمات و جملات را یاد می‌گیرد. اما اگر باهوش نباشد ممکن است با گذشت سال‌ها تنها قادر به ادای چند کلمه باشد.

کاسکوهایی که سخنگو هستند بر اساس تعداد کلماتی که می‌گویند قیمت‌گذاری می‌شوند. اگر کاسکو وحشی باشد باید زمان بیشتری برای صحبت کردن او صرف کرد. نمی‌توان به باهوش یا کم هوش بودن او پی برد. ابتدا باید در خانه اهلی شود و پس از ان صاحبش باید شروع به اموزش دادن کند. اگر از جوجه کاسکو نگهداری می‌کنید پس از بزرگ شدن دیگر خلق و خوی وحشی ندارد و نیازی ندارید او را اهلی کنید. کاسکوهای دم سیاه تا ۶ الی ۱۲ ماهگی و کاسکوهای دم قرمز تا ۱۲ الی ۱۸ ماهگی قادر به سخن گفتن نیستند.

 

در روزهای اول نگهداری از کاسکو وقتی به او آب و غذا می‌دهید به فاصله از قفس نشسته و برای او سوت بزنید تا به صدای شما عادت کند. زمانی که می‌خواهید ظرف او را تعویض کنید مجدد برای او سوت بزنید. به دلیل نزدیک بودت سوت به زبان طبیعی خودش سریع‌تر آن را یاد می‌گیرد. زمانی می‌تواند صحبت کنید که اهلی شده باشد و  سپس بتواند صدای انسان را تقلید کند. همیشه با کاسکو مهربان رفتار کنید. اگر رفتار شما با او خشن باشد یا او را دعوا کنید خودش را به در و دیوار قفس کوبیده و در نهایت ممکن است بمیرد. پس ر نگهداری از این پرنده باید صبر و حوصله داشته باشید. او مانند نوزاد انسان نیازی به رسیدگی و صبر حوصله دارد. باید زمان دهید که این حیوان وحشی رام شده و تربیت پذیر گردد. حداقل برای این کار باید دو ماه زمان بگذارید.

 

اگر فردی صبور هستید یک کاسکوی وحشی خریداری کنید. کاسکو وحشی از خانواده‌اش جدا شده و تنها با حیوانات و خانواده‌اش در ارتباط بوده. بنابراین نمی‌تواند زحمات و محبت‌های صاحبش را درک کند. صاحبش باید او را شناخته و بداند رفتارهای وحشی او ناشی از ترس کاسکو است. با گدشت زمان و اهلی شدن او، می‌توان تعلیم و آموزش را شروع کرد.

 

وقتی به کاسکوی وحشی نزدیک می‌شوید ممکن است به قفس چسبیده و قار بکشد. ممکن است انگشت شما را گاز بگیرد. قار بکشد و با پروازهای کوتاه خودش را به در و دیوار قفس بکوبد. یا غذایی که به منقار او نزدیک می‌کنید را گرفته و پرتاب کند و یا آن را تکه تکه کرده و کف قفس بریزد. پس بدانید قار کشیدن کاسکوی وحشی تازه خریداری شده طبیعی است.

برچسب ها کاسکو
نوشته های مرتبط