نگهداری از یک میمون خانگی با چالش‌های بزرگی مواجه است. 

میمون‌ها حیواناتی هستند که روحیه شادی دارند و در کنار ما زندگی می‌کنند. مراقبت از میمون به زمان، پول و صبر زیادی نیاز دارد.

نگهداری آن از بزرگترین تعهداتی است که ممکن است در طول زندگی خود انجام داده‌اید. پس اگر با شرایط نگهداری از میمون آشنا هستید، باید در مورد مناسب‌ترین نوع آن تحقیق کنید.

میمون‌ها انواع مختلفی دارند. باید بررسی کنید شرایط کدامیک با شما سازگار است.

یک قفس محکم و مجهز به همراه تعداد زیادی اسباب بازی تهیه کنید و خود را آماده کنید که ساعت‌های زیادی با او بازی کنید. 

وقتی می‌خواهید یک میمون را به خانه بیاورید چه اقداماتی باید انجام دهید؟

درباره گونه‌های مختلف میمون تحقیقات لازم را انجام دهید.

این حیوان از نخستین حیوانات است و میمون‌های کوچکتر و درخت نشین معمولا از نژاد جدید و میمون‌های بزرگتر و زمینی از نخستین‌ها هستند. گونه اول بیشتر در آمریکای جنوبی و دسته دوم در آسیا و آفریقا یافت می‌شوند.

هرکدام از گونه‌های این حیوان ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که نحوه عملکرد آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بنابراین اگر می‌خواهید از آن به عنوان یک حیوان خانگی نگهداری کنید، باید با رفتار و مشخصات او آشنایی داشته باشید. پس قبل از خرید، تحقیقات خود را درباره ویژگی‌های گونه انتخابی کامل کنید. 

میمون، سنجاب، عنکبوت، کاماک، کاپوچین، انواع میمون‌هایی هستند که مردم از آن‌ها در خانه نگهداری می‌کنند. برخی از آن‌ها اجتماعی و برخی دیگر گوشه‌گیر و عصبی هستند.

از لحاظ مراقبت عمومی همه آن‌ها یکسان هستند‌. اما نژاد‌های  بزرگ‌تر به فضای بیشتری در مقایسه با کوچکترشان نیاز دارد.

شامپانزه، گیبون و اورانگوتان میمون نیستند و نمی‌توان از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد. علت این امر، بزرگ بودن و قوی بودن آن‌ها است‌. در صورت عصبانیت و پرخاشگری، انسان قادر به کنترل او نبوده و ممکن است به اطرافیان خود آسیب وارد کند.

مسئولیت نگهداری از میمون در خانه

باید بدانید که تعهد بزرگی در راه است. آوردن یک میمون به همان اندازه بچه دار شدن، دشوار است. پس باید ببینید آیا شرایط لازم را دارید یا خیر.

میمون بر خلاف گربه و سگ هر روز به توجه نیاز دارد. نمی‌توانید برای مدت طولانی او را در خانه رها کنید و او نیازمند برقراری ارتباط با شما است و باید هر کجا می‌روید او را به دنبال خود ببرید.

اگر او را تنها در خانه بگذارید، بعد از بازگشت با یک حیوان عصبی، افسرده و پرخاشگر رو به رو خواهید شد. طول عمر آن‌ها معمولا بین ۲۰ الی ۴۰ سال است. 

حقایق مهم که قبل از خرید میمون باید به آن توجه کرد

ممکن است میمون پرخاشگر شود.

وقتی میمون‌ها نوزاد هستند مانند کودک، شیرین و وابسته هستند.

در سن ۳ الی ۴ سالگی معمولا به بلوغ جنسی می‌رسند. در این سن آن‌ها غیرقابل پیش بینی می‌شوند.

آن‌ها غالبا وحشی هستند.

خوی آن‌ها متناسب با زندگی در طبیعت می‌باشد.

برخلاف گربه و سگ که هزاران سال است با انسان زندگی می‌کنند، میمون‌ها در طبیعت زندگی بهتری دارند. زیرا آن‌ها هنوز برای زندگی با انسان اجتماعی نشده‌اند و ممکن است در بزرگسالی به صاحب خود حمله کنند یا او را پنجه بکشند. پس زندگی با آن‌ها سخت است.

میمون و تنهایی

باید با اوقات فراغت خود خداحافظی کنید؛ چون نمی‌توان میمون‌ها را به حال خود رها کرد. آن‌ها نیاز به توجه و رسیدگی مداوم دارند. در غیر این صورت ممکن است به خود یا شخص دیگری آسیب وارد کنند.

از آنجا که آن‌ها فقط با یک نفر ارتباط برقرار می‌کنند، نمی‌توان آن‌ها را به افراد دیگر سپرد یا تنها گذاشت. پیدا کردن میمونی که در زمان فراغت شما در گوشه‌ای آرام بنشیند، دشوار  و کمیاب است.

آن‌ها با بچه‌ها کنار نمی‌آیند. اگر از فردی خوششان نیاید به صاحب خود اجازه نمی‌دهند با او ارتباط برقرار کند.

میمون‌ها با تعداد محدودی ارتباط برقرار می‌کنند. در کل اگر میمونی دارید که به او وابسته‌اید، ممکن است نتوانید خانواده تشکیل دهید. چرا که او شما را از انجام این کار باز می‌دارد.

آن‌ها حیواناتی باهوش، سرگرم کننده و برخی مواقع مهربان هستند. بعضی از افراد حاضر نیستند جز با حیوان خود اوقات فراغت را با چیز دیگری عوض کنند.

از چه کسی میمون را خریداری کنیم؟

فروشنده یا پرورش دهنده معروفی را پیدا کنید.

زمانی که تصمیم قطعی برای نگهداری از او را گرفتید تحقیق کنید تا در منطقه زندگی خود، فرد قابل اعتمادی را پیدا کنید. این امر موجب می‌شود که از سلامت و رفتار مناسب حیوان اطمینان پیدا کنید‌.

قبل از خرید با میمون دیدار کنید تا مطمئن شوید می‌تواند با شما ارتباط برقرار کند.

در برخی از کشورها خرید و فروش این حیوان غیرقانونی است.

مرحله بعد پیدا کردن دامپزشک مناسب است. این حیوان به دلیل خاص بودن مانند سگ و گربه نیست. باید دامپزشکی را پیدا کنید که در زمینه مراقبت و نگهداری از آن‌ها تخصص خوبی داشته باشد. علاوه بر تخصص، تجهیزات لازم نیز باید موجود باشد.

میمون‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های انسانی هستند‌. پس باید انتظار بیمار شدن آن‌ها را داشته باشید. 

غذا و سرپناه

برای میمون قفس مناسب بخرید یا بسازید. میمون‌ معمولا بیشترین وقت خود را در بیرون از قفس می‌گذراند.

اما شب‌ها یا وقتی شما در خانه نیستید او برای استراحت به قفس خود می‌رود.

هرچه قفس این حیوان بزرگ‌تر باشد، بهتر است. چون آن‌ها به فضای زیادی برای دویدن، کشف کردن و بازی کردن نیاز دارند. به خصوص اگر قرار باشد یکی دو ساعت از وقت خود را در قفس سپری کنند. اگر قفس کوچک باشد حیوان آشفته شده و حالت تهاجمی می‌گیرد.

شما می‌توانید قفسی را خریداری کنید یا خودتان بسازید.

خیلی از افراد ترجیح می‌دهند خودشان قفس بسازند. زیرا میزان فضای قفس را  با در نظر گرفتن فضای موجود و اندازه میمون می‌توانند تنظیم کنند.

بهتر است جنس نرده‌ها چوبی یا استیل باشد. می‌توانید به انتخاب خود برای قفس، درب نگذارید. یا قفس را در فضای باز بسازید که به سوله گرمی راه داشته باشد.

میمون‌ها کوهنوردی را دوست دارند. پس قفس را در ابعادی بسازید که بزرگتر از قد و قامت آن‌ها باشد. شاخه و طناب آویز به آن‌ها اجازه می‌دهد از قفس بالا و پایین بروند.

برخی افراد اجازه می‌دهند حیوانشان وقت خود را به جای قفس در خانه بگذراند.

آن‌ها کنجکاو و باهوش هستند. دوست دارند به همه چیز دسترسی داشته باشند. پس باید وسایلی که ممکن است به آن‌ها آسیب برساند را از دسترس شان خارج کنید.

آن‌ها می‌توانند به بالاترین نقاط خانه صعود کنند. پس باید از اشیا حتی در مکان‌های بالا به خوبی محافظت کنید. وسایل الکترونیکی را از دسترس آن‌ها خارج کنید. آن‌ها پرده‌ها را خراب می‌کنند، لامپ‌ها را می‌شکنند و مبلمان را می‌جوند.

می‌توانید یک اتاق را برای بازی میمون تعیین کنید. در این اتاق او اجازه دارد بازی کند و بقیه مکان‌های خانه برای او ممنوع خواهد بود.

البته دقت کنید آن‌ها قادر هستند درها و پنجره‌ها را باز کنند. پس اگر می‌خواهید او را بدون نظارت در اتاق رها کنید شرایط امنیتی لازم را در نظر بگیرید. از قفل مناسب برای درب و پنجره‌ها استفاده کنید.

نظافت میمون

سعی کنید میمون همیشه تمیز باشد. آن‌ها بدن خود را تمیز نگه می‌دارند. در صورتی که به تمیزی محیط اطراف خود کاملا بی توجه هستند.

آموزش دادن برای دستشویی کردن در مکانی خاص برای آن‌ها دشوار است. آن‌ها به هر کجا که می‌رسند دستشویی می‌کنند. برخی افراد از پوشک برای حیوان خود استفاده می‌کنند. اما استفاده از پوشک برای میمون‌های بالغ امکان پذیر نیست.

شما باید روزانه محیط خانه را تمیز کنید. دوبار در روز باید خانه و قفس تمیز شود تا شرایط بهداشتی رعایت گردد.

آب تمیز در اختیار او قرار دهید. هر روز بطری‌های آب را تمیز کنید.

میمون باید هرروز به آب شیرین تمیز دسترسی داشته باشد. می‌توانید از بطری‌های آب کودک استفاده کنید. 

بیسکوییت، میوه و سبزیجات خوراکی‌های مورد علاقه این حیوان هستند. بیسکویت‌ میمون حاوی ویتامین و مواد معدنی است که می‌تواند بسیاری از نیازهای میمون را برطرف نماید. تخم مرغ آب پز، مرغ پخته شده، ماست، برنج و آجیل از دیگر خوراکی‌های مفید برای او هستند.

به خوراکی حیوان خود مقداری ویتامین D اضافه کنید. زیرا آن‌ها نسبت به گونه‌های وحشی کمتر در معرض نور آفتاب هستند.

برچسب ها
نوشته های مرتبط