نگهداری از پرنده در منزل

 نگهداری از پرنده در منزل

زندگی شهری امروزی ما را از خدمات و تجارب لذت بخشی که گذشتگانمان داشته‌اند محروم کرده است. بسیاری از این چیزها بدون اطلاع داشتن از مزایا و فوایدشان در زندگی گذشتگان حضور داشته است. از جمله آن‌ها می‌توان به نگهداری از پرنده در منزل اشاره کرد. نگهداری از پرنده در منزل از ارزشمندترین چیزهایی بوده است که مردم آپارتمان نشین امروزی از این نعمت محروم هستند.

خانه‌های بزرگ و قدیمی حیوانات و پرنده‌های مختلف را در خود جای می‌دادند. شرایط سخت آپارتمان نشینی و مشغله‌های کاری باعث شده تا زندگی و سرگرمی‌های امروزی به موبایل و کامپیوتر و تبلت محدود شود. نگهداری از حیوانات در روحیه، رشد عاطفی و مسئولیت پذیری نقش مهمی را ایفا می‌کند.

نگهداری از پرنده در منزل در مقایسه با دیگر حیوانات برای خانه‌های آپارتمانی مناسب‌تر است. خانه‌های کوچک شرایط نگهداری از مرغ، گاو، گوسفند، خرگوش و دیگر حیوانات اهلی را ندارد. پس تنها حیوان بی آزاری که برای زندگی در آپارتمان مناسب است، پرندگان کوچک زینتی هستند. میزان کثیف کاری و سر و صدای آن‌ها کم است و در مقایسه با دیگر حیوانات شرایط نگهداری راحت‌تری دارند.

پرندگان انواع مختلفی دارند. برخی از آن‌ها تنها جنبه زینتی داشته و برخی دیگر سرگرم کننده هستند. 

چه پرنده‌ای برای نگهداری در منزل مناسب است؟

انسا‌ن‌ها برای سرگرم شدن به نگهداری از پرنده در منزل اقدام می‌نمایند. داشتن حیوان خانگی لذت بخش است. زیرا علاوه بر سرگرم کردن همچون همراهی در زندگی ما است. مراقبت و نگهداری از حیوانات به ویژه پرندگان کار شیرین و لذت بخشی است. پرندگانی که در منزل نگهداری می‌شوند انواع مختلفی دارند.

هر فرد قبل از خرید پرنده باید شرایط روحی خود را سنجیده و ببیند که آیا آن پرنده با روحیه او سازگاری دارد یا خیر. هر پرنده‌ای که در آپارتمان نگهداری می‌شود دردسرهایی را نیز به همراه خواهد داشت. پرندگان معمولا نسبت به دیگر حیوانات مدت زمان بیشتری از عمر خود را در کنار انسان‌ها سپری می‌کنند. زیرا درسرهای آن‌ها کمتر است و در کنار جذابیت بیشتر آموزش دادن به آن‌ها راحت‌تر است. علاوه بر این هزینه نگهداری از پرنده در مقایسه با دیگر حیوانات کمتر است. زیرا در صورت بیماری دارو و درمان آن‌ها کم هزینه‌تر بوده و برای تغذیه آن‌ها نیازی نیست هزینه بالایی پرداخت کنید.

برای نگهداری نیاز به فضای بزرگی نداشته و می‌توان آن‌ها را در یک قفس در فضای خانه نگهداری نمود. که البته این در انواع پرندگان یکسان نخواهد بود. برای نگهداری از پرنده در منزل یک اتاق کافی است. نیازی نیست که برای نگهداری از آن‌ها فضای بسیار بزرگی داشته باشید. روحیات پرندگان با یکدیگر متفاوت است. برخی از آن‌ها حساس هستند. در صورتی که شرایط نگهداری آن‌ها تغییر کند دچار استرس می‌شوند. باید در محیطی ساکت و آرام نگهداری شوند تا تلف نشوند.

پرندگان نیاز دارند با آن‌ها صحبت کنید و برای آن‌ها وقت بگذارید. اگر شاغل هستید و زمان لازم را برای رسیدگی به پرنده ندارید بهتر است مسئولیت پرنده‌ای را به دوش نگیرید. زمانی که تصمیم می‌گیرید از پرنده‌ای در خانه نگهداری کنید باید دقت کنید که آیا می‌توانید شرایط زندگی طبیعی را برای این حیوانات دوست داشتنی فراهم کنید یا خیر.

آب و غذای طوطی باید همیشه تازه و سالم و متنوع باشد. در صورتی که بیمار شدند سریعا آن‌ها را نزد پزشک برده و در درمان آن‌ها کوتاهی نکنید. پرندگان انواع مختلفی دارند اما تنها تعداد محدودی هستند که برای نگهداری در آپارتمان مناسبند.

انتخاب نوع پرنده کاملا سلیقه‌ای است. برخی ممکن است برای کسب درآمد از پرنده‌ای نگهداری کنند و برخی برای سرگرمی این کار را انجام می‌دهند. کاسکو، مرغ مینا، عروس هلندی، طوطی از جمله پرندگان پرطرفداری هستند که در خانه افراد زیادی در کشور و یا حتی دنیا نگهدار می‌شوند. برخی دوست دارند آهنگ گوشنواز پرندگان را بشنوند و برخی دوست دارند پرنده‌ای شیطون و سخنگو داشته باشند.

مزایای نگهداری از پرندگان خانگی:

ایجاد احساس شادابی

هرکسی که در منزل یا آپارتمان خود از پرنده‌ای نگهداری می‌کند محال است نشاطی که پرنده با خود به زندگی می‌آورد را انکار کند. پرنده با سر و صدا کردن و جست و خیز کردن زندگی را از حالت یکنواختی بیرون آورده و شادابی و نشاط فراوانی به زندگی می‌بخشد. حتی اگر صدای پرنده خوش نباشد.

کسانی که از پرندگان جفت نگهداری می‌کنند روزانه شاهد اتفاقات جذاب و دیدنی متفاوتی هستند. لانه ساختن پرندگان، تخم گذاشتن آن‌ها و درآمدن جوجه‌ها از تخم همگی مراحل زیبا و جذابی است که طی نگهداری از پرنده شاهد آن خواهند بود.

شنیدن آواز خوش پرنده

آواز پرندگان شیرین است. هیچکس نمی‌تواند بگوید که از شنیدن صدای بلبل و قناری لذت نمی‌برد. این موسیقی هیچگاه خسته کننده نیست. علاوه بر گوشنواز بودن آن، سر و صدای پرنده باعث رفع تنهایی گشته و شادابی را در خانه پراکنده می‌کنند. 

دوستی با طبیعت

با افزایش مشغله مردم طبیعت گردی برایشان محدود گشته است. به طوری که نهایتا سالی دوبار می‌توانند در دل طبیعت سفر کنند. تنها گشت و گذار آن‌ها محدود به تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی گشته است. داشتن هر پرنده‌ای موجب پیوند بیشتر انسان با طبیعت می‌شود. که این در رشد عاطفی و فکری کودکان نیز بسیار موثر است.

ایجاد مسئولیت پذیری

شخصی که از پرنده‌ای نگهداری می‌کند خواه کوچک باشد یا بزرگ باید مسئولیت نگهداری از آن را پذیرفته و از او مراقبت کند. این کار باعث تقویت مسئولیت پذیری خواهد شد. رسیدگی به نظافت پرنده، تغذیه، کنترل مریضی و ... همگی به ظاهر اقداماتی سرگرم کننده است اما تمرینی است برای تقویت توجه در هنگام مراقبت از یک موجود زنده که در امر تربیتی فرزندان نقش مهمی دارد.

آشنایی با مرگ

اگر در هنگام نگهداری از پرنده، پرنده مریض شود و بمیرد فرصتی ایجاد می‌شود تا شما فرزندتان را با مفهوم مرگ آشنا کنید و به او یاد دهید در صورت مواجه شدن با این مشکل مقاوم و صبور باشد.

معایب نگهداری از پرندگان

کثیف کردن محیط

پرندگان موقع تغذیه ممکن است غذای خود را به اطراف پخش کنند. اگر پرنده در خانه آزاد باشد فضولات خود را در جای جای خانه پراکنده می‌کند که شما باید آن را جمع آوری کنید.

سر و صدا

برخی از افراد ممکن است با صدای پرنده مشکل داشته باشند. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید ممکن است پرنده همسایه‌های شما را عاصی کند. پس بهتر است قبلا از خرید به این مسائل توجه کافی داشته باشید.

برچسب ها
نوشته های مرتبط