درباره سگ

سگ یک پستاندار خانگی است. در واقع حیوانی است که می‌تواند در کنار خانواده زندگی کند. این حیوان از خانواده گرگ خاکستری، روباه و شغال است.

سگ و گربه دو حیوان محبوب و پرطرفدار در سرتاسر جهان هستند. بیش از ۱۲۰۰۰ سال است که سگ‌ها به عنوان شکارچی یا محافظ در کنار انسان زندگی می‌کنند. سگ‌هایی که از خانواده گرگ خاکستری هستند به ۴۰۰ گونه نژاد تکامل یافته‌اند. انسان‌ها در تربیت سگ‌ها و سازگاری آن‌ها با شرایط روز جامعه نقش عمده‌ای داشته‌اند. هنوز جزییات تکامل سگ‌ها مشخص نیست.

اولین سگ‌ها شکارچیانی بوده‌اند که از حس بینایی و بویایی شدیدی برخوردار بوده‌اند. انسان‌ها این غرایز را توسعه داده و طبق نیاز نژادهای جدیدی بوجود آمدند.

سگ‌ها در مناطق مختلف دنیا به شیوه‌ای متفاوت ارزیابی می‌شوند. ویژگی‌های وفاداری، محافظت، دوستی و محبت در سگ‌ها موجب شده تا آن‌ها جایگاه مهمی در جوامع غربی کسب کنند. در اروپا و ایالت متحده نگهداری و تغذیه سگ‌ها به یک تجارت میلیارد دلاری تبدیل گشته است. این در حالی است که در کشورهای آسیایی و در حال توسعه سگ‌ها از احترام کشورهای اروپایی برخوردار نیستند.

در برخی دیگر از کشورها از سگ‌ها به عنوان نگهبان و یا حتی برای تغذیه استفاده می‌شود. در مقابل آن کشورهای اروپایی سگ‌ها را مورد تحسین و حمایت خود قرار می‌دهند و در ایام فراعنه سگ‌ها مقدس شمرده می‌شوند.

سگ‌ها در تاریخ تمدن بشری جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. این حیوانات جز اولین حیوانات اهلی شده هستند. در جوامع شکارچی سگ‌ها نقش شکارچی و محافظ را برای شکارچیان ایفا می‌کردند. حدود ۷۰۰۰ الی ۹۰۰۰ سال است که انسان‌ها از دام‌ها برای تغذیه خود نگهداری می‌کنند.

سگ‌ها از گله گوسفند، بز و گاو محافظت و نگهبانی می‌کرده‌اند.‌ اگرچه همچنان سگ‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند اما امروزه سگ‌ها به طور گسترده‌ای برای اهداف اجتماعی و همراهی انسان‌ها استفاده می‌شوند. به طور مثال استفاده از سگ‌ها برای هدایت و همراهی معلولین و نابینایان و یا کمک به نیروهای پلیس است.

سگ‌ها و گرگ‌ها یک جد مشترک داشته‌اند. حتی برخی از سگ‌های امروزی از گروه شغال‌ها هستند. این گروه از سگ‌ها که در آفریقا یافت می‌شوند برخی از آن‌ها نژادهای بومی آفریقایی را تشکیل داده‌اند. زمان اهلی شدن سگ‌ها به طور دقیق مشخص نیست. اما وقایع موجود حاکی از اهلی شدن آن‌ها قبل از ۱۵۰۰۰سال پیش در آسیای میانه است.

در چین حدود ۱۶۰۰۰ سال پیش گرگ‌ها برای نگهداری از دام اهلی شده و در اروپا این قدمت به ۱۲۰۰۰ الی ۱۴۰۰۰ سال پیش می‌رسد که گرگ‌های خاکستری برای نگهداری از گله اهلی شده‌اند.

برچسب ها
نوشته های مرتبط