مرغ مینا

غذای مرغ مینا یکی از مهمترین مسایل در نگهداری مرغ مینا است. در هنگام نگهداری از مرغ مینا باید به تغذیه او توجه ویژه‌ای کرد. تغذیه نامناسب در رشد و سلامت پرنده بسیار مهم است. اگر غذای مناسبی به او ندهید انتظار سلامتی پرنده را نداشته باشید. مرغ مینا مانند طوطی سانان نیست. او خجالتی نبوده و با انسان‌ها به سرعت ارتباط برقرار می‌کند. او با صاحب خود دوست شده و از دست او غذا می‌خورد. در این مقاله به بررسی غذای مناسب برای مرغ مینا می‌پردازیم.

مرغ مینا به دو دسته تقسیم می‌شود:

1- مرغ مینای وحشی

2- مرغ مینای اهلی

رژیم غذای مرغ مینای اهلی و وحشی با یکدیگر متفاوت است.

مرغ مینای وحشی در طبیعت همه چیز می‌خورد پس می‌توان گفت همه چیز خوار است. میوه‌ها ،دانه‌ها، حشرات، ملخ، پروانه، حلزون، کرم‌ها، شهد گل و حتی فضله‌ی ماکیان رژیم غذایی او را تشکیل می‌دهند. میناهای وحشی روی زمین گشته و زیر برگ‌ها را برای یافتن غذا جستجو می‌کنند. در صورتی که گرسنه باشند به شکار مارمولک قورباغه و موش رفته و آن‌ها را می‌خورند. آن‌ها حتی به تخم پرنده‌ها هم رحم نکرده و پس از سوراخ کردن آن‌ها محتویات داخل تخم پرنده‌ها را می‌خورند.

مرغ مینای وحشی همه چیز می‌خورد و پرنده‌ی مفیدی است. آن‌ها بر پشت گاوها سوار می‌شوند و حشراتی که بر روی تن آن‌ها قرار دارند را شکار کرده و می‌خورند. در برخی موارد مرغ مینا آفات کشاورزی که بر اثر شخم زدن بر روی سطح خاک آمده‌اند را خورده و از آن تغذیه می‌کنند.

مرغ مینای اهلی یا همان مرغ مینای زینتی به مرغ مینایی گفته می‌شود که توسط پرورش دهندگان پرورش می‌یابند. تغذیه این پرندگان متفاوت است و مانند مرغ مینای وحشی توانایی خوردن همه چیز را ندارند.

غذای آن‌ها عمدتا غذای نرم بوده و نمی‌توانند دانه یا سنگ ریزه بخورند.

مرغ مینای اهلی در زمره منقار نرم قرار دارد.

منظور از از منقار نرم، نرم بودن منقارشان نیست. علت این نامگذاری نوع رفتار و نوع تغذیه پرنده است.

در ایران از پلیت به عنوان غذای اصلی و غذای همیشگی برای مرغ مینا استفاده می‌شود.

افرادی که از مرغ مینا نگهداری می‌کنند می‌خواهند در اسرع وقت به مرغ مینای خود حرف زدن بیاموزند. آن‌ها باید در درجه اول نیاز اساسی پرنده که همان خوراک است را به بهترین نحو برطرف کنند پس باید به غذای مینا توجه ویژه‌ای کرد.

شاید شما به تازگی یک مرغ مینا خریداری کرده باشید و به دنبال بهترین غذا و یافتن راه حل‌هایی برای تغذیه او باشید در این مقاله به بررسی نکات مهم درباره تغذیه مرغ مینا خواهیم پرداخت.

مرغ مینای خانگی یا پرورشی به شکل متفاوت از مرغ مینای وحشی غذا می‌خورند. مرغ مینا از انواع میوه‌ها سبزیجات و تخم مرغ آب پز تغذیه می‌کند.

مرغ مینا پرنده‌ای جسور و وحشی است. پس زمانی که می‌خواهید از او در خانه نگهداری کنید می‌بایست رژیم غذایی اورا بشناسید. مرغ مینا در طبیعت به پرندگان کوچک‌تر از خود حمله کرده و از آن‌ها تغذیه می‌کنند. این پرنده بخاطر زیبایی و هوش بالا از قدیم مورد توجه اشرف زادگان قرار گرفته است. هندی‌ها اولین افردی بوده‌اند که از گذشته‌های دور این پرنده را اهلی کرده و به آن‌ها کلماتی می‌آموختند.

 

مرغ مینایی که بصورت پرورشی رشد می‌کند و تا کنون حتی کرم و حشره ندیده، اگر از حشرات تغذیه کند دچار مسمومیت خواهد شد. پلیت یا کنسانتره از جمله غذای آماده‌ی میناها است. اگر به طور مداوم از این ماده غذایی تغذیه شوند با مشکلات شدید گوارشی مانند کبد چرب و... مواجه خواهند شد. پلیت‌ها از پودر فشرده‌ی انواع دانه ها، بذرها، حبوبات، گوشت، استخوان و... تشکیل شده‌اند، که علاوه بر چاق کننده بودن حاوی مقدار زیادی ویتامین، آهن و پروتئین است.

سیستم گوارشی این پرنده به گونه‌ای است که نمی‌تواند آهن را جذب و هضم نماید. پس از دادن هرگونه مواد غذایی که حاوی آهن است از جمله حبوبات، گوشت قرمز، تن ماهی، جگر و زده تخم مرغ و ... به پرنده خودداری نمایید. با مصرف این مواد غذایی به مرور زمان پرنده با بیماری ذخیره آهن به نام هموکروماتوز مواجه خواهد شد.

غذاهای پر روغن و چرب و حاوی نمک زیاد از جمله چیپس و پفک بسیار مضر بوده و پرنده قادر به هضم آن نیست. برای تغذیه مرغ مینا از انواع میوه‌ها و سبزیجات، سفید تخم مرف و میوه‌های خشک تغذیه کنید. بهترین میوه برای مرغ مینا شامل گلابی، انگور، هلو،موز، انجیر،شلیل، توت فرنگی است.

در میان میوه‌ها از دادن هرگونه میوه‌ای که حاوی ویتامین c زیاد است ازجمله پرتغال خودداری کنید.اگر بیش از اندازه ویتامین c مصرف کنند آهن جذب بدن پرنده شده و او را بیمار می‌کند. غدای چرب کبد پرنده را درگیر کرده و باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها در پرنده خواهد شد.

پرنده شما به خوراکی‌ها و غذاهای زیادی علاقه نشان می‌دهد که عمدتا مضر بوده و به سلامت او آسیب می‌زند. پس از دادن هرگونه هله هوله به مرغ مینا خودداری کنید. مصرف نان و غلات زیاد هم برای پرنده مناسب نیست.

برچسب ها
نوشته های مرتبط