استرس واژه‌ای است که این روزها زیاد شنیده می‌شود. در واقع استرس فشاری است که توسط انسان یا حیوان احساس می‌شود. استرس دلایل مختلفی دارد. انسان‌ها ممکن است زمانی که می‌خواهند فرد جدیدی را ملاقات کنند دچار استرس شوند. 

اما سگ‌ها نیز می‌توانند دچار استرس شوند. شما باید بتوانید متوجه استرس در سگ خود شده و به آن‌ها کمک کنید تا استرس خود را برطرف کنند. سگ‌ها معمولاً احساس خود را بروز نمی‌دهند. آن‌ها معمولاً عصبانی می‌شوند و اینجاست که شما باید بتوانید استرس را در آن‌ها تشخیص دهید. 

ده نشانه استرس در سگ‌ها

۱-تکان خوردن و لرزیدن. شاید شما بعد از استحمام یا غلتیدن سگ خود در چمن شاهد لرزش او باشید. این لرزش در سگ‌ها کاملا طبیعی است. اما لرزیدن می‌تواند ناشی از استرس باشد. به طور مثال زمانی که شما سگ خود را نزد دامپزشک می‌برید او دچار استرس می‌شود. همانطور که خیلی از انسان‌ها وقتی به دکتر مراجعه می‌کنند استرس پیدا می‌کنند. آن‌ها مسیر دامپزشکی را می‌شناسند و هنگام پیاده شدن از خودرو و لمس زمین بدنشان شروع به لرزش می‌کند.

۲-پارس کردن. پارس کردن بیان طبیعی در سگ‌ها است اما ممکن است زمانی که تحت‌فشار قرار می‌گیرند این پارس کردن‌ها بیشتر شود. سگ‌هایی که می‌ترسند یا تحت تنش قرار می‌گیرند معمولاً برای تسکین خود یا جلب‌توجه شما مداوم پارس می‌کنند و یا غر می‌زنند.

۳-خمیازه می‌کشند و خود را لیس می‌زنند. سگ‌ها وقتی خسته و بی‌حوصله هستند خمیازه می‌کشند. اما از کجا بفهمیم خمیازه آن‌ها ناشی از خستگی است یا استرس. در هنگام استرس خمیازه طولانی‌تر و شدیدتر از یک خمیازه ناشی از خواب‌آلودگی است. همچنین آن‌ها در هنگام عصبانیت بیش از اندازه خود را لیس می‌زنند.

۴-تغییر در چشم و گوش. چشمان سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها در زمان استرس گشاد شده و به‌سرعت پلک می‌زنند. آن‌ها ممکن است به‌قدری چشمان خود را باز کنند که سفیدی چشمشان کاملاً آشکار شود. این عمل باعث می‌شود چهره‌ای مبهوت به خود گرفته و گوش‌هایشان را به محکم به پشت سر بچسبانند.

۵-تغییر در وزن. افزایش یا کاهش ناگهانی وزن از نشانه‌های استرس است که باید به آن توجه کنید.

۶-تغییر حالت دم. در زمان استرس سگ‌ها دم خود را بین پاهایشان قرار می‌دهند.

۷-ادرار کردن بیش از اندازه. معمولاً سگ‌ها زمانی که در کلینیک دامپزشکی هستند بیش از اندازه ادرار می‌کنند. اضطراب ریزش آن‌ها را بیشتر می‌کند. اگر سگ‌ها پس از ملاقات با سگ دیگری دچار تکرر ادرار شدند به معنای تعیین قلمرو است. امتناع از غذا خوردن و یا یبوست از دیگر نشانه‌های استرس است.

۸-نفس‌نفس‌زدن. سگ‌ها در زمان گرما و یا هنگام استرس نفس‌نفس می‌زنند. به شکلی که گویی در گرما مسافت زیادی را طی کرده باشند.

۹-رفتارها و واکنش‌های عجیب. ممکن است زمانی که حیوان دچار وضعیت ناخوشایندی شود رفتارهای خاصی از خود نشان دهد که کمتر از او دیده‌اید. ممکن است فرار کنند، بر روی زمین بخوابند، یا دستگاه تناسلی خود را لیس بزنند و یا از اطرافیان روی بگردانند. حتی ممکن است در پشت صاحب خود قایم شوند. یا صاحبشان برای حرکت کردن مجبور شود آن‌ها را تحریک کند تا وادار به حرکت شوند. 

چگونه استرس را در سگ‌ها کنترل کنیم؟

برای اینکه استرس را در سگ‌ها کنترل کنید باید ابتدا رفتارهای طبیعی او را بشناسید و در صورت تغییر متوجه حالت غیرطبیعی سگ شوید. سگ‌ها در حالت آرامش گوش‌های نیمه قائم رو به جلویی، دهانی نرم و چشمانی گرد دارند. آن‌ها وزن خود را به طور مساوی بر روی چهار پنجه توزیع می‌کنند. با شناخت این شرایط شما می‌توانید به‌راحتی متوجه استرس در او شوید.

اگر حیوان شما دچار استرس شد او را به محیطی ساکت و آرام ببرید. او را نوازش کنید. خوراکی‌های مورد علاقه‌اش را در اختیارش قرار دهید. او را به پیاده‌روی ببرید. با دستورالعمل و بازی حواس او را پرت کنید. 

اگر با این راهکارها نتوانستید سگ خود را آرام کنید به دامپزشک مراجعه نمایید.

برچسب ها سگ استرس
نوشته های مرتبط
استرس در گربه‌ها
گربه‌ها می‌توانند موجودات بسیار حساسی باشند. در بیشتر مواقع ممکن است اوضاع و احوال اطرافیان یا تعاملاتشان با گربه آن‌ها را مضطرب یا ناامید ...
نگهداری از دو گربه یا دو سگ همجنس
برای افراد زیادی این مساله پیش خواهد آمد که آیا می‌توانند از دو گربه و یا دو سگ که جنسیتی مشابه دارند در کنار هم نگهداری کرد یا خیر. باید گفت بله این امکان ...