شستن و نظافت سگ‌ها امری مهم و ضروری است. نظافت صحیح درست از ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند.

روش‌های مختلفی برای شستن سگ‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از صابون است. صابون یا شامپو بر روی صورت یا ریش سگ می‌تواند دردسرساز باشد. ممکن است صابون بلعیده شود و یا چشم سگ‌ها را بسوزاند.

برخی از سگ‌ها به مواد شیمیایی و رایحه صابون و شامپو حساس هستند. استفاده از این مواد شیمیایی منجر به تحریک و ایجاد لکه‌های گرم بر روی پوست آن‌ها می‌شود.

برای تمیز کردن ریش یا صورت سگ، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که طبیعی‌تر می‌باشد.

1- سرکه سفید

مدت‌ها است که سرکه سفید به عنوان یک محصول پاک کننده طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ماده طبیعی می‌توان با خیال راحت برای تمیز کردن سگ استفاده کرد. 

سرکه خاصیت ضدعفونی کننده نیز دارد و اگر روی پوست سگ میکروبی وجود داشته باشد، آن را کاملا پاک می‌کند.

سرکه را بر روی اسفنج یا پارچه بریزید و به ریش سگ خود بمالید و سپس با آب گرم، صورتش را بشویید.

2- جوش شیرین

یکی دیگر از پاک کننده‌های طبیعی جوش شیرین است که می‌تواند جایگزین خوبی برای صابون باشد.

جوش شیرین و آب گرم را مخلوط کنید تا مایعی خمیری بدست آید. آن را به ریش سگ مالیده تا بو بگیرد و خاک از روی بدن او پاک شود. سپس جوش شیرین را با آب گرم بشویید.

جوش شیرین را می‌توانید بر روی بدن مالش داده و سپس مسواک بزنید. این کار بو و کثیفی را از بین می‌برد.

3- استفاده از صابون‌های طبیعی

صابون‌های طبیعی زیادی وجود دارند که به عنوان جایگزین صابون‌های شیمیایی استفاده می‌شوند. این صابون‌های گیاهی برای استفاده خارجی در سگ‌ها بی خطر است. این گیاهان حاوی ساپونین هستند.

بسیاری از ساپونین‌ها خاصیت پاک‌کنندگی دارند و در آب، کف پایدار ایجاد می‌کنند که می‌توان حتی به عنوان یک محصول خانگی ساخته شود و برای انسان و حیوان مورد استفاده قرار گیرد.

نظافت سگ‌ها

سگ‌ها علاوه بر حمام کردن نیازمند نظافت ناخن، بهداشت دهان و دندان هستند. استفاده از روش صحیح برای نظافت سگ‌ها بسیار مهم است.

مسواک زدن سگ:

هفته‌ای دو یا سه مرتبه باید دندان‌های سگ خود را مسواک بزنید. مسواک زدن از خراب شدن و عفونت لثه‌ها و همچنین بوی بد دهان حیوان، جلوگیری می‌کند.

کوتاه کردن ناخن:

در طول ماه یک الی دو مرتبه ناخن‌های حیوان را کوتاه کنید. اما از کجا بفهمیم زمان کوتاه کردن ناخن‌ها فرا رسیده است؟ وقتی ناخن‌های سگ شما بر روی زمین کشیده می‌شود، باید بدانید زمان کوتاه کردن آن‌ها فرا رسیده است.

عکس زیر نشان می‌دهد که از کدام قسمت باید ناخن را کوتاه کنید که حیوان آسیب نبیند و ناخنش خونریزی نکند.

کوتاه‌ کردن و منظم نگه داشتن ناخن‌ها کمک می‌کند که وقتی به خانه می‌روید و سگ از روی شوق و اشتیاق به شما خوش آمد گویی می‌گوید، بدنتان زخمی نشود.

در ناخن پای سگ رگ‌های خونی جریان دارد. اگر بیش از اندازه کوتاه شوند ناخن دچار خونریزی می‌شود. در این حالت در دفعات بعدی او از ناخنگیر ترسیده و به شما اجازه کوتاه کردن ناخن‌هایش را نمی‌دهد.

پاک کردن گوش‌ها: 

قبل از تمیز کردن گوش سگ، بررسی کنید که گوش سگ التهاب نداشته باشد.

سرکه سیب و آب را با هم مخلوط کنید و با یک پنبه و یا یک پارچه‌ی نرم، این مخلوط را به گوش سگ بمالید و مراقب باشید که وارد مجرای شنوایی سگ نشود.

برای پاک کردن چربی گوش سگ از روغن بادام یا روغن زیتون استفاده کنید.

به نظافت حیوان اهمیت دهید. ناخن‌ها، دهان، دندان و گوش‌های او را بررسی کنید و همیشه نظافت آن‌ها را رعایت کنید.

حمام کردن سگ‌ها

نکات مهمی که باید برای حمام کردن سگ در نظر بگیرید:

1- برای حمام باید تشتی متناسب با جثه حیوان انتخاب کنید. آن را تا نیمه پر کرده و حیوان را درونش قرار دهید. سپس کف را بر بدن او بمالید. هیچگاه شامپو را بر روی بدن سگ نریزید. ابتدا آن را کف دست ریخته و کف‌ها را روی بدن بمالید.

ریختن مستقیم شامپو بر روی بدن باعث می‌شود که مقداری شامپو بر روی پوست و در زیر موها باقی بماند و با آب تمیز نشود.

بعد از اتمام شست‌وشو او را از تشت خارج کنید و با فشار ملایم آب، کف‌ها را بشویید. مراقب باشید کف وارد چشم و دهان حیوان نشود.

سپس از حیوان فاصله بگیرید تا خود را تکان دهد. تمام سگ‌ها عادت دارند پس از اتمام شست و شو خود را تکان دهند و این منجر به پاشیدن آب زیادی به اطراف خواهد شد. بلافاصله او را با حوله وسشوار خشک کنید. سپس موهای او را برس زده تا گره نخورند.

2- توله‌هایی که کمتر از دو سال سن دارند، توسط مادرشان نظافت می‌شوند و نیازی به حمام کردن ندارند زیرا قبل از واکسیناسیون، بدنشان ضعیف است و بیشتر در معرض سرماخوردگی هستند.

3- در پوست بدن سگ لایه‌ای چربی وجود دارد که از ترشح غدد چربی در پوست ایجاد می‌شود. وظیفه این لایه، محافظت از پوست در برابر خشکی است و با حفظ چربی پوست، از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

شست و شوی بیش از اندازه بدن حیوان، موجب از دست رفتن این لایه چربی شده و حیوان دچار بیماری‌های قارچی، میکروبی و ویروسی خواهد شد.

4- استفاده از شامپوهای شیمیایی و شست‌وشوی بیش از اندازه سبب ریزش شدید موها خواهد شد و دیگر مویی روی بدن حیوان باقی نمی‌ماند.

شامپوهای شیمیایی به دلیل دارا بودن چربی زدایی قوی برای حیوانات مناسب نیستند. از طرفی بوی آن‌ها شامه سگ را آزار می‌دهد.

5- شامپوهای انسانی مختص مو و سر انسان ساخته شده‌اند. اگر این مواد شیمیایی وارد چشمان حیوان شود، علاوه بر قرمزی و التهاب چشم‌ها تا مدت زیادی حیوان را اذیت می‌کند و بدنش را به خارش می‌اندازد و باعث قرمزی و خشکی پوست سگ می‌شود.

6- در صورتی که شامپوی حیوانات در دسترس شما نیست، می‌توانید از شامپوی بچه برای شست و شو استفاده کنید.

7- اگر سگ شما سفید است و زود به زود کثیف می‌شود می‌توانید با آب ولرم او را بشویید.

8- شستن روزانه سگ با آب خالی مشکلی برای او ایجاد نمی‌کند. اما باید مراقب باشید که آب به داخل گوش‌های او نرود.

کانال گوش سگ شامل یک مجرای افقی و عمودی است. مجرای افقی در انتهای گوش قرار دارد و اگر آب وارد آن بشود، با تکان سر باز هم امکان خروج آب وجود ندارد. بنابراین آب در گوش سگ باقی می‎‌ماند و بعد از مدتی محل رشد و تکثیر باکتری‌ها خواهد شد.

 این موضوع مهمترین علت عفونت گوش در سگ‌ها است. برای حل این مشکل می‌توانید پنبه‌ای را چرب و درون گوش قرار داده و بعد از حمام پنبه‌ها را از گوش حیوان خارج کنید.

 9- الکل به خشک شدن گوش ها کمک می کند.

10- بعد از حمام، برای جلوگیری از ماندن آب در گوش سگ و گوش درد آن، می توانید محلولی بر اساس دستورالعمل زیر تهیه کنید.

 یک و نیم قاشق چایخوری جوش شیرین، سه قاشق سوپ خوری سرکه سفید، چند قطره الکل و چند قطره بتادین.

تمامی مواد را با هم مخلوط کنید و تکان دهید. یک پنبه یا یک گاز استریل را به مواد آغشته کنید و سپس آن را به داخل گوش سگ بمالید.

11- بعد از استحمام حیوان مهم‌ترین نکته، خشک کردن بدن سگ  می‌باشد. چه در زمستان و چه در تابستان باید حیوان را خشک کنید.

در زمستان اگر سگ با بدن خیس بیرون آید و یا در تابستان در معرض باد کولر و پنکه قرار بگیرد، موجب سرما خوردن او خواهد شد.

از طرفی خیس بودن موجب می‌شود سریع‌تر کثیف شوند. حیوان را در حمام کاملا خشک کنید و یا او را سشوار بکشید. به طوری که سطح پوست او کاملا خشک شود.

12- اگر می‌خواهید او را در حیاط خانه استحمام کنید بهتر است در یک روز آفتابی این کار را انجام دهید و روزهای سرد اصلا برای حمام کردن مناسب نیستند.

بعد از شستن در حیاط و خشک کردن سگ، او را  در جایی که موزاییک یا آسفالت است، بگذارید تا خشک شود.

اگر شرایط حمام کردن را ندارید می‌توانید با حوله خیسی حیوان را تمیز کرده و گرد و خاک را از روی بدن او پاک کنید. بیشترین بخش نظافت حیوان به برس زدن او تعلق دارد. روزانه او را برس بزنید.

برچسب ها
نوشته های مرتبط