در این مطلب قصد داریم شما را با مجبوب ترین نژاد اسب ها در جهان و ایران آشنا کنیم:

محبوب ترین نژاد اسب‌های ایرانی

اسب‌های ترکمن در ترکمن صحرا زندگی می‌کنند. رنگ این دسته از اسب‌ها خاکستری است و بدنی کشیده و لاغر دارند. برخلاف دیگر اسب‌ها شکم این نژاد لاغر و تخت است. در حال حاضر صادر کردن این نژاد به کشورهای دیگر ممنوع شده است. قد اسب ترکمن بین ۱۴۸ تا ۱۵۵ است و گوش‌های بلند و متحرکی دارند. قدرت بدنی بالای آن‌ها باعث شده تا بتوانند حرکات ورزشی سخت را تحمل کنند. قدمت اسب ترکمن به ۴۰۰ سال پیش می‌رسد. از جمله نژادهای اسب ترکمن نژاد چناران، آخال تکه و یموت است.

اسب کردی: این اسب زیبا یکی از نژادهای اصیل ایرانی است که حتی در افسانه‌ها نیز سابقه حضور دارد. اسب کردی فوق العاده بااستقامت است و در مسابقات چوگان فعالیت داشته‌اند. معمولا در مسابقات پرش و سوارکاری استقامت این اسب‌ها را زیاد دیده‌اید. اسب کرد در بیشتر مسابقات توانسته جوایز ارزنده‌ای کسب کند.

کم خوراک بودن، قانع بودن و عبور از مناطق صعب العبور از ویژگی‌های بارز این اسب‌ها است. در مناطق روستایی که وسیله نقلیه عبور نمی‌کند برای انتقال بیماران از این دسته از اسب‌ها استفاده می‌کنند. اسب کرد نماد فرهنگی و تاریخی مردم کرد است. کرمانشاه، اطراف آذربایجان غربی، اصفهان، کردستان و زنجان از جمله شهرهای سکونت این نژاد هستند.

اسب عرب: به آن‌ها اسب اصیل نیز گفته می‌شود. این نژاد در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارند اما در اصل متعلق به منطقه خاورمیانه هستند. سر و دم بلند این اسب او را از دیگر نژادها متمایز ساخته و به راحتی قابل تشخیص است. قدرت تحمل بالا، باهوش، زیرک، حساس  فرمان پذیری و سرعت بالا از ویژگی متمایز اسب عرب است.

آن‌ها به خوبی با سوار خود ارتباط برقرار می‌کنند. در مقابل عادت‌های بد را سریع یاد می‌گیرند. حدود ۳۵۰ الی ۴۵۰ کیلو گرم وزن دارند و قدشان بین ۱۴۲ تا ۱۵۴ سانتی متر است.

اسب تالشی: همانطور که از اسمش پیداست نژادی در منطقه تالش است که مردم این منطقه از آن‌ها استفاده کرده و معمولا در شالیزارها آزاد هستند.

اسب خزر: این اسب قدمتی طولاتی و قدیمی دارد که متاسفانه به دلیل عدم توجه به آن‌ها در حال انقراض هستند. قد این گروه از اسب‌ها بین ۹۰ الی ۱۲۰ سانتی متر است. کشورهای استرالیا، انگلیس و آمریکا در حال پرورش این نژاد هستند. اسب خزر را با نام‌های اسلچه خزر، اسب مینیاتوری دریای خزر و اسب کاسپین نیز می‌شناسند.

محبوب ترین نژاد اسب ها در جهان

اسب مینیاتوری: این اسب‌ها کوچک و دوست داشتنی هستند و برخی افراد از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌کنند. اسب مینیاتوری بیشتر در آمریکا و اروپا وجود دارد. در برخی از نمایش‌های سوار‌کاری نیز این اسب‌ها حضور دارند.

اسب مغول: این اسب که در بیابان‌های سردسیر مغولستان وجود دارد اسب‌های واقعی هستند که صحرانشینان از آن‌ها استفاده می‌کنند. در جنگ‌های چنگیزخان مغول اسب‌های مغول نیز حضور داشتند.

اسب هافلینگر: این اسب اتریشی در نمایش‌ها و مسابقات سوارکاری حضوری فعال دارد.

اسب جیبسی: اسبی پرقدرت، نیرومند و با جسارت است که این ویژگی‌ها در راه رفتن او نیز به چشم می‌آید. این اسب با اصالت اهل بریتانیا است که در گذشته برای جا به جایی ارابه تاجران و کاروان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اسب آخال تکه ترکمن: به این اسب اسب طلایی نیز گفته می‌شود. اسب تکه ترکمن به دلیل هوش بالا و استقامت خوب معروف است. این اسب با نام اسب ورزشی در مسابقات و سوارکاری استقامت و نمایش‌های پرشی فعالیت دارد.

اسب کلایداسدال: این اسب اهل اسکاتلند بوده و به دلیل ظاهر و قدرت خاصش معروف شده است. 

اسب مارواری: اسب مارواری به منطقه ماروار تعلق دارد. ماروار منطقه‌ای در جنوب شرقی راجیستان هند است. اسب مارواری با عنوان اسب سافاری برای مسابقات پرش استفاده می‌شود.بسیار سخت کوش است و گوش‌هایی با لبه خم شده به سمت داخل دارد.

اسب کاتیاواری: کاملا شبیه مارواری است با این تفاوت که از مارواری کوچک‌تر است. این نژاد نیز گوش‌هایی با لبه خم شده به سمت داخل دارند و در تمام رنگ‌ها یافت می‌شوند.

اسب واکینگ تنسی: اسب محبوب در منطقه جنوب ایالت متحده است که راه رفتنش مانند دویدن بوده و او را محبوب‌تر کرده است.

اسب شایر: اسبی بزرگ و بلند قد است. این اسب بریتانیایی به دلیل یال و کوپال‌هایش در بسیاری از تبلیغات بازرگانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسب عربی:علت محبوبت این اسب نوع حالت سر و ارتفاع و دم بلند او است. امروز این نژاد اسب‌‌ها بریتانیا، ایالت متحده استرالیا و آمریکای جنوبی است.

تروبرد: هوش و سرعت بالایی دارد. از جفت گیری ماده‌های بومی با نرهای عرب این گروه از اسب‌ها در انگلستان بوجود آمدند.

استاندارد برد: به اسب مسابقه آمریکایی شهرت دارد که می‌تواند فعالیت‌های سوارکاری را به خوبی انجام دهد. به دلیل داشتن سرعت بالا سواری لذت بخشی به سوارکار خود داده و از قدرت پرش بالایی نیز بهره‌مند است.

اسب مورگان: نگهداری از این اسب بسیار راحت است. این اسب متعلق به ایالت متحده بوده و بیشترین حضورش در مسابقات کالسکه رانی می‌باشد. نگهداری از این اسب‌ها راحت است.

اسب فریزین: خاستگاه آن کشور هلند است‌. شاید این اسب‌ها را در فیلم‌های سینمایی زیاد دیده باشید. اسب فریزین شهرت بالایی دارد و بیشترین استفاده او در ورزش‌های تفریحی، کالسکه رانی و مسابقات با زین است.

اسب کوارتر آمریکایی: این اسب محبوب به ایالت متحده تعلق دارد. ممکن است او را در مسابقات ورزشی و یا در حال انجام کارهای زمین دیده باشید. بسیاری از کشاورزان و دامداران از این اسب‌ها برای هدایت گله دام‌هایشان استفاده می‌کنند.

اسب پینت آمریکایی: علت محبوبت این اسب‌ها رنگ و طرح خاص آن‌ها است. بدن آن‌ها زمینه سفید یا مشکی دارد که لکه‌های مشکی یا سفید بر روی آن قرار گرفته‌اند. در اشکال توبیانو زمینه سفید است و لکه‌های مشکی بر روی آن قرار دارد. در اووایرو زمینه مشکی است که لکه سفید بر روی آن وجو دارد و تووایرو ترکیبی از هر دو است. این اسب‌ها معمولا به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند. از دیگر موارد استفاده از آن‌ها دامپروری، مزرعه داری و سواری نمایشی است.

اسب آپالوسا: از نژادهای زیبا در ایالت متحده است. علت محبوبیت این دسته از اسب‌ها پوست نقطه نقطه‌شان است که باعث شده طرحی مانند بدن پلنگ داشته باشند. رنگ سفید مرمری بدن آن‌ها را پوشانده یا لکه‌های سفید بزرگی بر روی کپل اسب وجود دارد که خال‌های تیره بر روی آن قرار گرفته است.

اسب آندلسی: اسبی باهوش، حساس و مطیع است. که در بسیاری از فیلم‌های سینمایی از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

برچسب ها اسب
نوشته های مرتبط
لنگ زدن اسب نشانه چیست؟
تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۳ درصد از اسب‌ها دچار علائم لنگیدن هستند. عوامل زیادی در بروز این اتفاق دخیل بوده که مهم‌ترین آن مناسب نبودن ...