ماهی یک حیوان آبزی است که برای انسان از هر نظر خواص و فواید شگفت انگیزی دارد. ما در این مطلب به اهمیت و فواید این موجود خاص می‌پردازیم.

شما نیز با خواندن این نکات و مطالب مهم به خواص منحصر به فرد ماهی پی خواهید برد.

ناگفته نماند که بیشترین فایده ماهی در سبد ارزش غذایی و سلامتی انسان جای می‌گیرد.

اهمیت غذایی و سلامتی

1- دریافت امگا 3 و ارتباط آن با چشم: ماهی به عنوان یک منبع غذایی کامل و مفید استفاده می‌شود. ماهی‌های چرب دارای اسیدهای چرب امگا۳ هستند و سبب خنثی شدن رادیکال های آزاد در چشم و همچنین کاهش التهاب چشم می شود. 

خطر فساد لکه دار به این معنی است که، فرد در معرض کوری چشم قرار دارد به همین دلیل، وجود امگا 3 در ماهی باعث می‌شود خطر ابتلا به کوری چشم کاهش یابد. افرادی که 2 بار در هفته ماهی می‌خورند، نسبت به کسانی که نمی‌خورند، 36 درصد کمتر دچار خطر فساد لکه دار می‌شوند. 

مصرف منظم ماهی سبب می‌شود، خطر ابتلا به زوال قرنیه تا 42 درصد در زنان کاهش یابد. 

آیا می‌دانستید که امگا 3 می‌تواند عملکرد بین مغز و بدن را بهبود ببخشد؟

پس باید بدانید که برای دریافت امگا ۳ موردنیاز بدنتان، مصرف ماهی‌های چرب، حداقل یک یا دو بار درهفته توصیه می‌شود.

2- پیشگیری و درمان بیماری های قلبی: افرادی که به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار هستند، خوردن ماهی یکی از بهترین غذاها و به عنوان یک داروی مهم برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی به حساب می‌آید.

همچنین مصرف ماهی، از سکته‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند.

3- درمان افسردگی: افسردگی، بیماری روانی شایعی است که با احساس ناخوشی، غم و اندوه، کاهش انرژی و ازدست‌دادن علاقه به زندگی و فعالیت‌ها نمایان می‌شود.

مطالعات نشان داده است افرادی که به‌طور مرتب ماهی می‌خورند، احتمال ابتلا به افسردگی در آنان کمتر است. آزمایش‌های متعدد نشان می‌دهد خوردن این آبزی شگفت انگیز، با افسردگی هم می‌تواند مبارزه کند و اثربخشی داروهای ضدافسردگی را تا حدی افزایش دهد. 

4- وجود ویتامین مهمی به نام D: ویتامین دی، محلولی از چربی است؛ به این معنا که ویتامین دی در چربی‌ها و روغن‌ها حل می‌شود و مدت زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند. 

ماهی و فراورده‌های آن یکی از منابع غنی ویتامین D است. ماهی‌های چرب، مانند قزل‌آلا و شاه‌ماهی، دارای بیشترین ویتامین دی هستند.

یک قاشق غذاخوری سالمون پخته‌شده (معادل ۱۱۳ گرم) حدود ۱۰۰درصد از ویتامین D را تأمین می‌کند.

بعضی از روغن‌های ماهی، مانند روغن کبد ماهی، میزان زیادی ویتامین D دارد؛ به‌ طوری‌ که هر قاشق غذاخوری آن (معادل ۱۵ میلی‌لیتر) است که بیش از دوبرابر مقدار موردنیاز روزانه را تأمین می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر چندان در معرض آفتاب نیستید و نیز ماهی‌های چرب را به‌ طور منظم مصرف نمی‌کنید، شما به مصرف مکمل‌های ویتامین D نیاز دارید.

5- پیشگیری از بیماری ام اس: افراد مبتلا به ام اس بهتر است هر روز در برنامه غذایی خود، مصرف ماهی را قرار دهند. مصرف به اندازه ماهی سبب افزایش سلامت مغز می‌شود و علائم این بیماری کمتر نمایان می‌شود

6- ماهی و جلوگیری از بیماری سرطان: پژوهشگران دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده‌اند که اگر افراد هفته ای 2 مرتبه آن را در برنامه غذایی خود قرار دهند، شانس مرگ ومیر ناشی از ابتلا به سرطان در آنها تا حدود هفده درصد کاهش می یابد.

7- خواب راحت و با آرامش: دلایل مختلفی برای وجود اختلال در خواب ذکر شده است از جمله؛ افزایش قرار گرفتن در معرض نور آبی.

اما برخی از محققان معتقدند که یکی ازدلایل این اختلالات در خواب، کمبود ویتامین دی می‌باشد.

در یکی از مطالعات صورت گرفته بر روی 95 مرد میانسال به مدت ۶ ماه و 3 روز در هفته مشخص شد، که یک وعده غذایی شامل ماهی قزل ‌آلا موجب بهبود خواب و عملکرد کارهای روزانه آن‌ها شده‌است.

محققان بر این باورند که این امر به دلیل وجود ویتامین دی در ماهی می‌باشد.

اهمیت اقتصادی

 

ماهیگیری یکی از شغل‌هایی است که به سرعت در حال رشد کردن است و ماهیگیری صنعتی یکی از روش‌های مدرن در این عرصه به شمار می‌آید. آمار‌ها نشان مي‌دهد در بين بخش‌های توليد كننده غذا، پرورش ماهي دارای سريع تـری رشد است.

پرورش ماهی برای شروع اولیه به سرمایه هنگفتی نیاز ندارد و با یک استخر کوچک هم می‌توان به پرورش و تولید ماهی پرداخت.

کسب درآمد خیلی از مردمان جنوب و شمال کشور از همین طریق بدست می‌آید. بعضی از افراد نیز در شهرهای مختلف به تولید و پرورش ماهی پرداخته‌اند و با توجه به سرمایه و هزینه‌های خود، استخرهای کوچک و بزرگی را ساخته‌اند و به پرورش انواع ماهی مشغول شده‌اند.

هدف اصلی از توسعه آبزی پروری، تولید ماهی بیشتر بدون افزایش قابل ملاحظه استفاده از منابع طبیعی ( آب و زمین ) است.

اهمیت فرهنگی

به عنوان مثال عکس بالا نماد زندگی و باروری در جهان اسلام بوده است.

مضمون نمادین ماهی برای بسیاری از ادیان قابل توجه است. مثلا در بین النهرین باستان، ماهی به عنوان خدای آب در نظر گرفته می‌شد.

ماهی در فرهنگ بابل مقدس بوده است و ارزش و اهمیت زیادی برای آن قائل بوده اند.

در داستان حضرت یونس، داستان حضرت موسی و یوشع در جستجوی حضر، شاهد حضور ماهی در معنای نمادین آن می‌باشیم.

در داستان حضرت یونس آمده است که ایشان، چهل شبانه روز در شکم ماهی زندانی بودند و درنهایت خروج وی از شکم ماهی همچون رستاخیزی در وجودش بود. قصه یونس و ماهی، رسیدن به فراسوی عالم محسوس اشاره دارد.

در مسیحیت ماهی در معنای نمادین، پرکاربرد بوده است. نمادپردازی ماهی هم در زمان حواریون و هم بعد از آن دیده می‌شود و در این نمادپردازی‌ها، مسیح و پیروانش به صورت ماهی نشان داده می‌شوند و ماهی غذایی مقدس بوده است که در عید محبت می‌خوردند.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم اطلاعات لازم و کافی را بیان کنیم.

برچسب ها
نوشته های مرتبط