برای اینکه گربه شما سفری آرام و بدون استرس داشته باشد قبل از سفر به دامپزشک مراجعه کنید.

از چه نوع حاملی برای مسافرت می‌توان استفاده کرد؟

گربه باید هنگام سفر در حامل خود احساس راحتی داشته باشد و حامل ایمن باشد. بهترین حامل دارای ویژگی‌های زیر است. 

حامل باید از یک ماده پلاستیکی محکم ساخته شده باشد. پلاستیک در مقایسه با کارتن خیلی بهتر است. اگر کارتن را بر روی آب قرار دهید خیس شده و از طرفی تمیزکردن حامل پلاستیکی و شستن آن راحت‌تر از کارتن است. 

حامل باید اندازه‌ای باشد که هم شما و هم گربه راحت سفر کنید. بر اساس اندازه گربه حامل را خریداری کنید.

درب‌های باز شونده در جلو و سقف حامل قرار می‌گیرند. دقت کنید گربه شما از کدام درب راحت‌تر خارج می‌شود. برخی گربه‌ها به‌راحتی از درب سقف خارج می‌شوند اما برخی ترجیح می‌دهند از درب جلویی حامل خارج شوند.

اگر گربه شما عصبی است و نمی‌خواهید از حامل خارج شود نیمه بالایی حامل را حذف کنید.

پشت و کناره‌های حامل پلاستیکی محکم است. با استفاده از آن حفظ حرارت که از خصوصیات گربه است حفظ می‌گردد. اما حامل باید شکافی برای تهویه هوا داشته باشد. 

با پشم گوسفند یا پتو فضایی گرم‌ونرم برای گربه ایجاد کنید. در حالت ایده‌آل پتو باید بوی گربه و خانه را داشته باشد که وقتی داخل حامل قرار می‌گیرد برای گربه شما شناخته شده و دلگرم‌کننده باشد.

چگونه گربه را به سفر با حامل عادت دهیم؟

بسیاری از افراد تنها در زمان مسافرت از حامل گربه استفاده می‌کنند. بهتر است حامل را در یک مکان دائمی و آرام در خانه قرار دهید. اجازه دهید که گربه بدون استرس در آن قرار بگیرد. این موجب می‌شود که احساس و ارتباط مثبتی با حامل برقرار کند و مسافرت با آن برایش استرس‌زا نباشد.

برای جذابیت بیشتر یک پتوی پشمی نرم در درون آن قرار دهید. درب ورودی آن را باز کنید تا با اختیار خود به آن وارد و از آن خارج شود خوراکی‌های مورد علاقه‌اش را درون حامل قرار دهید تا آن را پیدا کند. اگر گربه شما بچه است، از همان بچگی او را به استفاده از حامل عادت دهید.

بهترین راه برای قراردادن گربه در حامل

اگر قادر نیستید به گربه خود آموزش دهید و یا لازم است سریع او را به داخل حامل هدایت کنید و فرصت ندارید او را نزد دامپزشک ببرید چندین راه برای شما وجود دارد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد اما هدف انتخاب بهترین راه است که استرس گربه به حداقل برسد و از چنگ زدن و خراشیدن شما نیز جلوگیری شود. گربه ممکن است با یک راه راحت باشد، ببینید چه چیزی برای آن‌ها بهتر است.

۱۵ دقیقه قبل از سفر از چند اسپری کلاسیک و فلیوی در داخل حامل استفاده کنید. 

سپس حامل را بر روی یک سطح مستحکم و برجسته قرار داده و داخل آن را با پتوی گرمی بپوشانید. سپس در حامل را باز کنید.

یکی از خوراکی‌های موردعلاقه گربه‌تان را بر روی زمین و در نزدیکی حامل قرار دهید. طوری قرار بگیرید که گربه روبه‌روی شما باشد.

قبل از آن که گربه غذای خود را تمام کند آن را به‌آرامی درون حامل قرار دهید.

اگر گربه برای جلوگیری از ورود به حامل تقلا می‌کند او را از طریق سقف به‌آرامی پایین آورید. این روش برای گربه‌هایی که مستعد لرزیدن و فرار هستند مفید است.

وقتی گربه به‌آرامی درون قفس قرار گرفت پتو یا ملحفه‌ای بر روی حامل قرار دهید تا حریم خصوصی گربه بیشتر گردد. وقتی گربه احساس پنهان بودن کند، در حین سفر کمتر دچار استرس می‌شود.

اگر گربه شما در حین استفاده از این روش دچار وحشت می‌شود، می‌توانید آن‌ها را درون یک حوله یا پتو بپیچید و جمع کنید. باید آن‌ها را به‌اندازه کافی محکم نگه دارید تا نتواند زیاد تکان بخورد. سپس گربه را درحالی‌که در پتو پیچیده شده از در ورودی به داخل حامل قرار دهید.

اگر هدایت کردن او با غذا راحت‌تر است و به‌راحتی وارد حامل می‌شود باید مقداری از غذای موردعلاقه او را در پشت حامل قرار داده و قبل از بستن درب منتظر بمانید تا کاملاً درون حامل قرار گیرد.

اگر چندین گربه دارید آن‌ها را در حامل جداگانه قرار دهید. هیچ‌گاه دو گربه را در یک حامل جای ندهید. حتی اگر گربه‌های شما خیلی خوب و آرام باشند. وقتی آن‌ها در یک فضای محدود و کوچک در کنار هم قرار بگیرند دچار استرس می‌شوند و احساس ناخوشایندی می‌کنند. در نهایت موجب آسیب‌دیدگی آن‌ها خواهد شد. گربه‌ها همچنین ممکن است در درازمدت با یکدیگر ارتباط منفی برقرار کنند.

هنگام مسافرت چگونه گربه‌ها را حمل کنیم؟

در حین جابه‌جا کردن حامل باید در وضعیت پایدار قرار بگیرد. اگر حامل را به دور خود بچرخانید یا زاویه‌دار آن را نگه دارید، گربه شما احساس ناخوشایندی کرده و دچار استرس می‌شود. زیرا در این شرایط او احساس عدم تعادل کرده و ممکن است حتی به خودش آسیب وارد کند. حامل را در اطراف بدن خود نگه دارید. مراقب باشید که زیاد تکان نخورد و همیشه آن را در یک وضعیت ثابت نگه دارید.

چگونه با گربه سفر کنیم؟

اگر لازم است همراه با گربه سفر کنید. این کار را با حامل انجام دهید. باید گربه را در وضعیت ایمن قرار دهید. نگهداری از او در داخل وسیله نقلیه و به طور آزاد مناسب نیست.

نکات مهم هنگام سفر با گربه

گربه‌ها حس بویایی خوبی دارند. ممکن است خوشبو کننده‌های داخل خودرو برای آن‌ها خوشایند نباشد؛ بنابراین بهتر است قبل از سفر اسپری خوشبوکننده را از داخل خودرو برداشته و ۱۵ دقیقه قبل از سفر مقداری اسپری کلاسیک به درون خودرو بپاشید. 

اطمینان حاصل کنید که دمای ماشین مشابه دمای خانه است. هوا نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد تا گربه در آن احساس راحتی کند. 

در حالت ایده‌آل‌تر باید گربه را بر روی یک صندلی قرار دهید. کمربند ایمنی را به دور حامل قرار داده تا در جای خود محکم باقی بماند. این بهترین راه برای ایمن نگه‌داشتن حامل در طول سفر است. در صورت تصادف هم وضعیت گربه پایدار خواهد بود.

صندلی‌های ماشین معمولاً شیب دارند. بهترین راه برای ایجاد سطح یکنواخت قراردادن یک حوله لوله شده بر روی صندلی و به زیر حامل است.

بر روی حامل ملحفه‌ای قرار دهید که حریم خصوصی گربه حفظ شده و او از اوضاع خارج از منزل احساس ناراحتی نکند.

از پخش هر نوع موسیقی با صدای بلند در خودرو خودداری کنید. موسیقی کلاسیک با صدای آرام پخش کنید که صداهای ناخوشایند بیرون مانند صدای بوق و ترافیک در آن غرق شود.

اگر در حین سفر گربه مستعد بیماری نیست و مشکلی در غذا خوردن ندارد در طول سفر چند بار خوراکی‌های مورد علاقه‌اش را در کنار جعبه قرار داده تا حواسش با غذا خوردن پرت شود.

در طول سفر با او دوستانه صحبت کنید.

در حین رانندگی از چرخش‌های تند، شتاب سریع و انحراف ناگهانی خودداری کنید. تا جایی که می‌توانید نرم و ملایم سفر کنید.

اگر گربه در طول سفر احساس ناخوشایند می‌کند با دامپزشک صحبت کنید.

برای سفر اگر می‌توانید روزهای خلوت‌تر و کم ترافیک‌تر را انتخاب کنید. از توقفات غیرضروری پرهیز کرده و توقف کردن را حتی‌المقدور کوتاه کنید.

برچسب ها گربه مسافرت
نوشته های مرتبط
چگونه گربه پرخاشگر را آرام کنیم؟
گربه‌ها برای گرفتن طعمه و یا مقابله با درگیری با گربه‌های دیگر پرخاشگری می‌کنند. آن‌ها قادرند با هم مبارزه کنند. شما باید تشخیص دهید گربه ...
چگونه در تابستان گربه را خنک نگه داریم؟
در این مقاله به بررسی نکاتی برای ایمن نگه داشتن گربه در طول ماه‌های تابستان خواهیم پرداخت که شما با مطالعه آن راحت تر میتوانید از گربه خود مراقبت نمایید.