انواع نژاد گربه ها

تاکنون ۷۰ نژاد گربه در دنیا به ثبت رسیده که تنها ۴۰ گونه از آن‌ها را می‌توان در خانه نگهداری کرد. نوع رفتار و شخصیت هر گربه تا حد زیادی به نژاد او بستگی دارد. پس اگر بیشتر با نژادها آشنا شوید راحت‌تر می‌توانید گربه‌ای را انتخاب کنید که با شرایط شما سازگار است.

گربه بیرمن

از نژادهای ملوس و محبوب در آسیاست. به این گربه گربه‌ی مقدس برمه نیز گفته می‌شود. موهای تقریبا بلند، بدن کم رنگ با لکه‌های تیره و چشمان آبی شکل ظاهری آن‌ها را تشکیل می‌دهد. پنجه‌های آن‌ها سفید است و گوش‌های کوچکی دارند. لکه‌های روی بدن آن‌ها دارای طیف رنگی شکلاتی  قرمز، آبی،یاسی و کرمی است. معمولا نیمه تپل بوده و آنچه آن‌ها را متمایز کرده رنگ سفید پنجه‌های آن‌هاست. به شکلی که گویی دستکش پوشیده‌اند. چشمان آن‌ها آبی است و در گذر عمر دچار تغییر رنگ نمی‌شود.

گربه حبشی

این گربه در ایالت متحده بسیار محبوب است.‌ بسیار با انرژی و خوش رفتار است. گوش‌های آن‌ها تیز و بزرگ است و چشمانی با طیف رنگی طلایی، سبز، مسی و فندوقی دارند. آن‌چه آن‌ها را محبوب کرده است کنجکاوی، بازیگوشی، باهوش و فعال بودن آن‌ها است. معمولا پر سروصدا هستند. اگر دوست دارید گربه شما بغلی باشد این نژاد برای شما مناسب نیست‌. زیرا دائما در حال کنجکاوی و بازیگوشی است. اگر در طول روز به آن‌ها توجه نکنید افسرده می‌شوند. آن‌ها گربه‌های عاقلی هستند و زیاد ریسک نمی‌کنند. توانایی فیزیکی آن‌ها زیاد است. ساعت‌ها با یک توپ بازی می‌کنند و هربار که توپ را پرتاب می‌کنید به دنبال آن دویده و آن را برایتان می‌آورند.

گربه پرشین

یکی از نژاهای محبوب در جهان است.  گربه عروسکی دارای موهای بلند و چهره‌ای عروسکی است. این گربه اصیل دارای گونه‌های بلو پوینت، سیل پوینت، فیلم پوینت، تورتی پوینت، سیاه سفید نقره‌ای و پرشین کالیکو است.

کرل آمریکایی

این گربه به خاطر گوش‌هایش طرفداران زیادی دارد. گوش کرل آمریکایی به سمت پشت سرش خم شده است. به این نژاد پیتر پن گفته می‌شود. زیرا هرچه بزرگ‌تر می‌شود رفتار بچه‌گانه خود را به دنبال دارد. گوش‌های آن‌ها باید مرتبا تمیز شده تا عفونت نکنند.

مو کوتاه آمریکایی

این نژاد برای شکار موش و حیوانات صحرایی به آمریکای شمالی آورده شده است. اندام آن‌ها بزرگ و کشیده است و موهای کوتاهی دارند. به این گروه از گربه سانان گربه کارگر نیز می‌گویند. گربه مو کوتاه نر جثه بزرگتری نسبت به ماده دارد. خونگرم و مهربان است و به راحتی با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند. دارای ۸۰ رنگ و طرح است. معروف‌ترین آن مو کوتاه نقره‌ای است.

گربه برمه

اصالتا اهل تایلند است و طول عمر طولانی دارد. معمولا سن آن‌ها به ۲۴ سال می‌رسد. آن‌ها تپل هستند و روحیه بازیگوش خود را تا بزرگسالی حفظ می‌کنند. آوردن اشیا، دم تکان دادن و مهربانی با بچه‌ها از ویژگی بارز آن‌ها است‌‌. چشمان آن‌ها زرد یا طلایی است و موهای کوتاهی دارند. معمولا ۱۷ سال عمر می‌کنند.

گربه سنگاپور

گربه‌ای قوی است که معمولا جثه ریزی دارد. وزن آن‌ها بین ۲.۵ الی ۳.۵ کیلوگرم است. گوش‌های بزرگ و گود و چشمان بادامی از خصیصه‌های ظاهری آن‌ها است. موهای آن‌ها به صورت ترکیبی از رنگ‌های تیره و روشن است. کنجکاو و بازیگوش بوده و به ارتباط برقرار کردن با انسان علاقمند هستند.

گربه کالر پوینت

از خانواده گربه سیامی است. گربه‌ای بسیار پر سروصدا است. کالر پوینت باهوش و شیطون است و علاقه زیادی به محبت دارد. با این گربه بازیگوش می‌توانید ساعت‌ها خود را سرگرم کنید. این گربه‌ها نژادی زیبا هستند که زیبایی خود را از خانواده سیامی گرفته‌اند. طیف رنگی آن‌ها شانزده رنگ است.

در صورتی که گربه‌های سیامی ۴ رنگ هستند. حالت فیزیکی بدن، اندازه پشم، طرح و نوع رفتار آن‌ها بسیار شبیه گربه سیامی است. مو کوتاه کالر پوینت خونگرم و مهربان‌ است‌. این نژاد ارتباط خیلی خوبی با انسان‌ها دارد و علاقه زیادی به بودن در کنار انسان‌ها دارد. در واقع می‌توانیم این نژاد را برونگرا بدانیم.

اگر افراد غریبه‌ای در اطراف آن‌ها باشند که نتوانند با او ارتباط برقرار کنند و یا محیط زندگیشان تغییر کند بر روحیه و خلق و خوی آن‌ها اثر گذاشته و رفتار پرخاشگرانه‌ای از خود نشان می‌دهند. آن‌ها مانند گربه سیامی شلوغ و پرسروصدا هستند و دوست دارند یک انسان در کنارشان باشد. گربه‌های معمولی کمتر از ۱۰۰ مدل صدا از خود بروز می‌دهند. در صورتی که کالر پوینت بیش از صد صدا از خود بروز داده که از گربه معمولی بیشتر است. نرها وقتی برای قلمرو خود احساس خطر کنند یا فکر کنند قلمروشان مورد تهاجم قرار گرفته با دیگر گربه‌ها مبارزه می‌کنند.

گربه مائو مصری

گربه‌های فوق العاده سریعی هستند که روی بدن آن‌ها نقطه نقطه است. مائو مصری سریع‌ترین گربه در جهان است. این نژاد دارای جثه کوچک و موهای کوتاه هستند. نقطه‌هایی که بر روی مائو مصری وجود دارد تنها مختص موهایش نبوده و اگر موهای او را بتراشید متوجه خواهید شد که این نقطه‌ها بر روی پوست او نیز وجود دارند. آنچه او را سریعترین گربه جهان کرده پاهای بلند عقب اوست.

علاوه بر این یک پرده پوستی از پهلو تا پشت زانوهایش کشیده شده که باعث می‌شود گام‌های بلندتری بردارد. آن‌ها صدهای عجیب و غریبی مثل جیرجیر کردن از خود خارج می‌کنند. مائو نر و ماده دم خود را زیاد پیچ و تاب می‌دهند. به همین علت آن‌ها را با نام دم جنبان نیز می‌شناسند. برخی علت این کار را تعیین قلمرو می‌دانند.

گربه اگزاتیک

نوع مو کوتاه نژاد پرشین است. گربه‌ای بغلی با گردن کوتاه و کلفت است. چشمان گرد او بر جذابیت چهره‌اش افزوده است. تمام این موارد دست به دست هم داده و ظاهری ملوس و بانمک را برای گربه اگزاتیک رقم زده است. گربه‌ای شاد و در عین حال آرام است و رفیق سگ‌ها است. او تنهایی را دوست ندارد. پس اگر شاغل هستید گربه اگزاتیک نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. کم سر و صدا هستند و به ندرت میو میو می‌کنند. وفاداری و مهربانی ویژگی بارز آن‌ها است. آن‌ها دوست دارد ساعت‌ها بر روی پای صاحب خود بنشینند.

این گربه‌ها کمتر از نژاد پرشین نیاز به رسیدگی و مرتب کردن مو دارند. هرچند که باید به موهای آن‌ها رسیدگی شده تا از توده شدن موها در شکم گربه جلوگیری شود.

هاوانای قهوه‌ای

گربه‌ای با موی کوتاه، قوی و بدنی با طول معمولی است. رنگ آن‌ها قهوه‌ای مایل به قرمز است. چشم‌ها به رنگ سبز و بدنش بدون خط و خال است. جثه نرها در مقایسه با ماده‌ها در این نژاد بزرگتر است. برخی معتقدند نام او از خرگوش هاوانا گرفته شده است.

گربه کورنیش رکس

بدنی دراز و کشیده دارد که او را به گربه‌ای متبحر در دویدن تبدیل کرده است. به دلیل مهارت او در تاخت و تاز به او تازی می‌گویند. بدن او بسیار نرم و انعطاف پذیر است. شرایط فیزیکی بدن آن‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند در منازل و مناطق گرم و خشک به راحتی زندگی کنند. آن‌ها می‌توانند در اطراف حباب‌های لامپ، مانیتور و جاهای گرم حرکت کنند. از پنجه ‌آن‌ها بوی عطری در محیط پراکنده می‌شود که مختص آن‌ها است. نژاد کورنیش رکس دارای رنگ‌های مختلفی است. سفید، سیاه، پرتقالی، شکلاتی، کرمی و یاسی طیف رنگی آن‌ها را تشکیل می‌دهد.

نژاد دون رکس

نژادی شیطون و بازیگوش است که به انسان‌ها وابستگی زیادی دارد. موهای آن‌ها نرم و مجعد است. چشم‌ها و گوش‌های بزرگی دارند و سبیل آن‌ها کوتاه و فرفری است.

آن‌ها زیاد به این طرف و آن طرف می‌پرند. بنابراین به راحتی در بالاترین نقطه خانه قرار می‌گیرند. به هرکجا که قادر به تحمل وزنشان باشد رفته و آنجا را اشغال می‌کنند. او برخلاف برخی دیگر از نژادها بسیار وفادار است و قدم به قدم صاحبش حرکت کرده و در فرصتی به آغوش او می‌پرد. آن‌ها یک نفر را صاحب اصلی خود می‌دانند و تمام عشق و محبت خود را نثار او می‌کنند.

گربه هیمالین

از نژاد پرشین هستند و موهایی به بلندی نژاد پرشین دارند. اما رنگشان براق‌تر است و چشمان ابی رنگی دارند. این نژاد گربه از ترکیب نژاد پرشین و سیامی تشکیل شده است. تپل هستند و بدنی گرد دارند. از همین رو نمی‌توانند به راحتی بپرند. فعال، باهوش، آرام، خوش اخلاق و بازیگوش بودن از ویژگی‌های بارز آن‌ها است. دوست دارند برایشان وسیله‌ای پرتاب کرده و به دنبال آن بدوند که این ویژگی را از نژاد سیامی به ارث برده‌اند. آن‌هاعاشق انسان‌ها هستند و دوست دارند مورد نوازش و محبت قرار بگیرند. همچون نژاد پرشین نباید از شانه زدن و مرتب کردن موهای آن‌ها غافل شوید.

بابتل ژاپنی

شبیه خرگوش است و دم کوتاهی دارد. علت کوتاه شدن دم در آن‌ها نوعی جهش ژنتیکی است. در این گربه‌ها این ویژگی وجود دارد که چشمان دو رنگ داشته باشند. ممکن است یک چشم آن‌ها زرد و دیگری آبی باشد. این نژاد نیز انسان دوست بوده و فعال و بازیگوش هستند. بابتل ژاپنی به نژاد وراج معروف است زیرا صداهای زیادی از خود در می‌آورد.

نژاد مین کوون

این نژاد متعلق به قاره آمریکاست. معمولا دارای موهای متوسط تا بلند هستند. برخی از آن‌ها در اطراف گردن خود موهایی شبیه یال شیر دارند. تنها یک شانه زدن برای نظافت موهایشان کافی است. زیرا تراکم لایه زیرین موهای آن‌ها کم است و همیشه خود به خود تمیز باقی می‌ماند. در فصول مختلف میزان کم پشتی و پرپشتی موهای آن‌ها متفاوت است. معمولا در زمستان موهای پرپشت و در تابستان موهای کم پشتی دارند. متداولترین رنگ در آن‌ها قهوه‌ای است.

گربه مانکس

شبیه گربه‌های عادی است. تنها تفاوت آن‌ها با گربه عادی نداشتن دم است. پاهای عقب آن‌ها دراز است و سری گرد دارند. معمولا ترکیبی از رنگ‌ها در موی آن‌ها به کار رفته است. گونه تمام سفید از آن‌ها بسیار نایاب است. کشاورزان گروهی از طرفداران آن‌ها را تشکیل می‌دهند زیرا آن‌ها به خوبی شکار می‌کنند و کشاورزان را از شر حیوانات جونده خلاص می‌کنند.

برچسب ها گربه
نوشته های مرتبط
چگونه گربه پرخاشگر را آرام کنیم؟
گربه‌ها برای گرفتن طعمه و یا مقابله با درگیری با گربه‌های دیگر پرخاشگری می‌کنند. آن‌ها قادرند با هم مبارزه کنند. شما باید تشخیص دهید گربه ...
چگونه در تابستان گربه را خنک نگه داریم؟
در این مقاله به بررسی نکاتی برای ایمن نگه داشتن گربه در طول ماه‌های تابستان خواهیم پرداخت که شما با مطالعه آن راحت تر میتوانید از گربه خود مراقبت نمایید.