انواع نژاد سگ ها

سگ‌ها دارای نژادهای مختلفی هستند. افرادی که قصد دارند سگی را خریداری کرده و در کنار او زندگی کنند باید تمام شرایط و روحیات آن را در نظر گرفته و در صورت مطابقت آن شرایط با خصوصیات اخلاقی و روحی سگ به خریداری و نگهداری از آن اقدام نمایند.

بعضی از سگ‌ها جنب و جوش زیادی دارند و برخی جنب و جوششان کمتر است. برخی می‌توانند در محیط‌هایی مانند آپارتمان زندگی کنند و برخی برای زندگی نیازمند محیط‌های بزرگی مانند حیاط هستند. اگر شما فردی پر جنب و جوش هستید بهتر است از سگی نگهداری کنید که جنب و جوش آن نیز زیاد است. شرایط و محیط خانه باید بگونه‌ای باشد که سگ بتواند بدون ایجاد دردسر بازی کند. در ادامه به بررسی چندین نژاد از سگ‌ها می‌پردازیم.

نژاد لابرادور

این نژاد بازیگوش و پر انرژی و البته وفادار است. این نژاد یک ماجراجوی واقعی است. اگر به دنبال یک همراه در سفرها و کاوش‌های خود می‌گردید از نژاد لاب غافل نشوید. لاب‌ها عاشق پیاد‌روی، شنا کردن و هرگونه فعالیت در محیط‌های باز هستند.

معمولا سگ‌های کوچک نسبت به سگ‌های بالغ بازیگوش هستند. در سگ‌های لاب این خصوصیت حتی در زمان بلوغ نیز حفظ شده و حتی بعد از بلوغ نیز شاد و پر انرژی هستند. به دلیل عدم آشفتگی آن‌ها در محیط‌های شلوغ به عنوان سگ خانوادگی شناخته می‌شوند. خصوصیاتی نظیر مهربان بودن لاب‌ها نیز غیر قابل انکار است.

نژاد سیبرین هاسکی

یکی دیگر از نژادهای سگ‌های ماجراجو سیبرین هاسکی‌ها هستند. این نژاد‌ها برای کسانی که می‌خواهند با سگ خود به انجام فعالیت‌های خارج از منزل بپردازند مناسب هستند. نژاد سیبرین هاسکی برای کسانی که تیمار کردن و نگهداری از سیبرین برای آن‌ها دشوار نیست مناسب است. این سگ‌ها دوستدار انسان‌ها هستند‌. آن‌ها هیجانات و احساست خود را به شدت به انسان ابراز می‌کنند‌.

شیطنت و بازیگوشی زیاد به معنای سوخت و ساز بالا است‌. این سگ‌ها انرژی زیادی مصرف می‌کنند پس برای جلوگیری از رفتارهای مخرب ناشی از خستگی و گرسنگی باید برای آن‌ها تغذیه مناسبی در نظر گرفته شود.

نژاد باکسر

باکسرها به شخصیت احمقانه معروف هستند. معمولا روابط اجتماعی بهتری با جنس مونث دارند و از صاحب مونث خود به خوبی دفاع می‌کنند. این سگ‌های شیطون و پر جنب و حوش هم بازی خوبی برای بچه‌ها و گربه‌ها هستند. البته در تربیت آن‌ها باید دقت کافی به عمل آید. اگر به درستی تربیت نشوند به سگ‌های پرخاشگری تبدیل می‌شوند. آن‌ها قادر هستند کارهای زیادی در خانه انجام دهند به طوری که در هنگام بازی فرمان را به دست گرفته و تمام توجهات به سمت او جلب می‌شود. زمانی که به سن بلوغ می‌رسند تحرک ‌آن‌ها کمتر می‌شود.

نژاد گلدن رتریور

این سگ‌ها که عاشق بازی در پارک هستند می‌توانند صاحب خود را در پیاده روی طولانی همراهی کنند. موهای این سگ‌ها غالبا بلند است. برای حفظ سلامتی آن‌ها باید مرتب شانه شوند. گلدن‌های با انرژی و خونگرم با هر انسان در هر سنی کنار می‌آیند. آمارها نشان می‌دهد که گلدن رتریور یک نژاد پرطرفدار در آمریکاست که خانم‌ها جمعیت بالای طرفداران آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

نژاد بردر کلی

این سگ‌های باهوش و پر انرژی از جمله سگ‌های پرطرفدار در سرتاسر جهان هستند. به دلیل هوش و ذکاوت و چابکی زیاد برای مراقبت از گله بسیار مناسبند. آن‌ها بسیار فعال و پرانرژی هستند و البته نیازمند توجه و مراقبت زیاد. این نژاد از سگ‌ها در نواحی روستایی بیشتر دیده می‌شوند. چرا که محیط مناسبی برای بازی کردن دارند.

نژاد جک راسل

یکی دیگر از نژادهای پر جنب و جوش نژاد جک راسل است. دقیق و باهوش هستند و با انسان‌ها صمیمی اند. اما ممکن است نسبت به دیگر حیوانات رفتار پرخاشگرانه داشته باشند. به دلیل جثه ریز و کوچک می‌توان آن‌ها را بغل کرد. این سگ‌ها به ندرت آرام و قرار می‌گیرند. عاشق بازی‌هایی هستند که آن‌ها را به چالش می‌کشد.

نژاد شپرد استرالیایی

یک نژاد فوق العاده برای خانم‌ها است‌. به دلیل قدرت فیزیکی و هوش بالا می‌توانند آموزش داده شوند. معمولا از آن‌ها به عنوان سگ مزرعه استفاده می‌شود. اگر به خوبی تعلیم داده شوند به یک سگ خانگی فوق العاده تبدیل می‌شوند. به دلیل تحرک بالای ذهنی و فیزیکی برای کسانی که به دنبال سگ چالاک تعلیم دیده هستند نیز گزینه مناسبی خواهند بود.

نژاد ویزلای

سگی سریع و پر انرژی است که می‌تواند دوندگان را همراهی کند. این سگ‌ها به فضای بیرون و ورزش کردن علاقه زیادی دارند. مهربانی و صمیمیت آن‌ها باعث شده تا عاشق آدم‌ها باشند و هرجا صاحب او می‌رود او را همراهی کند. این حجم از صمیمیت موجب شده تا مستعد اضطراب ناشی از جدایی باشند. این سگ‌های خجالتی وقتی فرد غریبه‌ای را می‌بینند به زمان زیادی نیاز دارند تا با او صمیمی شوند.

نژاد کیش هاند

این نژاد وفادار علاقه زیادی به صاحبشان دارند و تا جایی که بتوانند تمام لحظاتشان را در کنار صاحبشان می‌گذرانند. آن‌ها همیشه مراقب صاحب خود بوده و اگر مورد غیر عادی را احساس کنند آن را با پارس کردن به صاحبشان اطلاع می‌دهند. اما ممکن است وقتی غریبه‌ای وارد خانه شما می‌شود از او استقبال کنند. علت این امر صمیمیت زیاد این سگ‌ها با انسان‌ها است. پشم آن‌ها به صورت فصلی می‌ریزد بنابراین باید به صورت مداوم تیمار شوند. پس اگر با این مساله مشکلی ندارید و به دنبال سگ بامحبتی هستید نژاد کیش هاند می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

نژاد دوبرمن پینچر

این سگ‌های باهوش و وفادار می‌توانند همراه خوبی برای خانم‌هایی باشند که با محافظت و مراقبت از سگ‌ها مشکلی ندارند. این سگ‌های باهوش و فعال باید برنامه تغذیه دقیقی داشته باشند. آن‌ها به صاحب خود در انجام امور روزانه کمک کرده و صاحب خود را همراهی می‌کنند. اگر فردی فعال هستید این سگ‌ها برای شما گزینه مناسبی هستند. آن‌ها با وجود ظاهری ترسناک بسیار فعال و مهربان هستند.

نژاد گریت دین

این نژاد جثه بزرگی دارند. پس نمی‌توانید آن‌ها را بغل کنید. اگر به دنبال سگ بغلی هستید این نژاد برای شما گزینه مناسبی نیست. به گریت دین‌ها غول مهربان نیز گفته می‌شود. اگر قصد نگهداری از آن‌ها را دارید حتما به فضای خود نیز توجه کنید. فضای خانه شما باید بزرگ و جادار باشد. ممکن است در بیشتر لحظاتی که آن‌ها را می‌بینید بر روی پای صاحبشان خوابیده باشند زیرا به طور عجیبی به آدم می‌چسبند.

نژاد اسپانیل شاهزاده چالز 

آن‌ها بسیار مهربان و بغلی هستند و در برابر جدا شدن حساسیت زیادی دارند. اسپانیل‌ها بسیار خونگرم و پر انرژی بوده و شما را در بسیاری از مکان‌ها همراهی می‌کنند.

نژاد بولداگ فرانسوی

این حیوانات عاشق توجه هستند. انرژی زیادی دارند و اغلب بازیگوشند. آن‌ها حیواناتی بسیار محبتی هستند. پس اگر به دنبال سگی هستید که همیشه در کنار شما باشند و شما را سرگرم کنند حتما بولداگ فرانسوی را انتخاب کنید. خوش اشتها بودن آن‌ها گاهی کار دستشان می‌دهد و باعث می‌شود بیش از اندازه چاق شوند. پس حتما رژیم غذایی آن‌ها را کنترل کنید. جثه ریز آن‌ها باعث می‌شود که اگر وزن زیادی اضافه کردند آسیب‌های طولانی مدت بر بدن بولداگ وارد شود.

نژاد اسپانیل تبتی

اسپانیل تبتی سگ‌های حساس و در عین حال مهربان و دوست داشتنی هستند. آن‌ها نسبت به رفتار صاحبشان حساس بوده و هوش بالایشان باعث می‌شود رفتارها را به خوبی درک کنند. از همین رو اضطراب جدایی در این سگ‌ها زیاد است و باید فردی از آن‌ها مراقبت کند که بتواند آن‌ها را عرق در محبت کند. حساسیت بالای آن‌ها موجب شده تا نسبت به کوچکترین چیزها حساس باشند و پارس کنند. به دلیل فعالیت پایین گزینه مناسبی برای نگهداری در آپارتمان هستند.

نژاد آکیتا

سگ‌های باهوش و باوفایی هستند. ظاهر جذاب آن‌ها موجب شده تا افراد زیادی را به خود جذب کنند. وفاداری آن‌ها به حدی است که خودشان را فدای صاحبشان می‌کنند. خودسری و هوش بالای آن‌ها موجب شده تا صاحبشان زمان زیادی را برای تعلیم و تربیت آن‌ها صرف کند. اگر به درستی و با مقررات سخت به آن‌ها آموزش داده نشود مشکلات رفتاری در آن‌ها ظاهر خواهد شد. اغلب افرادی که از این سگ‌ها مراقبت می‌کنند متوجه صمیمیت سگ با خانواده و سردی آن‌ها با غریبه‌ها خواهند شد.

نژاد مالتز

مالتزها خونگرم هستند و می‌توانند با افراد زیادی ارتباط برقرار کنند. این نژاد از سگ‌ها شجاع و نترس و در عین حال پر سروصدا هستند. با این روحیات اخلاقی مستعد اضطراب تنهایی بوده و نباید آن‌ها را در خانه تنها بگذارید. در این صورت باعث ایجاد رفتارهای ناخوشایند و مشکلات جدی در آن‌ها خواهد شد. با وجود خونگرم بودن اگر غریبه‌ای وارد خانه شما شود پارس می‌کنند.پوشش بدن آن‌ها پشم است و ریزش کمی هم دارد. برای جلوگیری از گوریده شدن موهایشان باید مرتبا موهای آن‌ها را شانه کنید.

نژاد ساموید

ساموید که به آن سامی خنده رو نیز گفته می‌شود، عاشق تحرک بوده و جنب و جوش بالایی دارند. خونگرم و مهربانند و با افراد غریبه رابطه دوستانه‌ای برقرار می‌کنند. باید آن‌ها را سرگرم کنید و زمانی را برای ورزش و فعالیت در خارج از خانه به آن‌ها اختصاص دهید. موهای آن‌ها باید مرتبا شانه شود‌. پس اگر با شانه کردن مو مشکلی ندارید این سگ‌ها می‌توانند یکی از بهترین نژادها برای شما باشند.

برچسب ها
نوشته های مرتبط