پرندگان زینتی

زندگی آپارتمان نشینی موجب شده تا نگهداری از حیوانات خانگی دشوار باشد. حیوان دوستان معمولا از پرندگان زینتی در خانه خود نگهداری می‌کنند. پرندگان زینی انواع مختلفی دارند. 

فنچ

فنچ

یکی از پرندگان زینتی فنچ است‌. این پرنده کوچک پر جنب و جوش و زرنگ است. چموشی و فرز بودن او را به یک پرنده زینتی دوست داشتنی تبدیل کرده است که قیمت پایینی هم دارد. این پرنده بر خلاف برخی پرنده‌ها که قابل تربیت شدن هستند، تربیت پذیر نیست. پس نیازی نیست سعی کنید او را تربیت کنید. فنچ‌ها دارای گونه‌های متنوعی هستند. ارزان‌ترین و معروف‌ترین گونه فنچ‌ها، فنچ سفید و فنچ راه راه است که به آن فنچ کبکی نیز گفته می‌شود. قیمت این فنج‌ها پایین است و در خانه افراد زیادی یافت می‌شوند.علت قیمت پایین این فنچ زاد و ولد سریع و زیاد آن است. همچنین نگهداری از آن‌ها به قواعد و اصول خاصی نیاز ندارد. غذای آن‌ها آب و ارزن است و تنها یک لانه کوچک کافی است تا تولید مثل کنند. از دیگر گونه‌های فنچ‌ها که معمولا قیمت بالاتری نیز دارند فنچ پاکستانی و مصری است. هرچه قفس پرنده بزرگ‌تر باشد در سلامت و بازیگوشی و نشاط او بیشتر تاثیر دارد. در کنار ارزن به آن‌ها می‌توان میوه، سبزی، تخم مرغ خرد شده و مولتی ویتامین داد. سر و صدای فنچ‌ها زیاد است. اگر تعداد بالایی همزمان در کنار هم نگهداری شوند از زمان بیدار شدن تا خوابیدن در حال جنب و جوش و شلوغ کردن هستند. آن‌ها معمولا ۶ الی ۸ تخم گذاشته و ۱۲ روز بر روی آن می‌خوابند. تنها ۱۷ روز زمان لازم است تا جوجه فنچ لانه را ترک کنند. پس از ۳ ماه فنچ‌ها بالغ می‌شوند و می‌توانند جفت گیری کنند. به همین علت فنچ با سرعت بالایی تکثیر می‌شود.

مرغ عشق

مرغ عشق

مرغ عشق یک پرنده دوست داشتنی از دیرباز تا به امروز بوده است. تنوع و جذابیت رنگی در کنار  عشق بازی زیبا آن‌ها را به یک پرنده دوست داشتنی تبدیل کرده است. مرغ عشق‌ها تنهایی را دوست ندارند. برای تخم گذاری این پرنده می‌توانید قفس بزرگی تهیه کنید و چند جفت را با هم آزادسازی کنید تا احتمال تخم گذاریشان بیشتر شود. نوک مرغ عشق مانند پرنده شکاری کج است. اگر دست خود را وارد قفس کردید نترسید این پرنده بی آزار است اما اگر فرار کرد برای گرفتن او حتما از دستکش صنعتی استفاده کنید. زیرا احتمال زخم کردن دستتان توسط نوک او زیاد است. جست و خیز او تنها برای ساعاتی در طول روز است و معمولا در قفس تحرک زیادی ندارد. سر و صدای مرغ عشق معمولا اول صبح که انرژی زیاری دارد بیشتر است. حدود ۳ ماهگی بالغ شده و حدود ۴ الی ۶ عدد تخم می‌گذارد. جوجه مرغ عشق وابستگی زیادی به مادر خود دارد و پس از ۲۴ الی ۲۸ روز لانه را ترک می‌کند. اگر تغذیه مرغ عشق مناسب باشد زاد و ولد خوبی خواهد داشت. این پرنده باهوش و اجتماعی عاشق بازی کردن است. اگر به او توجه کافی نشود دچار افسردگی خواهد شد. و بی توجهی پی در پی به او مرگ پرنده را رقم خواهد زد. 

قناری

قناری

قناری نر پرنده‌ای است خوش آواز که تا قبل از جفت گیری سراسر به عشق، شیدایی و آواز مشغول است. اما پس از جفت گیری آرام‌تر شده و به زندگی کردن در کنار عشقش مشغول می‌شود. از همین رو کسانی که به دنبال آواز خواندن این پرنده هستند تنها قناری نر خریداری می‌کنند. قناری مانند دیگر پرنده‌ها گونه‌های مختلفی دارند. گونه‌های زیباتر قطعا قیمت بیشتری نیز دارند. جفت گیری این پرنده نسبت به قناری و فنچ پیچیده‌تر است. معمولا ۱۴ روز روی تخم خوابیده و به ندرت لانه‌اش را ترک می‌کند. بهترین مکان برای نگهداری از قناری در تابستان تراس خانه است. در زمستان بهتر است اتاقی را برای نگهداری از قناری به او اختصاص دهید. در چند روز اول با آن‌ها به آرامی صحبت کنید تا به محیط و شرایط جدید عادت کنند. در غیر این صورت دچار استرس شده و وحشت زده می‌شوند. غذای اصلی آن‌ها دانه است. اما می‌توانید در کنار آن از میوه و سبزیجات نیز استفاده کنید. اتاقی که برای نگهداری از قناری استفاده می‌کنید باید تهویه هوای مناسبی داشته باشد. بهتر است در محیط آرام و بدون رفت و آمد زیاد نگهداری شوند.

عروس هلندی

عروس هلندی

عروس هلندی پرنده‌ای زیبا و آرام و دوست داشتنی است. این پرنده عاشق ناز و نوازش کردن است و اگر او را در جایی دیدید و نوازشش کردید متوجه استقبال او خواهید شد. عروس هلندی در میان پرندگان زینتی محبوب قرار دارد و خیلی زود با صاحبش صمیمی می‌شود. نگهداری از او دلچسب و آسان است. به راحتی تخم می‌گذارد و تکثیر می‌شود. استعداد او در یادگیری کلمات بالا است. خیلی سریع شروع به یادگیری کلمات کرده و حرف می‌زند. در تشویق او از جایزه دادن غافل نشوید. آن‌ها عاشق جایزه گرفتن هستند. جایزه تاثیر زیادی بر روی تربیت آن‌ها دارد.

طوطی برزیلی

طوطی برزیلی

یکی دیگر از پرندگان پرطرفدار طوطی برزیلی است. این پرنده دوست داشتنی دارای رنگ‌های زیبا و متنوعی است که بر جذابیت آن‌ها می‌افزاید. این پرنده قادر به صحبت کردن نیست اما در یادگیری حرکات بسیار باهوش است. جنب و حوش و شیطنت آن‌ها زیاد است و با حرکات نمایشی خود اطرافیانشان را سرگرم می‌کنند. در قفس آن‌ها اسباب بازی‌های مناسبی قرار دهید.

کاسکو

کاسکو پرنده‌ای محبوب و دوست داشتنی است که قدرت بالای او در سخن گفتن و تقلید صدا موجب شده تا او را به عنوان یکی از بهترین پرندگان سخنگو بشناسند. این پرنده خجالتی و ترسو قیمت نسبتا بالایی دارد. با آموزش دادن به او می‌توان او را به یک پرنده سرگرم کننده و فوق العاده جذاب تبدیل کرد. در هنگام نزدیک شدن به آن‌ها بهتر است دقت کنید. در برخی موارد رفتار غیرقابل پیش بینی از خود نشان می‌دهند. اگر عصبانی شوند گاز می‌گیرند. که به دلیل خم بودن نوکشان آسیب زیادی به دست شما وارد می‌شود. اگر صاحبش به خوبی بتواند با او رفتار کند و او را به طور صحیحی تربیت نماید بسیار به صاحبش وابسته شده و حرف شنوی خوبی از او دارد. اما اگر صاحبش به او بی توجهی کند شروع به جیغ زدن می‌کند که تحمل صدای او عذاب آور است. باید در قفس کاسکو اسباب بازی‌های مورد نیازش قرار داده شود. خوراکی مورد علاقه کاسکو‌ها تخمه است و محبوبترین آن‌ها کاسکوی دم قرمز است.

مرغ مینا

 

مرغ مینا پرنده‌ای زیبا، بازیگوش، باهوش و دوست داشتنی است. به دلیل سرعت بالا در یادگیری کلمات، سخن گفتن و قیمت مناسب بسیاری از افراد این حیوان را در خانه خود نگهداری می‌کنند. مرغ مینا توانایی بالایی در تقلید صدا دارد. اگر افراد غریبه به او نزدیک شوند احتمال بروز رفتار تهاجمی در آن‌ها زیاد است و ممکن است به افراد غریبه حمله کنند. معمولا قفسشان را زود به زود کثیف می‌کنند و اگر به بهداشت قفسشان توجه نشود احتمال بروز بیماری در آن‌ها تشدید می‌ شود. این پرندگان اجتماعی کمتر دچار افسردگی می‌شوند اما اگر برای زمان زیادی تنها باشند احتمال مرگ آن‌ها زیاد است.

شاه طوطی

 

این پرنده باهوش دارای پرهایی با رنگ‌های مختلف زرد، سیاه، قرمز و سبز است که در دسته زیباترین طوطی سانان قرار می‌گیرند. یونانی‌ها اولین کسانی بودند که از شاه طوطی نگهداری می‌کرده‌اند. این پرنده عاطفی بسیار صبور است. اگر صاحبش به اوتوجه نکند با جیغ و داد کردن اعتراض خود را بیان می‌کند. جثه بزرگ آن‌ها باعث شده که برای نگهداری از آن‌ها فضای زیادی لازم باشد. این پرنده به صاحب خود وابسته می‌شود. بنابراین نباید او را تنها بگذارید.

کاکادو

نام دیگر آن باراتا است. این پرنده در دسته طوطی سانان جای گرفته است. کاملا رام و اهلی است و وابستگی شدیدی به صاحبش دارد. در صورت بی توجهی به او دچار افسردگی و پرکنی خواهد شد. ممکن است جیغ‌های وحشتناکی بکشد. علاقه زیادی به خوراکی‌هایی مانند انواع دانه‌ها، پسته، بادام و گردو دارند. هوش فوق العاده بالایی دارند و پرنده‌ای فعال و شاداب است. اگر قصد نگهداری از آن‌ها را دارید باید به صورت جفتی آن‌ها را خریداری کنید.

برچسب ها
نوشته های مرتبط