آهو حیوانی دوست‌داشتنی است که از دیرباز موردتوجه شکارچیان و سوداگران بوده، به همین دلیل از همان گذشته در معرض نابودی و کمبود نسل قرارگرفته است. امروزه با کاهش شدید زیستگاه این حیوان مواجه هستیم که سبب انقراض آهوها شده است. به‌گونه‌ای که در حال حاضر شمار این دسته از جانوران از 15.000.000 رأس بیشتر برآورد نمی‌شود. از عمده دلایل کاهش بی‌سابقه نژادهای مختلف آهوها می‌توان به این موارد اشاره نمود.

 وسعت فعالیت‌های انسانی:

با هجوم یک‌باره انسان به محیط طبیعی و نابودی بخش عظیمی از آن باهدف تأمین غذا، مسکن، رفاه و ... نه‌تنها زیستگاه آهوها بلکه بسیاری از حیوانات و حیات‌وحش با خطر جدی روبرو شده است. این امر نیاز به یک بازنگری جدی را به‌منظور حفظ بقای این حیوانات کمیاب می‌طلبد.

افزایش مراتع به‌منظور چرای دام:

دام‌ها رقیبان سرسختی برای آهوها به شمار می‌روند، زیرا با مصرف سهم علوفه آن‌ها سبب آسیب جدی به آهوها و کاهش جمعیت گروه‌های این حیوانات می‌شوند. ازاین‌رو باید آهوها برای تداوم بقا و نسل بر سر غذا سخت مبارزه نمایند.

ورود گونه‌های غیربومی مهاجم:

با دخالت نا به‌جای انسان، تغییراتی عمده و بی‌بازگشت در اکوسیستم طبیعی جنگل‌ها پدید آمده و ورود گونه‌های غیربومی مهاجم، عرصه را برای زندگی آهوها سخت نموده و آن‌ها را ناچار به ترک زیستگاه یا تسلیم و نابودی کرده است.

شکارچیان طبیعی:

از شکارچیان طبیعی آهوها می‌توان به سیاه‌گوش‌ها، یوزپلنگ، سگ‌های شکاری، گرگ، روباه قرمز و شغال اشاره نمود. اگرچه سرعت‌بالای آهوها زبان زد بوده، اما به‌هرحال شکارشان توسط این حیوانات نیز مشاهده‌شده است.

شکار توسط انسان:

اگرچه تهدیدات ذکرشده همگی در کاهش تعداد و شمار آهوها نقش بسیار مهمی دارند، اما هیچ‌کدامشان مانند شکار بی‌رویه انسان نتوانسته نژاد این حیوانات را در معرض نابودی قرار دهد. ازاین‌رو شکارچیان طبیعی آهو کمترین تأثیر را بر تعداد آن‌ها داشته‌اند و این انسان است که زمینه نابودی گونه‌های مختلف آهوها را فراهم نموده است.

نوشته های مرتبط