برای آنکه بتوانیم شناخت جامعی در مورد آهوها داشته باشیم، باید این حیوانات را از دو منظر متفاوت موردبررسی قرار دهیم. ارزیابی و کنکاش ویژگی‌های بدنی و ویژگی‌های رفتاری آهو در کنار هم کمک می‌کند تا شناختی واقعی‌تر را از این حیوانات بی‌بدیل حیات‌وحش به دست آوریم.

ویژگی‌های بدنی آهوها:

آهوها حیواناتی هستند که در دسته پستانداران سرعتی قرارگرفته و گاهاً بانام غزال نیز به همگان معرفی می‌شوند. سرعت‌بالای این حیوان که به 60 مایل (97 کیلومتر) در ساعت می‌رسد، همچنین توانایی حفظ این سرعت به‌صورت ثابت در 48 کیلومتر در ساعت، سبب شده آن‌ها را گونه‌ای تیز سرعت و چابک قلمداد کنند که به‌خوبی از دست شکارچیان خود گریخته و جان سالم از معرکه به درمی‌برند.

آهوهای بالغ دارای طول بدنی اغلب بین 90 ـ 115 سانتی‌متر و ارتفاعی بین 70 ـ 80 سانتی‌متر هستند که آن‌ها را به نسبت جثه‌شان دارای قامتی رشید و بلند می‌کند. با این توصیفات می‌توان وزن تقریبی این پستانداران را نیز حدوداً بین 20 ـ 45 کیلوگرم دانست که این مقادیر در آهوهای نر و ماده باهم متمایز است.

ویژگی‌های رفتاری آهوها:

در ویژگی‌های رفتاری آهوها آنچه از همه بارزتر است علاقه وافر آن‌ها به تشکیل قلمرو و حفظ و حراست همه‌جانبه از آن است. ازاین‌رو در ویژگی‌های رفتاری آهو می‌توان خصوصیاتی مانند روز گردی، سلطه‌جویی و قلمرو طلبی را به عینه مشاهده نمود که همگی این موارد از ملزومات حفظ و تداوم زیستگاه به شمار می‌رود.

به همین دلیل است که آهو را در سه گروه مجزا همیشه می‌یابیم که بین آن‌ها به دلایل مختلف نبرد و نزاع وجود دارد.

  • گروه ماده ها

دسته اول گروه ماده‌ها که فرزندان خود را همراهی کرده و بر سر مراقبت از آن‌ها در حال جنگ هستند.

  • گروه نرهای جوان

گروه بعدی نرهای جوان است که جویای جفت‌گیری و تشکیل یک قلمرو و سلطنت جدید هستند.

  • گروه نرهای بالغ

و در آخر نرهای بالغ دارای گله و جمعیت ویژه و مخصوص به خود، همگی از گروه‌های مختلف تشکیل‌دهنده آهوها می‌باشند.

از دیگر رفتارهای پرتکرار آهوها مهاجرت با هدف یافت مراتع بیشتر و غذایی با حجم و مقدار فراوان‌تر است که گاهاً آن‌ها را ناچار می‌سازد تا مسافت‌هایی بالغ‌بر 120 کیلومتر را نیز بپیمایند.

نوشته های مرتبط