اگر سعی نمایید اطلاعات خود را در مورد شرایط زیست حیوانات بالا ببرید، حتی مار نیز می‌تواند به‌عنوان یک حیوان خانگی پررمزوراز برای شما جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد.

به‌هرحال حیوانات از هر نوع و گروهی که باشند، برای افرادی که اشتغال و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در کنار این جانوران را دوست دارند، می‌توانند، تداعی‌کننده هیجان، شورونشاط باشند. آرامشی که می‌توان در کنار حیوانات تجربه نمود، وصف‌ناپذیر است.

در این میان مارها این خزندگانی که پوست رنگارنگشان می‌تواند، هر فردی را سحر کند، امروزه طرفداران بسیاری دارند. این حیوانات به‌واقع اگر به‌خوبی از طرف صاحبشان رسیدگی و مراقبت شوند به صورتی باورنکردنی رام شده و خود را با شرایط جدید زندگی در کنار انسان وفق می‌دهند.

ازاین‌رو طبیعی است که بسیاری به این حیوانات آرام، بی‌صدا و با عمر متوسط 20 تا 30 سال علاقه نشان داده و تمایل به نگهداری مار در قالب یک حیوان خانگی داشته باشند. 

مارهای مناسب به‌منظور استفاده در قالب مار خانگی:

امروزه تنوع جانورانی که در زمره‌ی حیوانات خانگی قرار می‌گیرند، بسیار گسترده شده است و با بالا رفتن دانش عموم در مورد نگهداری و حراست از این موجودات هرگونه ای را به‌راحتی می‌توان در محیط‌های ساختمانی مهار کرد. ولی به‌واقع نمونه‌هایی نگهداری راحت‌تری داشته و کمتر دردسرساز هستند. در این بخش به معرفی چند مورد از مارهای خانگی می‌پردازیم و بعضی از نژادهای خانگی این حیوان را بازگو می‌کنیم. دقت داشته باشید که در حال حاضر بیش از 2800 گونه مار در سطح جهان وجود دارند اما تمامی آن‌ها را نمی‌توان در قالب مار خانگی به اسارت کشید و فقط مجاب به نگهداری از تعداد معدودی از این نمونه‌ها هستیم.

  • مار خانگی ذرت:

عمر متوسط مار خانگی ذرت فقط 6 تا 8 سال است. ازاین‌رو برای کسانی که تاکنون تجربه نگهداری از این حیوانات خاص را ندارند، چندان طولانی نیست. از طرفی به‌هیچ‌وجه با نزدیک شدن انسان به این مارها حالت تهاجمی و دفاعی نگرفته و به‌سرعت با زندگی در کنار انسان عادت می‌کنند. ازاین‌رو گونه‌ای محبوب و پرطرفدار برای افرادی هستند که اطلاعات چندانی نسبت به این حیوانات نداشته و از جنبه زینتی و تفریحی به این موجودات نزدیک می‌شوند.


  • مار خانگی شیر مار و شاه مار:

الگوی چشم‌نواز به‌کاررفته بر سطح بدن این مارها سبب تمایل افراد به سمت آن‌ها شده است. البته از رام بودن و آرامش خاص این مارها نیز نمی‌توان صرف‌نظر کرد که این موجودات را برای افراد دوست‌داشتنی جلوه می‌دهد. کمتر دیده‌شده شیر مار و شاه مار به انسان هجوم‌آورند. فقط درزمانی که احساس خطر شدید بر آن‌ها قالب گردد، تمایل به دفاع پیدا می‌کنند. بدین ترتیب در اکثر اوقات آرام و رام هستند.


  • مار خانگی پایتون‌های توپی:

برخی از گونه‌های مار پایتون توپی را به‌عنوان حیوان خانگی از طبیعت شکار کرده و برای فروش در بازار عرضه می‌کنند. جذابیت‌های ظاهری این مار حیرت‌انگیز است، اما در ابتدا از عدم سمی بودن و بیماری‌های واگیردار در آن مطمئن شده و سپس یک مورد از این مارها را خریداری نمایید. درصورتی‌که نگهداری صحیحی از این مار صورت گیرد بین 30 تا 60 سال عمر مفید دارد.


  • مار خانگی آبی:

ایران نیز مملو است از گونه‌های مختلف مارهای آبی است که اتفاقاً طرح و نقش‌های دل‌انگیزی نیز دارند. ولی به دلیل تمایل فراوان این مارها به فرار و ترک محل سکونتشان کمتر کسی به سمت آن‌ها مایل می‌شود. در صورت تهیه چنین گونه‌هایی حتماً از مهار بودن و عدم وجود خلل و منفذی در آکواریومشان مطمئن شوید.


نوشته های مرتبط
مشخصات یک مار بیمار چیست؟
هنگامی که مار بیمار می‌شود علائمی در ظاهر و یا رفتار او نمایان می‌شود. ما در این مطلب به معرفی و بررسی این علائم پرداخته ایم...
10 نکته مهم قبل از خرید مار خانگی
قبل از خرید و انتخاب مار به عنوان حیوان خانگی حتما به این 10 نکته توجه کنید تا از ابتدا دچار مشکل برای خود یا مار نشوید...