ماهی قرمز به تخریب کننده یا حفر کننده گیاهان آبزی معروف است. گیاهان آکواریوم هم زیبا بوده و هم برای آکواریوم مفید هستند. آن‌ها قادرند مواد شیمیایی که از ضایعات ماهی تولید می‌شود، استفاده کنند‌.

در این مقاله چند گونه گیاه به شما معرفی می‌کنیم که مراقبت از آن‌ها نه تنها آسان است؛ بلکه از مقاومت خوبی برخوردار می‌باشد.  گیاهان آکواریومی در برابر نیش زدن و خورده شدن توسط ماهی قرمز مقاومت می‌کنند.

۱-گیاه کرینوم (CRINUM)

        

گیاه کرینوم دارای ریشه است. برگ‌های بلند و شکننده‌ ای دارد و طول آن‌ها به ۱.۲ متر می‌رسد.

ماهی قرمز در آب با سختی زیاد و pH بال،ا عملکرد خوبی دارد و کرینوم نیز در این شرایط به خوبی رشد می‌کند. زمانی که برگ‌های گیاه کرینوم به ماهی برخورد می‌کند، آسیبی به گیاه نمی‌رسد.

برخلاف دیگر گیاهان، کرینوم در بستر کاشته می‌شود. بنابراین احتمال ریشه کن شدن آن‌ها توسط ماهی وجود دارد. برای محافظت کردن از گیاه، دور تا دور آن را سنگ قرار دهید. در روشی دیگر می‌توانید وسط یک سنگ بزرگ را سوراخ کرده و گیاه را در آن بکارید.

زمانی که برای اولین بار کرینوم را در آکواریوم خود می‌کارید، ممکن است خشک شدن گیاه برای شما ناراحت کننده باشد. این اتفاق ناشی از تغییرات محیطی گیاه است؛ چون ممکن است گیاه به شرایط آب شما عادت نداشته باشد. با این حال اگر آن‌ها را در محیطی با نور کم یا ملایم قرار دهید و از جا به جایی آن‌ها جلوگیری کنید، در محیط جا افتاده و ساقه‌های پرپشتی در آن ایجاد می‌گردد که به سطح آکواریوم می‌رسند.

۲-گیاه آنوبیاس (ANUBIAS)

در این قسمت شما را با یکی دیگر از گیاهانی که برای آکواریوم ماهی مناسب است، آشنا می‌کنیم.

این گیاه به سه دلیل عمده محبوب هستند. یکی به خاطر سهولت در مراقبت و دوم اینکه به نور کم نیاز دارند و در آخر، طیف گسترده‌ای از اشکال و رنگ‌ها را دارا هستند. از آنجا که آنوبیا به بستر نیاز ندارد، می‌توان به عنوان یک روش آسان برای کاشت آن‌ها در مخزن ماهی قرمز در نظر گرفت. باید آن‌ها را بین سنگ‌ها قرار داده و یا با چسب قوی به چوب چسباند.

شما همچنین می‌توانید آنوبیا را درون گلدان پلاستیکی قرار دهید تا از کوبیده شدن آن جلوگیری شود. در واقع با این روش از کندن گیاه توسط ماهی جلوگیری می‌کنید.

3-گیاه توپ ماریموماس (Rising Japanese Moss Balls)

این گوی سبز مخملی در واقع نوعی جلبک است که با پرش به اطراف و در ته دریاچه‌ها، شکل گرد خود را حفظ می‌کند. فقط آن را در آکواریوم قرار داده و اجازه دهید ماهی قرمز شما برای سرگرمی به آن‌ها لگد بزند.

این توپ سبز به آرامی رشد می‌کند، از آب‌های خنک‌تر بیشتر لذت می‌برند و نور کم را ترجیح می‌دهند. اگر بر روی سطح آن‌ها ذرات ریزی قرار بگیرد، تنها کافی است آن‌ را درون یک سطل آب بچرخانید تا تمیز شود.

انواع سرخس

انواع مختلف سرخس از نظر رنگ، شکل برگ، بوته و ساقه متفاوت است.

1-4گیاه سرخس جاوا (Microsorum pteropus)

به چه دلیل سرخس‌های جاوا بسیار شبیه آنوما هستند؟

چون که تازه کار بوده و برای رشد به نور زیاد یا بستر نیاز ندارد. گرچه این گونه‌ها در انواع مختلف وجود ندارند‌ اما دوست داشتنی هستند. سرخس جاوا معمولی، سرخس جاوا و سرخس جاوا برگ باریک از انواع آن هستند.

آن‌ها را به چوب یا سنگ وصل کنید و یا گیاه را در گلدان پلاستیکی قرار دهید؛ چون به راحتی می‌توانید آن‌ها را تکثیر کنید.

2-4گیاه سرخس بولبیتیس (Shchitovnikov)

این گونه زیبا که به عنوان سرخس آفریقایی شناخته می‌شود، دارای برگ‌های سبز زمردی است که معمولا در سایر گیاهان آبزی دیده نمی‌شود. این گیاه مربوط به کشور آفریقا است. بنابراین از زندگی در آب‌هایی با pH و سختی بالا لذت می‌برند.

تقریبا مانند آنوبیاس و سرخس جاوا، سرخس بولبیتیس دوست دارد که به تزیینات سخت یا آکواریوم متصل شود تا ریزوم آن دفن یا پوشانیده نشود. اگر از نور کم تا متوسط و مقداری کود مایع استفاده کنید، به تدریج به بوته‌ای قابل توجه تبدیل شده که حتی می‌تواند با برخی از ماهی‌های بسیار بزرگ نیز زندگی کند.

این گیاهان را امتحان کنید‌. سرانجام ماهی قرمز متوجه خواهد شد که آن‌ها نمی‌توانند برگ گیاهان را بخورند. علاوه بر این می‌توانید با تغذیه غذاهای فراوان که حاوی مواد گیاهی و جلبک هستند، باعث حواس پرتی آن‌ها شوید. 

3-4آزولا کارولینیان (Azolla caroliniana)

این گیاه در فصل گرم رشد می‌کند و در زمستان به خواب می‌رود.

نوسانات دما را در محدوده 20-28 درجه سانتیگراد به راحتی تحمل می‌کند. هنگامی که دمای محیط به 16 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد ، رشد آن متوقف می‌شود و در نهایت، می2پوسد. در بهار ، اسپورهای زنده گیاهان جدیدی به دنیا می‌آورند.

سرخس ها آب کثیف آکواریوم را دوست ندارند و شما باید مرتباً آب مخزن را تمدید کنید. هنگام مراقبت از آزولا ، باید میزان سختی (آب نباید سخت باشد) و سبک بودن آن را کنترل کنید. آزولا برای توسعه 12 ساعت به نور احتیاج دارد.

اگر تعداد زیادی سرخس وجود داشته باشد ، برخی از فرش‌های سبز شناور را می‌‌توان از بین برد. با قرار دادن بخشی از گیاه در یک مکان خنک (تا 12 درجه سانتیگراد) در پاییز، همراه با خزه مرطوب ، می توانید آزولا را ذخیره کنید.

ما اینجا شما را با آخرین نوع از این گیاه آشنا کرده و نکاتی را در مورد این گیاه ذکر می‌کنیم، تا با مطالعه این مباحث ‌بتوانید؛ تشخیص بدهید که چه گیاهی برای آکواریوم شما از هر نظر مناسب است.

4-4 مارسیلا هیرسوتا (Marsilia hirsuta)

این سرخس آکواریوم بومی استرالیا است، اما به طور طبیعی در سراسر جهان یافت می‌شود. آکواریوم‌ها از آن برای ایجاد پیش زمینه‌ای زیبا از ظرف آب استفاده می‌کنند.

برگ‌های گل مارسیلیا هیرسوت مانند شبدراست؛ هنگامی كه در آب كاشته می‌شود و اگر گیاه راحت نباشد، فرم چهارگوشه آن تغییر می‌كند.

این گیاه نور خوب، خاک گل آلود، اکسیژن کافی را دوست دارد. با ایجاد شرایط راحت، مارسیلیا هیرسوتا به پایین آکواریوم نیز گسترش می‌یابد.

هر از گاهی می‌توانید برگ‌ها را روی پاهای خیلی بلند بریده و با قیچی سطح کل بوته های سرخس را تراز کنید.

با خواندن این مطالب مهم و اساسی می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این گیاهان برای آکواریوم ماهی شما مناسب است. امیدواریم به شما در ارائه بهترین مطالب کمک بزرگی کرده باشیم؛ تا شما نیز تصمیم بهتری در این زمینه بگیرید.

برچسب ها
نوشته های مرتبط