گربه‌ها برای گرفتن طعمه و یا مقابله با درگیری با گربه‌های دیگر پرخاشگری می‌کنند. آن‌ها قادرند با هم مبارزه کنند. شما باید تشخیص دهید گربه در حال بازی‌کردن یا مبارزه کردن است.

گربه‌ها پرخاشگر متولد نمی‌شوند. این ویژگی جز شخصیت گربه‌ها نیست. در بسیاری از موارد آن‌ها می‌خواهند با پرخاشگری خود چیزی را که احساس می‌کنند بیان کنند. قطعاً یک دلیل و یک راه‌حل برای آن وجود دارد. وقتی گربه شما پرخاشگری می‌کند به‌عنوان صاحب او باید بتوانید علت وقوع آن را تشخیص داده و از تکرار آن در آینده جلوگیری کنید.

چرا گربه من پرخاشگر است؟

به‌طورکلی چهار علت اصلی برای پرخاشگری گربه‌ها وجود دارد.

۱-گربه برای دفاع از خود پرخاش می‌کند. اولین استراتژی گربه‌ها هنگامی‌که با خطری مواجه می‌شوند فرار است. اما در برخی مواقع فرصت و امکان فرار وجود ندارد. وقتی این شرایط پیش می‌آید گربه‌ها به رفتار تهاجمی متوسل می‌شوند. وقتی گربه این رفتار دفاعی را از خود نشان می‌دهد به معنای این است که خیلی ترسیده است. در این شرایط ممکن است یک رفتار منفی از خود نشان داده و به مردم آسیب وارد کند.

۲-گربه در حال بازی‌کردن است. گربه‌های کوچک معمولاً با دست‌های شما بازی می‌کنند. هرچه سن آن‌ها بیشتر می‌شود قوی‌تر شده و گازگرفتن و پنجه کشیدن آن‌ها برای شما جالب نخواهد بود.

۳-گربه ناامید شده است. یک نمونه بارز آن زمانی است که او گربه‌ای را از پنجره و در محیط بیرون مشاهده می‌کند. در این حالت ممکن است به صاحب خود حمله کند. به این حالت تغییر مسیر می‌گویند.

۴-گربه احساس درد می‌کند. وقتی حال او ناخوشایند است و یا احساس ناامیدی و استرس می‌کند درصورتی‌که به او دست بزنید پرخاشگری می‌کند. پارکی تیروئید و آرتروز در گربه‌های مسن از بیماری‌هایی است که معمولاً با پرخاشگری آن‌ها همراه است.

وقتی گربه پرخاش می‌کند چه باید کرد؟

رفتار شما در واکنش به رفتارهای گربه مهم است. اگر گربه شما گزیده یا زخمی شده باشد نیاز به مراقبت پزشکی دارد. این مسئله بسیار جدی است. در خانه شرایط را به شکلی مهیا کنید که حیوان ایمن باشد و دچار زخم یا آسیب نشود.

اتاقی را به گربه خود اختصاص دهید. غذا، آب، تختخواب، سینی بستر و جایی را برای پنهان شدن به او اختصاص دهید. هرگز گربه خود را به‌خاطر گازگرفتن یا پنجه کشیدن مجازات نکنید. این کار باعث ترس بیشتر گربه و احتمال گازگرفتن بیشتر می‌شود. این رفتار ممکن است خیلی خطرناک شود. از انجام این عمل اجتناب کنید.

اگر این بار اولی نیست که گربه پرخاش می‌کند با دامپزشک تماس بگیرید. جزئیات را کامل به دامپزشک بگویید.

برخی اوقات هنگام پرخاش گربه در وضعیت خاصی قرار می‌گیرد. گوش‌های صاف، بدن پایین، چشم‌های گشاد، خیره شدن، غرغر کردن، زوزه کشیدن و ... واکنش‌های خاص گربه هنگام پرخاشگری است

در این شرایط به گربه نزدیک نشده و ارتباط چشمی با او برقرار نکنید. اجازه دهید گربه تنها باشد. حتی‌الامکان از گربه فرار کنید. لباس‌های ضخیم بپوشید. دست‌ها و پاهای خود را بپوشانید. اجازه دهید گربه فرار کند، مسیر او را نپوشانید. از دستکش استفاده کنید. رفتار خود را عادی کنید و آرامش خود را حفظ کنید.

گربه‌ها زمانی که عصبانی می‌شوند ترسناک به نظر می‌رسند. ممکن است علت پرخاش آن‌ها گیر افتادنشان در فضای اتاق باشد. پس بهترین گزینه تماس با دامپزشک است.

برخورد با گزش گربه

اگر گربه نیش زده شده محل گزش را با آب گرم بشویید. در حالت معمول پس از چند روز زخم بسته می‌شود. اگر محل گزش دچار عفونت شود قرمز و متورم گشته و نیاز به مراقبت پزشکی دارد. گربه نباید دچار استرس شود. پس شرایط را برای تأمین آرامش آن‌ها فراهم کنید.

برچسب ها گربه
نوشته های مرتبط
چگونه در تابستان گربه را خنک نگه داریم؟
در این مقاله به بررسی نکاتی برای ایمن نگه داشتن گربه در طول ماه‌های تابستان خواهیم پرداخت که شما با مطالعه آن راحت تر میتوانید از گربه خود مراقبت نمایید.
مسافرت با گربه‌ها
برای اینکه گربه شما سفری آرام و بدون استرس داشته باشد قبل از سفر به دامپزشک مراجعه کنید. از چه نوع حاملی برای مسافرت می‌توان استفاده ...