سنجاب حیوانی وحشی است. محل نگهداری از این حیوان حیات وحش است. اگر به هر دلیلی سنجاب نتوانست به محیط وحش بازگردد برای نگهداری از او در منزل باید به نکاتی توجه کرد.

این نکات باید در طولانی مدت رعایت شوند تا به حیوان آسیبی وارد نگردد.

۱- قفس سنجاب‌ها با یکدیگر متفاوت است. اندازه قفس باید بر اساس اندازه و نوع سنجاب تعیین گردد. سنجاب درختی بزرگ باید در قفس بزرگ نگهداری شود تا بتواند از قفس بالا برود. بالعکس آن سنجاب‌های کوچک باید در قفس کوچک نگهداری شده تا هنگام بالا رفتن از قفس نیفتند و آسیب نبینند.

قفس سنجاب بزرگ باید به سه قفسه و نردبان تجهیز شده باشد تا بتواند برای رسیدن به لانه از آن بالا برود‌. سنجاب‌های نوزاد باید در دستگاه بمانند و پس از رسیدن به اندازه مشخص در قفس نگهداری شوند. تمام نردبان‌ها نباید در قفس باشند. سنجاب درختی می‌تواند به راحتی بپرد.

برای اینکه راحت‌تر بتوانید کف قفس را تمیز کنید داخل آن را با روزنامه پوشانده و پس از کثیف شدن روزنامه‌های داخل آن را تعویض کنید. سنجاب‌ها معمولا می‌پرند. پس باید قفس را محکم به دیوار بزنید و مطمئن شوید در صورت پریدن و جست و خیز سنجاب در قفس محکم بوده و خود قفس نیز از استحکام کافی برخوردار است.

اگر قفس برای فضای باز طراحی شده باید مراقب باد و باران و تابش مستقیم نور خورشید باشید. جنس لانه سنجاب می‌تواند از چوب یا مقوا باشد. در کف لانه دستمال کاغذی قرار ندهید. بهترین چیز برای کف قفس سنجاب، پشم است. علاوه بر اینکه سنجاب را سرگرم می‌کند مشکلی برای او ایجاد نخواهد کرد.

سنجاب حیوانی بازیگوش و کنجکاو است. قفس او باید نسبتا بزرگ باشد که فضای کافی را برای بازی داشته و دچار استرس نگردد. حداقل ارتفاع مناسب برای قفس سنجاب ۱.۵ متر است. درب قفس باید دو عدد چفت داشته باشد زیرا سنجاب با جنب و جوش خود و برخورد با قفس موجب می‌شود درب قفس باز شده و به بیرون بپرد. اگر در زیر قفس چوب قرار می‌دهید حتما برای زیر آن از توری فلزی استفاده کنید. چرا که سنجاب‌ها معمولا چوب را می‌جوند.

۲- محل قرار گرفتن قفس باید مناسب باشد. قفس سنجاب باید به دور از باد و باران و تابش مستقیم خورشید قرار گرفته و از تلویزیون نیز دور باشد. قفس سنجاب اگر در محلی باشد که تلویزیون در آن قرار دارد موجب استرس و بعضا مرگ سنجاب می‌گردد.

علت آن امواج الکترومغناطیس و اولتراسونیکی بوده که از تلویزیون ساطع می‌گردد. اگر از سنجاب نگهداری می‌کنید نباید مسئولیت نگهداری از سگ یا گربه دیگری را قبول کنید. این موجب استرس سنجاب خواهد شد.

۳- برای داخل قفس از شاخه درخت استفاده کنید تا سنجاب بتواند به راحتی بازی کند و از آن بالا برود. سنجاب‌ها معمولا هر اجسامی را می‌جوند‌. پس از وسایلی استفاده کنید که قابل جویده شدن نباشند. اجسام برنده و نوک تیز در قفس قرار ندهید زیرا باعث آسیب رساندن به آن‌ها خواهد شد.

وجود اجسام چوبی در قفس سنجاب ضروری است. سنجاب باید بتواند اجسام چوبی را بجود. این جویدن‌ها از رشد بیش از اندازه دندان سنجاب جلوگیری می‌کند. اما این اجسام چوبی باید غیر سمی بوده و آسیبی به سلامت سنجاب وارد نگردد.

۴- دمای نگهداری سنجاب باید متعادل باشد. نباید قفس او در معرض باد و باران و آفتاب مستقیم قرار بگیرد. با وجود مقاومت سنجاب در برابر سرما نباید او را در مکانی سرد قرار داد زیرا به خواب زمستاتی رفته و از عمر آن‌ها کاسته می‌شود.

۵- قفس سنجاب باید مرتب تمیز شود. چوب‌های جویده شده برداشته و چوب‌ جدید در اختیارش قرار گیرد. سنجاب‌ها معمولا در گوشه خاصی از قفس مدفوع یا ادرار می‌کنند و اگر به موقع تمیز نشود مدفوع خود را می‌خورند. علاوه بر این میوه، سبزی و خوراکی‌هایی که از روز قبل در قفس مانده باید جمع آوری شده و ظروف غذا تمیز شود. به همین علت بهتر است در کف قفس روزنامه قرار دهید که تمیز کردن آن راحت‌تر باشد.

۶- سنجاب‌هایی که در طبیعت هستند در فصل زمستان به خواب زمستانی فرو می‌روند اما سنجاب‌هایی که در خانه نگهداری می‌شوند از این قاعده مستثنی بوده و نشانی از خواب زمستانی ندارند. اگر دیدید سنجاب شما بی حال است و برای چند روزی از لانه‌اش خارج نمی‌شود نگران نباشید. اجازه دهید تا او به حالت طبیعی خود بازگردد.

۷- مهمترین بیماری در سنجاب‌ها عبارت است از: پوکی استخوان، مشکلات تنفسی، مسمومیت و انگل که باید برای درمان و پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها در دوره‌های معین او را برای چکاپ نزد دامپزشک ببرید.

۸- برای تمیز کردن سنجاب می‌توانید ماهی یکبار او را به حمام ببرید. برای شستن او می‌توانید از شامپو مخصوص استفاده کنید. بهتر است شامپو را مستقیم بر روی بدن سنجاب نریزید. ابتدا شامپو را با آب مخلوط کرده سپس کف‌های ایجاد شده را بر موهای سنجاب بمالید و اجازه دهید خودش آب تنی کند. پس از استحمام او را به محل گرم برده و با باد ملایم خشکش کنید.

۹- غذای سنجاب شامل انواع دانه، میوه و سبزیجات است. دانه گندم، ذرت، تخم کاج، آفتابگردان، میوه خشک، گردو، فندوق، بلوط، سیب، انگور، کاهو و ... تنوع غذایی سنجاب را تشکیل می‌دهند. تغذیه سنجاب باید با برنامه مشخصی باشد. نباید یک نوع غذا به او داده شود زیرا مشکلات گوارشی پیدا خواهد کرد.

میزان غذای لازم برای سنجاب بالغ در طول هفته ۴۵۰ الی ۶۰۰ گرم است. باید به تغذیه سنجاب توجه شود تا علاوه بر افزایش طول عمر او سلامت جسمانی‌اش به طور کامل حفظ گردد.

برچسب ها
نوشته های مرتبط