در این مطلب، ما سولاتی را در رابطه با دید سگ نسبت به رنگ‌ها مطرح خواهیم کرد و بررسی می‌کنیم دید بصری انسان با سگ چه تفاوت‌هایی دارد.

آیا سگ‌ها متوجه رنگ‌ها می‌شوند؟

شاید شنیده باشید که سگ‌ها فقط رنگ سیاه و سفید را می‌بینند. آیا این باور درست است؟

وقتی به رنگین کمان در آسمان نگاه می‌کنید، سایه‌هایی از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش را می‌بینید. 

آیا دوست دارید بدانید که سگ شما نیز می‌تواند این طیف رنگی را تشخیص دهد؟ یا فقط به صورت خطوط سفید و سیاه می‌بیند؟ 

یکی از موضوعات مهمی که سال‌ها مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته، این است که سگ‌ها چگونه رنگ‌ها را می‌بینند و نتایج بدست آمده از این تحقیقات بسیار شگفت آور است‌.

سگ‌ها نمی‌توانند طیف‌های رنگی را به خوبی انسان‌ها ببینند، اما دنیای آن‌ها سیاه و سفید هم نیست. در واقع سگ‌ها در یک دنیای رنگارنگ زندگی می‌کنند. 

سیستم چشم سگ در برابر رنگ‌‎ها چگونه عمل می‌کند؟

رنگ‌ها توسط سلول‌های عصبی چشم تشخیص داده می‌شوند. شبکیه چشم از دو سلول اصلی تشکیل شده است. سلولی که سطح نور و حرکت را تشخیص می‌دهد و مخروط‌هایی که باعث تمایز رنگ‌ها می‌شوند.

چشم انسان از سه مخروط تشکیل شده است. این سه مخروط می‌توانند ترکیبی از رنگ‌های قزمز، آبی و سبز را تشخیص دهند.

سگ‌ها دو نوع مخروط دارند. مخروط آن‌ها فقط زرد و آبی را تشخیص می‌دهد. به این نوع درک رنگ« دید دو رنگ »می‌گویند.

انسان‌ها به دلیل داشتن مخروط بیشتر، می‌توانند رنگ‌های بیشتری را نیز همراه با روشنی زیاد ببینند. 

در مقابل سگ‌ها می‌توانند در نور کم، اشیا و اجسام در حال حرکت را به خوبی مشاهده کنند که این یک امتیاز مثبت برای سگ محسوب می‌شود.

کور رنگی در سگ به چه معناست؟ 

در حقیقت کور رنگی (Color blindness) در نتیجه ی آسیب به سلول‌ها و عصب‌های بینایی می‌باشد. کور رنگی اصطلاحی است برای تغییر در توانایی درک رنگ.

در انسان میزان کور رنگی به گیرنده‌های رنگی چشم بستگی دارد.

 کور رنگی دو نوع اساسی دارد: 

1- کور رنگی قرمز- سبز

2- کور رنگی زرد - آبی

فردی که به کور رنگی قرمز - سبز مبتلا است، نمی‌تواند بین این دو رنگ تفاوتی قائل شود.

فرد کور رنگ زرد - آبی نمی‌تواند در یک مسابقه فوتبال رنگ زرد و آبی را از هم تشخیص دهد. 

حالا درک رنگ از دید سگ‌ها راحت‌تر می‌شود‌. آن‌ها رنگ‌ها را مانند شخصی می‌بینند که کور رنگی سبز - قرمز دارد. هیچ درجه دیگری از کور رنگی در سگ‌ها ثبت نشده است.

چگونه دید سگ با دید انسان مقایسه می‌شود؟

درست است که سگ‌ها نمی‌توانند طیف رنگی را به خوبی انسان درک کنند اما این به معنای عدم درک رنگ‌های مختلف نیست‌. آن‌ها فقط نمی‌توانند رنگ واقعی یک شی را ببینند. 

به طور مثال رنگ قرمز برای سگ‌ها به رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای تیره به نظر می‌رسد و هر سه رنگ سبز، زرد و نارنجی را  کمی متمایل به زرد می‌کنند.

این حیوانات دوست داشتنی رنگ آبی را به خوبی می‌توانند ‌ببینند. اما در دید آن‌ها رنگ بنفش، همان رنگ آبی به نظر می‌رسد. آن‌ها نمی‌توانند در بازی، توپ قرمز را از زرد تشخیص دهند و برای تشخیص توپ خود از حس بویایی خود کمک می‌گیرند.

تفاوت بصری سگ‌ها و انسان‌ها

از بعضی جهات بینایی سگ به خوبی بینایی انسان نیست. اما به طور کلی سگ‌ها بینایی بیشتری نسبت به انسان‌ها دارند.

زمانی که شما از فاصله‌ای به یک شیئ نگاه می‌کنید شاید آن را به وضوح ببینید اما از دید سگ، آن شی تار است.

سگ‌ها نسبت به تغییرات روشنایی نیز حساسیت کمتری دارند. اساسا آن‌ها به سادگی انسان توانایی درک رنگ در طیف‌های مختلف را ندارند.

از دیگر تفاوت‌های بصری انسان با سگ محل قرارگیری چشم‌ها است. چشمان آن‌ها در کناره‌های سر قرار گرفته‌اند و موحب شده تا دامنه دید وسیع‌تری نسبت به انسان داشته باشند. اما آن‌ها درک عمیقی که ما از یک شی داریم را ندارند.

مردمک چشمان آن‌ها می‌تواند در حداکثر اندازه گشاد شود. به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند در برابر روشنایی زیاد مقاومت کنند. زمانی که شما چشمان سگ را براق می‌بینید، آن‌ها در نور کم در حال دیدن اشیا هستند. 

سلول‌های میله‌ای در چشم‌ سگ‌ها بیشتر از انسان است‌. از همین رو می‌توانند کوچکترین جنبنده در حال حرکت را در فواصل زیاد تشخیص دهند. آن‌ها می‌توانند در نور کم بهتر ببینند و حرکات را با دقت بیشتری تشخیص دهند.

چرا سگ‌ها بهتر می‌بینند؟

چشمان قوی و توانایی بصری بالا در سگ‌ها، اجازه می‌دهد که بتوانند در طبیعت بزرگ شوند و زنده بمانند.

آن‌ها می‌توانند در نور کم، اجسام و اشیاء را ببینند و کوچکترین حرکات را در جنگل برای شکار تشخیص دهند. این توانایی‌ها به آن‌ها کمک می‌کند که بدانند چه زمانی باید شکار و چه زمانی فرار کنند. اما امروزه سگ‌ها به جمع خانواده‌ها پیوسته‌اند. غذای مقوی می‌خورند و مکان امنی برای زندگی دارند. 

چرا صاحبان سگ‌ها باید از توانایی بصری حیوان خود آگاه باشند؟

دانستن اینکه سگ شما چگونه می‌تواند ببیند، به شما کمک می‌کند بهترین گزینه‌ را برای او انتخاب کنید.

به طور مثال هنگام خرید اسباب بازی توجه کنید که سگ نسبت به کدام رنگ‌ها واکنش بیشتری نشان می‌دهد. او از اسباب‌ بازی‌هایی که  زرد و آبی هستند، بیشتر لذت می‌برد. 

امیدوریم سوالاتی که در ذهن شما نسبت به دیدن رنگ‌ها توسط سگ پیش آمده بود، پاسخی مفید و ارزنده داده باشیم.

برچسب ها
نوشته های مرتبط