استخوان‌ها ممکن است به دو صورت خام و پخته در اختیار سگ قرار داده شود. در زیر به بررسی مزایا و معایب هریک می پردازیم.

معایب استخوان پخته شده برای سگ

آسیب دیدگی گلو و روده:

استخوان‌های پخته شده پس از جویدن، شکسته و خرد می‌شوند که این تکه‌ها ممکن است به روده سگ آسیب برساند. به همین دلیل استخوان پخته شده برای سگ خطرناک است و نباید برای تشویق و یا بازی با سگ به او داده شود. همچنین استخوان پخته شده ممکن است باعث انسداد روده و یا آسیب دیدگی گلوی سگ را به وجود بیاورد.

هیچ خاصیت غذایی ندارد:

استخوان پخته شده هیچ خاصیت غذایی برای سگ ندارد و پس از پخته شدن تمام مواد مغذی آن از بین می‌رود

مزایا و معایب استخوان خام برای سگ

سرگرم کننده:

استخوان خام بر خلاف استخوان پخته، شکسته نشده و حیوان می‌تواند به راحتی آن را جویده و لیس بزند. این کار حیوان را سرگرم کرده و به تمیزی دندان‌ها نیز کمک می‌کند. هفته‌ای یک بار می‌توان از استخوان خام در رژیم غذایی سگ‌ها استفاده کرد.

بهداشتی، تازه و دارای مقداری گوشت بر روی آن

استخوان علاوه بر خام بودن باید کاملا بهداشتی و تازه باشد تا حیوان دچار مسمومیت نشود. سعی کنید از استخوانی استفاده کنید که مقداری گوشت بر روی آن باشد. پس از آنکه خوردن و لیسیدن به اتمام رسید، استخوان را دور بیندازید. برخی از سگ‌ها عادت دارند که استخوان را در جایی پنهان و مجدد آن را بخورند. پس از پنهان کردن استخوان به مرور زمان دچار شکستگی شده و برای سگ خطرناک است.

استفاده از استخوان‌های خام بزرگ بجای استخوان های کوچک و پخته:

هرگز استخوان‌های خیلی کوچک مانند استخوان مرغ، بوقلمون، خرگوش یا استخوان‌های کوچک گاو را به سگ ندهید. زیرا ممکن است در گلوی سگ گیر کند و باعث خفگی شود و یا به معده، دندان‌ها و لثه‌اش آسیب برساند. پس برای تغذیه سگ از استخوان خام بزرگ به جای استخوان پخته استفاده کنید.

بدون آسیب و منبع کلسیم، فسفر و مواد معدنی:

بسیاری از حیوانات خانگی از جویدن گردن مرغ خام یا بوقلمون و بال مرغ خام که از عاری از سالمونلا و دیگر باکتری ها هستند لذت می برند.علاوه بر این می‌توان از قلم گاو نیز برای تشویق و تغذیه او استفاده کرد. استخوان‌های خام نامبرده علاوه بر این که آسیبی به حیوان وارد نمی‌کنند، منبع کلسم، فسفر و مواد معدنی است که در سلامت سگ بسیار موثر است.

وجود باکتری باعث بیماری سگ می شود:

استخوان‌های خام، تکه و خرد نمی‌شوند اما به دلیل خام بودن دارای باکتری‌هایی هستند که باعث اسهال و بیمار شدن سگ می‌شود. از همین رو توصیه می‌کنیم هیچ زمانی به سگ، گوشت خام ندهید.

استخوان خام؛ یک غذای تشویقی بسیار عالی برای سگ

از استخوان خام به عنوان غذای تشویقی استفاده کنید. این غذا علاوه بر خاصیت غذایی در بهداشت دندان و تقویت آرواره‌ها کمک می‌کند. تشویقی استخوانی باعث می‌شود که محیط خانه و یا مبلمان کثیف نشده و در عین حال نیاز به جویدن نیز برطرف شود. استخوان‌ها علاوه بر تمرین فک و بهداشت دندان‌ها، جریان بزاق دهان را تحریک کرده و در سلامت دهان حیوان نیز بسیار موثر خواهند بود

در انتخاب نوع استخوان تشویقی دقت کنید. اندازه استخوان باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که حیوان آن را قورت ندهد. اگر استخوان کوچک بوده و یا احتمال شکستن و بلعیدن آن توسط سگ وجود دارد، آن را در اختیار سگ قرار ندهید تا آسیبی به حیوان وارد نشود.

 

نوشته های مرتبط