اگر می‌خواهید گربه بخرید حتما این سوال برای شما پیش می‌آید که چه گربه‌ای برای شما مناسب است. آیا شما از آن دسته افراد هستید که دوست دارید گربه‌ای داشته و از آن نگهداری کنید؟ معمولا معنی گربه داشتن برای افراد مختلف متفاوت است‌. برخی دوست دارند گربه را بغل کرده و با آن‌ها خود را سرگرم کنند. برخی دیگر دوست دارند گربه‌ای داشته باشند که مستقل است، بیرون خانه زندگی می‌کند و در حد کمی با انسان تعامل دارند. آنچه مهم است پیدا کردن گربه‌ای است که در صورت تمایل به تعامل داشتن با او بتواند با شما ارتباط برقرار کند. تمام گربه‌ها یکسان نیستند. نحوه رفتار هر گربه با شما به تجربیات اولیه و شخصیت ذاتی او باز می‌گردد. ممکن است او تجربه کافی برای برقراری ارتباط با انسان را نداشته باشد. بنابراین در ارتباط با انسان دچار ترس شده و اعتماد بنفس ندارد.

محیط نگهداری از گربه

محلی که می‌خواهید در آن از گربه نگهداری کنید مهم است. به طور مثال اگر او عادت به زندگی با گربه‌های دیگر را نداشته باشد زمانی که در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد تحت فشار قرار گرفته و عکس العمل و واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهد. 

هیچ روش واضحی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان گفت که چه گربه‌ای برای شما و سبک زندگیتان مناسب است. در هر صورت شما می‌خواهید گربه‌ای داشته باشید. او را به خانه آورده و به عنوان حیوان خانگی از او مراقبت کنید. در هر صورت باید شرایطی فراهم شود تا حیوان بتواند با محیط زندگی جدیدش کنار آید.

نکات مهم در نگهداری و مراقبت از گربه

  • شرایطی را فراهم کنید که بتواند با شما به طور کافی در ارتباط باشد.
  • وعده‌های غذایی مناسب و منظم در اختیار او قرار داده و آب شیرین مورد نیازش را تامین کنید.
  • تختخواب تمیز و راحت در اختیار او قرار دهید.
  • روزانه بستر او را تمیز کنید.
  • اجازه دهید تا بتواند زمانی را در فضای باز سپری کند.
  • محیطی شاد و ایمن برای او فراهم کنید.
  • مرتب او را آراسته کنید. گربه‌های مو بلند نیاز به نظافت روزانه دارند.
  • بین ۴ الی ۶ ماهگی او را عقیم کنید.
  • به طور منظم در برابر بیماری‌های اصلی و مهم گربه‌ها واکسینه شود.
  • به بدن او مرتب کرم مخصوص زده تا دچار کک نشود.
  • در صورت بروز علائم و نشانه بیماری به دامپزشک مراجعه کنید.

گربه چقدر به مراقبت و توجه نیاز دارد؟

با مقایسه حیوانات خانگی، گربه در برابر سگ‌هایی که نیاز به همراهی، پیاده روی، آموزش و ... دارند، از نگهداری نسبتا راحتی برخوردار هستند. با این حال همچون دیگر حیوانات خانگی نیازمند مراقبت و نگهداری هستند. آیا شاغل هستید و زمان کمی برای گذراندن با گربه خود را دارید؟یا زمان زیادی برای صرف کردن با او دارید؟ گربه‌ها راحت‌تر از سگ‌ها می‌توانند با سبک زندگی شلوغ و مدرن صاحب خود کنار آیند. آن‌ها کاملا مستقل هستند. خیلی راحت می‌توانند زمان زیادی را در خانه تنها باشند. آن‌ها به راحتی می‌توانند در آپارتمان و خانه کوچک زندگی کنند. گربه‌ها اغلب توسط افرادی انتخاب می‌شوند که زندگی شلوغ و پرتنشی دارند. 

از ارتباط با گربه چه انتظاراتی دارید؟

اگر دوست دارید حیوان خانگی داشته باشید که وقتی به خانه باز می‌گردید به شما آرامش داده و بتوانید با او تعادل داشته باشید گربه حیوان مناسبی است. البته باید به خلقات گربه توجه شود. اگر گربه عصبی باشد یا دائما از شما مخفی شود برای شما ناامیدکننده خواهد بود. اگر شخص پر مشغله‌ای هستید و تمام روز را در محل کار خود مشغول به کار هستید و آخر هفته یا شب‌ها به خانه بازمی‌گردید ممکن است برای گربه مشکلاتی ایجاد شود.

بعضی از گربه‌ها ترجیح می‌دهند در خانه‌ای با آرامش زندگی کنند. آن‌ها دوست دارند بدانند در هرلحظه چه اتفاقی می‌افتد و در کارها سرک می‌کشند. معمولا این گروه از گربه‌ها از زندگی با یک خانم مسن که رفت و آمد کمی دارد و زندگی او آرام است لذت می‌برند. زندگی در خانه‌ای شلوغ، پر از بچه و حیوانات برای گربه‌ها معمولا پرتنش است. اما ممکن است برخی از آن‌ها بگونه‌ای تربیت شده باشند که بتوانند به راحتی با افراد زیادی ارتباط برقرار کرده و در یک خانه شلوغ زندگی کنند.

اگر نمی‌توانید هر روز حیوان خود را نظافت کنید گربه ایرانی یا گربه با موهای بلند خریداری نکنید. اگر به نظافت خانه خود اهمیت می‌دهید و روی تمیزی خانه حساس هستید به این مساله توجه کنید. زیرا ممکن است در هرجای خانه خود موی گربه ببینید. اگر مبلمان شما تیره باشد و گربه سفید بخرید موهای گربه بر روی مبلمان شما کاملا مشخص خواهد بود. نگهداری از گربه‌هایی که موی کوتاه دارند راحت‌تر است. گربه‌ها به موهای خود اهمیت می‌دهند و مرتب در حال تمیز و مرتب کردن موهای خود هستند. اما این به معنای مصون بودن خانه شما از موی گربه نیست. گربه‌ها معمولا بر روی فرش، مبل، کاغذ دیواری و پله‌ها چنگال خود را تیز می‌کنند. این کار به گربه و شرایط محیطی ایجاد شده برای او بستگی دارد. حیوان شما اراده آزاد و رفتاری طبیعی دارد و شما باید قبل از هرچیز به این موضوع توجه کنید. می‌توانید وسایلی در اختیار او قرار داده تا برای تیز کردن چنگال خود از آن استفاده کنند. برای کسی که نیاز به داشتن یک خانه بی عیب و نقص دارند این حیوان ممکن است مناسب نباشد.

آیا می‌توان به گربه غذای گیای داد؟

آیا شما گیاهخوار هستید و می‌خواهید گربه شما هم گیاهخوار شود؟ اگر حیوان خانگی می‌خواهید که متناسب با اعتقادات شما باشد خرگوش خریداری کنید. گربه گوشت خوار است. بر این اساس رفتار می‌کند. او به برخی مواد مغذی در گوشت نیاز دارد و تمام حس بویایی و چشایی او بر اساس گوشتخواری است. این که بخواهید بالاجبار او را گیاهخوار کنید رفتاری غیرمنصفانه بوده و سلامت او را به خطر می‌اندازد.

آیا گربه‌ای وجود دارد که شکار نکند؟

شاید شما از شکار حیوانات دیگر توسط گربه بیزار باشید. شاید پرنده‌ای را دوست دارید، یا نمی‌توانید لاشه حیوانی را بر روی زمین ببینید. شکار یک رفتار طبیعی و غریزی برای گربه است. اگر از گربه نگهداری می‌کنید شاید شاهد مرگ طبیعی ماهی یا پرنده‌های خود در خانه نباشید. اما باید بدانید که این رفتار کاملا غریزی است. البته برخی از گربه‌های مسن کمتر شکار می‌کنند و برخی اصلا زحمت شکار کردن به خود نمی‌دهند. اما باید بدانید این رفتار گربه‌ها طبیعی است.

آیا می‌توانم از گربه در خانه نگهداری کنم؟

اگر سبک زندگی شما بگونه‌ای است که به فضای خارج خانه دسترسی دارید متوجه خواهید شد که حضور گربه در فضای باز تنوع زیادی در زندگی او ایجاد می‌کند. به او اجازه می‌دهد که بتواند شکار کند و انرژی خود را تخلیه کند. البته خطراتی نیز در محیط بیرون حیوان را تهدید می‌کند. اما شما باید جنبه‌های مثبت، تحرک جسمی و روحی گربه را مورد توجه قرار  دهید که می‌تواند در محیط بیرون رفتار طبیعی داشته باشد.

آیا اگر فرزندی دارم می‌توانم از یک بچه گربه نیز نگهداری کنم؟

اگر فرزند دارید دلیلی برای نداشتن بچه گربه وجود ندارد. والدین هستند که از ابتدا به فرزندان خود می‌آموزند چگونه به گربه نزدیک شوند، چگونه با او رفتار کنند و چگونه با مهربانی با آن‌ها رفتار کنند. برخی کودکان روابط خارق العاده‌ای با گربه‌ها دارند. احترام گذاشتن به موجوات دیگر و مهربانی با آن‌ها را فرا می‌گیرند. ممکن است داشتن و نگهداری از بچه گربه همزمان با تولد نوزاد کار دشواری باشد. بنابراین زمانی تصمیم بگیرید از بچه گربه نگهداری کنید که مطمئن باشید می‌توانید وقت کافی برای مراقبت از او صرف کنید. اگر باردار هستید نیازی به خلاص شدن از شر گربه نیست. شما تنها باید بتوانید اقدامات ساده و اساسی برای رعایت بهداشت را انجام دهید.

گربه بالغ بهتر است یا بچه گربه؟

یک بچه گربه به شما فرصت می‌دهد که از همان ابتدا از او مراقبت کرده و شخصیت او را تربیت کنید. معالجات او زیر نظر شخص شما انجام می‌شود. با این حال بچه گربه به توجه زیادی نیاز دارد و برای جلوگیری از برخی مشکلات تدبیرهای لازم باید در نظر گرفته شوند. اگر آن‌ها را تنها می‌گذارید باید مطمئن شوید که در زمان غیبت شما ایمن هستند. بسته به اینکه بچه گربه را از کجا تهیه می‌کنید ممکن است مجبور شوید واکسیناسیون اولیه و سایر مراقبت‌ها را انجام دهید. طول عمر گربه‌ها معمولا ۱۴ سال است و مدت زمان زیادی عمر نمی‌کنند. گربه‌های مسن معمولا اگر در مکان جدیدی قرار بگیرند دچار استرس می‌شوند و رفتار عصبی در گربه‌های بالغ در این شرایط نیز طبیعی است.

گربه نر بهتر است یا ماده؟

جنسیت گربه خیلی مهم نیست. باید بچه گربه را قبل از بلوغ و حدودا در چهارماهگی عقیم کنید تا اثر هورمون‌های جنسی‌اش خنثی شود. گربه‌های عقیم نشده ممکن است دچار باروری ناخواسته شوند. اگر بچه گربه خریداری می‌کنید جنسیت آن مهم نیست. اگر قصد خرید دو بچه گربه را دارید بهتر است هر دو از یک نژاد و گروه سنی باشند. اما جنسیت آن‌ها مهم نیست. اگر گربه‌ داشته و قصد خرید بچه گربه‌ای دیگر را دارید بهتر است از جنس مخالف هم باشند تا رقابتی بین آن‌ها ایجاد نشود.

آیا باید گربه‌ای با نژاد خاص خریداری کنم؟

معمولا اکثر گربه‌هایی که در خانه نگهداری می‌شوند گربه‌های کوتاه یا بلند مو هستند. یعنی ترکیبی از چندین نژاد هستند. از همین رو کنترلی بر روی رنگ، شکل بدن و اندازه آن‌ها وجود ندارد. آن‌ها می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی را از پدر و مادر خود به ارث ببرند. اگر می‌خواهید گربه شما در رفاه باشد باید برخی اصول اخلاقی برای برخی نژادها رعایت شود. همچنین موارد بهداشتی وجود دارد که باید توسط پرورش دهنده بررسی شوند. هدف یک پرورش دهنده خوب صرفا پرورش گربه سالم و دوستدار انسان‌ها است.

اگر سگ داشته باشم می‌توانم گربه نیز داشته باشم؟

اگر حیوان خانگی دیگری دارید مشکلی در نگهداری از گربه وجود ندارد به شرطی که تمام شرایط و جوانب را در نظر بگیرید. اگر سگ دارید فقط باید مطمئن شوید که مقدمات لازم را با دقت انجام داده‌اید تا سگ و گربه به یکدیگر عادت کرده و به هم صدمه وارد نکنند. همه سگ‌ها رفتار خوبی با گربه‌ها ندارند. 

چند گربه می‌توانم به طور همزمان داشته باشم؟

جمع آوری گربه‌ها کار آسانی است. آن‌ها کوچک و زیبا هستند. مراقبت از آن‌ها نیز کار آسانی است. در شرایط دعوا و جنگ ترجیح می‌‌دهند وضعیت را ترک کنند تا اینکه بجنگند. اما با این حال ممکن است شاهد تنش‌های زیادی میان گربه‌ها باشید. الگوی رفتاری گربه‌ها منزوی است. ممکن است نگهداری گروهی از آن‌ها مشکلات خود را دارد.

اگر دو گربه دارید که به خوبی و در کمال آرامش با هم زندگی می‌کنند دقت کنید که آیا می‌توانید گربه دیگری اضافه کنید یا خیر. شرایط را به خوبی بررسی کنید. اگر سه گربه آرام دارید پیشنهاد می‌کنیم گربه دیگری اضافه نکنید. زمانی که گربه جدیدی به جمع اضافه می‌شود مشکل بین گربه جدید و گربه‌های قدیمی ایجاد نمی‌شود بلکه خود گربه‌های قدیمی ساکن نیز دچار تنش شده و تعادل کل روابط گربه‌های ساکن برهم زده می‌شود. اگر می‌خواهید دو گربه سازگار و آرام داشته باشید بهترین انتخاب دو گربه خواهر و برادر هستند. چرا که با هم بزرگ شده و ارتباط آرامی با هم دارند. البته این موضوع قابل تضمین نیست. 

هزینه نگهداری از گربه چقدر است؟

هنگامی که گربه‌ای خریداری می‌کنید آن گربه باید واکسینه و عقیم شود. گربه‌های واکسینه شده غذای مخصوصی دارند. برای درمان کک و مک کرم مخصوص اسافاده می‌شود. باید بستر گربه هرروز نظافت شود. موهای او باید اصلاح شود. در صورت بروز بیماری باید نزد دامپزشک برده شود. گربه‌ای که در خانه نگهداری می‌کنید با گربه خیابان متفاوت است‌. بنابراین هزینه‌های او بیشتر خواهد بود.

چرا برخی به گربه حساسیت دارند؟

برخی افراد فکر می‌کنند موی گربه است که باعث عطسه، خارش و یا خس خس می‌شود. در صورتی که نوعی پروتئین با نام Fd1 در بزاق دهان گربه سانان وجود دارد که باعث آلرژی می‌شود. چون گربه مرتب خود را تمیز می‌کند این بزاق بر روی موها ریخته و خشک می‌شود. با شانه کردن گرد و غبار روی موها به همراه بزاق در هوا پراکنده شده و باعث حساسیت می‌شود. برخی فکر می‌کنند که اگر موی گربه کوتاه باشد این مشکلات کمتر خواهد شد. احتمال این تصور کاهش بزاق بر روی موها است.

هنگام تعطیلات با گربه چه کار کنیم؟

باید در هنگام تعطیلات طولانی گربه خود را به افرادی بسپارید که بتوانند از گربه شما نگهداری کنند. در صورتی که دو روز نیستید می‌توانید از همسایه بخواهید به خانه شما آمده و به گربه غذا دهد. اگر گربه شما عصبی است ممکن است هنگام ورود افراد غریبه پنهان شده و او نتواند شرایط گربه شما را بررسی کند.

برچسب ها گربه
نوشته های مرتبط
چگونه گربه پرخاشگر را آرام کنیم؟
گربه‌ها برای گرفتن طعمه و یا مقابله با درگیری با گربه‌های دیگر پرخاشگری می‌کنند. آن‌ها قادرند با هم مبارزه کنند. شما باید تشخیص دهید گربه ...
چگونه در تابستان گربه را خنک نگه داریم؟
در این مقاله به بررسی نکاتی برای ایمن نگه داشتن گربه در طول ماه‌های تابستان خواهیم پرداخت که شما با مطالعه آن راحت تر میتوانید از گربه خود مراقبت نمایید.