شاید بارها شنیده باشید که موی گربه باعث نازایی می‌شود. از قدیم موی گربه را علت نازایی دخترها دانسته‌اند. اما می‌خواهیم بدانیم این مساله چقدر صحت دارد.

بیماری مشترکی میان انسان و گربه وجود دارد که از قدیم عامل نازایی دخترها شناخته شده است. این بیماری توکسوپلاسموز نام دارد. اما آیا واقعا توکسوپلاسموز باعث نازایی خواهد شد؟

این بیماری در اثر خوردن شکار مبتلا به توکسوپلاسما و یا در اثر تماس با مدفوع آلوده در گربه ایجاد می‌شود. اما این بیماری در گربه‌های خانگی که گوشت پخته می‌خورند ایجاد نمی‌شود‌. برای اینکه گربه‌تان به این بیماری مبتلا نشود اجازه ندهید گربه در محیط خارج از خانه حیوانی شکار کند و بخورد.

اثر توکسوپلاسموز بر بدن انسان چگونه است؟

این بیماری از طریق تماس با مدفوع گربه آلوده به بدن منتقل می‌شود. از دیگر روش‌های انتقال این بیماری به انسان خوردن گوشت خام یا نیم پز آلوده، خوردن آب یا سبزی آلوده و انتقال خون آلوده به انسان است. 

از باورهای خنده دار و غلط درباره انسان و گربه مبتلا به توکسوپلاسموز نازایی دختران است. در حالی که همچین موردی غیر ممکن خواهد بود‌ در صورتی که زن باردار به بیماری توکسوپلاسموز مبتلا شود موجب سقط جنین خواهد شد. به همین دلیل از خانم‌های باردار خواسته می‌شود که پس از تماس با گوشت خام باید دست‌ها را شسته و از مصرف شیر غیرپاستوریزه و گوشت خام خودداری کنند.

خوردن موی گربه هیچ مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کند و هیچ اثبات علمی برای این مساله وجود ندارد.

نشانه ابتلا به توکسوپلاسموز در انسان چیست؟

سردرد، عفونت چشم‌ها، تب، بی حالی و ضعف عضلات از نشانه‌های احتمال ابتلا به این انگر است.

انگل توکسوپلاسموز چیست؟

انگل توکسوپلاسموز از طریق سوسیس، کالباس، گوشت نپخته و شیر غیر پاستوریزه به انسان منتقل می‌شود. این انگل نوعی موجود زنده است که پس از ورود به بدن، در بدن موجود زنده زندگی می‌کند. ۹۰ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند از بیماری خود اطلاعی ندارند. برای تشخیص عفونت توکسوپلاسموز باید فرد مبتلا به صورت فیزیکی یا آزمایش خون مورد معاینه قرار گیرد.

این بیماری ممکن است از مادر به جنین منتقل شود. علائم این بیماری معمولا بعد از به دنیا آمدن  نوزاد در او دیده می‌شود. در دوران بلوغ و نوجوانی موجب التهاب شبکیه می‌شود. علاوه بر این در افرادی که دچار نقص ایمنی یا سرطان هستند حادتر خواهد بود. این بیماری کم کم و بدون علامت در بدن فردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند پیش رفته و باعث ایجاد کیست در مغز یا عضلات او خواهد شد.

عملکرد توکسوپلاسما در بدن فرد بیمار چگونه است؟

در صورت ورود این انگل به بدن فرد کیست‌های ریز میکروسکوپی در بدن او ایجاد شده که بلافاصله توسط سیستم ایمنی با آن مقابله شده و تا پایان عمر غیر فعال خواهد شد. پس از آن دیگر فرد در برابر آن ایمن بوده و دیگر به توکسپلاسما مبتلا نمی‌شود. اما ممکن است در صورت ابتلا به بیماری‌هایی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود دوباره فعال شده و باید با آنتی بیوتیک مخصوص درمان شود.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته پیش یا پس از بارداری مورد آزمایش سرمی توکسوپلاسموز قرار می‌گیرند.اگر سرمی مثبت باشد این افراد با خطری مواجه نیستند اما اگر منفی باشد یعنی تاکنون به توکسوپلاسما آلوده نشده‌اند. بنابراین باید آموزش‌های لازم را فراگیرند.

نوشته های مرتبط
چگونه گربه پرخاشگر را آرام کنیم؟
گربه‌ها برای گرفتن طعمه و یا مقابله با درگیری با گربه‌های دیگر پرخاشگری می‌کنند. آن‌ها قادرند با هم مبارزه کنند. شما باید تشخیص دهید گربه ...
چگونه در تابستان گربه را خنک نگه داریم؟
در این مقاله به بررسی نکاتی برای ایمن نگه داشتن گربه در طول ماه‌های تابستان خواهیم پرداخت که شما با مطالعه آن راحت تر میتوانید از گربه خود مراقبت نمایید.