احتمال انتقال بیماری از یک انسان به انسان دیگر نسبت به انتقال بیماری از گربه به انسان بیشتر است. همانطور که بسیاری بیماری عفونی در انسان‌ها وجود دارد که مختص اوست در گربه‌ها نیز بیماری عفونی مختص خودشان است. اما برخی از بیماری‌ها در گربه‌ها وجود دارد که قابل سرایت به انسان هستند. در نتیجه بیماری‌های مشترکی میان انسان و گربه وجود دارد که قابل سرایت و انتقال است. بیماری مشترک میان انسان و گربه از طریق بزاق دهان یا مدفوع از گربه به انسان منتقل می‌شود. 

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند؟

۱-افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است.

۲-افراد نابالغ علی الخصوص نوزادان

افراد مسن که بدنشان ضعیف است.

افرادی که در اثر سرطان تحت شیمی درمانی قرار گرفته‌اند و یا داروهایی استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند.

انتقال بیماری از گربه‌های خیابانی

گربه‌ها یکی از انواع حیوانات خیابانی هستند که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند. برخی از بیماری‌های این حیوان قابل انتقال به انسان است. گربه‌های خیابانی به دلیل استفاده از پسماند غذایی انسان‌ها ، موش‌های فاضلاب و در کل داشتن رژیم غذایی غیربهداشتی بیشتر از گربه خانگی واکسینه شده در معرض این بیماری بوده و اگر موازین بهداشتی رعایت نشود بیماری آن‌ها انسان را نیز مبتلا می‌کند.

راه‌های انتقال بیماری از گربه به انسان چگونه است؟

بیماری گربه‌ها از طریق بزاق و یا مدفوع گربه آلوده به انسان منتقل می‌شود. چنگ و گاز گرفتن یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری از گربه به انسان است. نوعی بیماری به نام چنگ یا خراش گربه وجود دارد که از این راه از گربه به انسان منتقل می‌شود. این بیماری در اثر نوعی باکتری در گربه ایجاد شده که درون کک و بزاق دهانه گربه وجود دارد.

این بیماری در اثر گاز گرفتن، چنگ زدن و لیس زدن گربه از او به انسان انتقال می‌یابد. علاوه بر این اگر انسان یا حتی یک گربه سالم زخم سر بازی بر روی بدن خود داشته باشد و با مدفوع آلوده در تماس قرار گیرد دچار عفونت خواهد شد. در اثر این بیماری تاولی در محل خراش یا گاز فرد مورد تهاجم ایجاد می‌گردد.

بر اساس تحقیقات حدود ۴۰ درصد گربه‌‌های خیابانی به این بیماری مبتلا هستند. در صورتی که وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنید اثری از بیماری در آن‌ها دیده نمی‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نباید اجازه دهید کودکانتان با گربه خیابانی بازی کنند‌ یا اگر با او بازی کرد بلافاصله دست‌هایش را شسته تا خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها کاهش یابد.

این بیماری در بیشتر موارد کودکان زیر یک سال را مبتلا می‌کند. اگر گربه‌ای انسان را گاز بگیرد ۵۰ الی ۸۰ درصد احتمال این وجود دارد که این بیماری به انسان منتقل شود. که تا ۴۸ ساعت بعد از این اتفاق درد، تورم و قرمزی در محل گاز گرفتگی ایجاد می‌شود. معمولا برای این بیماری آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند و بهبودی حاصل می‌گردد. در موارد نادر ممکن است باکتری از جریان خون وارد گردش خون شده و باعث عفونت دریچه‌های قلب می‌گردد.

انواع بیماری در گربه‌ها

۱-بیماری خراش گربه:این بیماری از طریق چنگ زدن، لیسیدن، گاز گرفتن و تماس با مدفوع عفونی به انسان انتقال می‌یابد. 

۲-بیماری کرم‌های لوله‌ای: از انگل‌های متداول در گربه‌ها است. این انگل در مدفوع گربه آلوده وجود دارد. اگر توسط انسان خورده شود به انسان منتقل می‌گردد. تخم انگل موجود در مدفوع گربه هنگام ورود به بدن انسان به کرم تبدیل شده و مغز، چشم، کبد و ریه را درگیر و در صورت حمله، اعضا دچار آسیب خواهند شد. اگر کرم‌ها با چشم حمله کنند فرد بینایی خود را از دست خواهد داد. بچه‌ها بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر هستند. زیرا ممکن است در محل آلوده بازی کنند و سپس دست خود را به دهانشان بزنند. باید بلافاصله بعد از بازی دست‌های کودکان خود را بشویید.

شدت درد و عوارض به میزان کرم خورده شده بستگی دارد. معمولا عوارض آن به صورت اسهال، استفراغ و دل درد آشکار می‌شود. برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرده تا داروی ضد انگل تجویز کنند.

۳-توکسوپلاسموز: این بیماری انگلی در گربه‌های خیابانی یافت می‌شود. افراد مسن، باردار و یا بیمار که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند‌. خود گربه‌ها در صورتی که گوشت خامی را مصرف کنند که آلوده است و یا شیر پاستوریزه نشده بخورند به این بیماری مبتلا می‌گردند.

انگل‌ها دستگاه گوارش گربه را مورد تهاجم قرار داده و زیگوسیت تولید می‌شود. انسانی که در تماس با مدفوع آلوده قرار گیرد به این عفونت دچار می‌گردد. این بیماری در زنان باردار از مادر به نوزاد منتقل می‌شود. ممکن است نوزاد در ابتدا علائمی نداشته باشد اما به مرور دچار نابینایی و معلولیت ذهنی می‌شود.

برای درمان این بیماری از داروهای توکسوپلاسموز استفاده می‌کنند. با این حال این احتمال وجود دارد که انگل تا ابد در بدن فرد باقی بماند. اگر گربه خانگی دارید اجازه ندهید گربه در فضای بیرون شکار کند یا گوشت خام مصرف کند.

۴-درماتوفیتوز: نوعی قارچ رایج در گربه‌ها است. در صورت تماس انسان با پوست و موی گربه آلوده این بیماری منتقل می‌شود. این قارچ‌ها در محل مرطوب رشد می‌کنند. بستر و وسایل نظافت گربه اصلی‌ترین مکان آلوده به این قارچ هستند. معمولا به شکل کچلی بر روی بخشی از بدن گربه نشان داده می‌شوند. گربه‌های آلوده پوستشان به شکل غیرعادی خشک یا چرب شده و محل چنگال‌ها نیز تغییر حالت می‌دهد. 

۵-هاری:هاری از طریق پستاندارانی نظیر خفاش، راکون، سگ و گربه به انسان منتقل می‌شود. بنابراین واکسینه کردن حیوان بسیار مهم است. اگر فردی توسط حیوان آلوده گاز گرفته شد باید بلافاصله محل گزیدگی با آب و صابون و ضدعفونی کننده ید شسته شود.

چگونه از انتقال بیماری گربه به انسان مصون بمانیم؟

برای پیشگیری از ابتلا بیماری گربه‌ها باید موارد بهداشتی را رعایت کنید. پس از دست زدن به گربه دست خود را بشویید. اگر گربه خانگی دارید حتما واکسن او را در موعد مقرر تزریق و نکات بهداشتی او را نیز با دقت رعایت کنید. اگر می‌خواهید به باغچه‌ رسیدگی کنید که مدفوع گربه در آن وجود دارد حتما از دستکش مخصوص استفاده کرده و سپس دست‌های خود را ضدعفونی کنید و با آب و صابون بشویید.

نوشته های مرتبط
چگونه گربه پرخاشگر را آرام کنیم؟
گربه‌ها برای گرفتن طعمه و یا مقابله با درگیری با گربه‌های دیگر پرخاشگری می‌کنند. آن‌ها قادرند با هم مبارزه کنند. شما باید تشخیص دهید گربه ...
چگونه در تابستان گربه را خنک نگه داریم؟
در این مقاله به بررسی نکاتی برای ایمن نگه داشتن گربه در طول ماه‌های تابستان خواهیم پرداخت که شما با مطالعه آن راحت تر میتوانید از گربه خود مراقبت نمایید.